امنیت

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

گوشی

August 12, 2013
11:13 دوشنبه، 21ام مردادماه 1392
کد خبر: 56694

یک میلیون آسیب از جانب بدافزارهای اندروید

تعداد برنامه های مخرب اندروید در سال 2013 از مرز یک میلیون گذشت. این درحالیست که تعداد آن دسته از برنامه هایی که در گروه پرخطرترین ها قرار دارند به عدد 718 هزار برنامه مخرب رسیده است که نسبت به 509 برنامه خطرناک مخرب در نیمه اول سال 2013، 40 درصد رشد را نشان می دهد.
 
 
اگرچه در حوزه تهدیدات رایانه های شخصی آمار دقیق و قابل مقایسه ای در دسترس نیست اما در گزارشات منتشر شده نشان داده شده است که نمونه های جدید تروجان در مقایسه ماه های آخر سال 2012 تا اوایل سال 2013، با 28 درصد رشد، به 120 میلیون رسیده است.
 
اگرچه این رقم نسبت به بدافزارهای اندروید به مراتب بیشتر است اما آنچه فعالان عرصه امنیت را نگران کرده است، سرعت رشد این بدافزارها است که با سرعت بسیار بیشتری نسبت به بدافزارهای ویژه رایانه های شخصی رشد کرده اند.
 
مهاجمان، اندروید را محلی مناسب و سودآور برای انجام عملیات خرابکاری خود می دانند. بطوریکه بیش از نیمی از برنامه های مخرب اندروید بر اهداف مالی متمرکز شده و به دنبال کسب سود است.
 
براساس آخرین مطالعات صورت گرفته از وضعیت پراکندگی بدافزارهای اندروید در سطح جهان، کشور امارات، میانمار و برمه بیشترین و انگلستان کمترین میزان برنامه های مخرب را به خود اختصاص داده اند. این در حالیست که اکثر برنامه های مخرب به راحتی در فروشگاه های معتبر گوگل پلاس در دسترس بوده و بسیار به کاربران نزدیک هستند.
 
نظارت از راه دور
 
به اعتقاد محققان امنیتی اگرچه بدافزارها با نفوذ به تلفن همراه کاربر قادرند چندین عملیات مخرب را بطور همزمان بر روی دستگاه وی انجام دهند اما تنها دو درصد از این بدافزارها می توانند کنترل تلفن همراه کاربر را به دست گرفته و از راه دور فعالیت های تخریبی خود را اجرا کنند.
 
اما محققان امنیتی نسبت به افزایش این نوع از بدافزارها نیز ابراز نگرانی کرده اند چراکه کشف حفره امنیتی با عنوان Master Key نشان داد که هکرها می توانند از اختلافات موجود در تفاوت روش های مختلف رمزنگاری بهره برداری کرده و برنامه های مخرب را جایگزین برنامه های مشروع کنند و از این طریق کنترل گوشی تلفن همراه کاربر را از راه دور به دست بگیرند.
 
برای حل این مشکل تعداد اندکی از تولیدکنندگان به فکر ارائه اصلاحیه های امنیتی بودند اما عده زیادی از آنها بی توجه به این نقص امنیتی، باعث شدند تا کاربران در برابر این نقص امنیتی آسیب پذیر باقی بمانند.
 
از آنجائیکه دریافت به موقع اصلاحیه های امنیتی می تواند دشوار باشد بهترین راه حل برای مقابله با خطرات مربوط به برنامه های جانبی باید از سوی خود کاربران اعمال شود. کاربران می توانند علاوه بر نصب یک آنتی ویروس بروز و مطمئن بر روی گوشی تلفن همراه خود، حتی زمانیکه اقدام به دریافت برنامه از فروشگاه های معتبر می کنند، دقت و وسواس لازم را به خرج دهند تا به جای نصب یک برنامه کاربردی، برنامه مخرب نصب نکنند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.