اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

August 14, 2013
23:24 چهارشنبه، 23ام مردادماه 1392
کد خبر: 56759

چرا توپ پرسپولیس به حوزه ارتباطات افتاد؟

royanian.jpg

اگرچه این روزها گلایه‌های کاربران از سرعت و قیمت اینترنت و بعضا میزان فیلترینگ همچنان پابرجاست و یا تماس‌های تصویری قطع شده و تعرفه‌های موبایل و تلفن ثابت در حالت ابهام قرار دارند اما با تمام این‌ها به نظر می‌رسد از نظر وزارت ارتباطات حضور تیم پرسپولیس در برنامه‌های مختلف این حوزه اهمیتی به مراتب بیشتر از این موارد دارد.
 
شاید حدود یک ماه پیش زمانی که بحث ورود این تیم ورزشی در حوزه ارتباطات مطرح شد موضوع برای بسیاری جای تعجب داشت اما این روزها به نظر می‌رسد اقدامات مختلف از ثبت قرارداد باشگاه پیام میان وزارت ارتباطات و تیم پرسپولیس، اهدای ماشین لباسشویی به بازیکنان این تیم و حتی ارائه سرویسهای مختلف موبایلی برای پرسپولیس امری طبیعی شده است.
 
در واقع ماجرای حضور تیم رویانیان در فعالیت‌های حوزه فن‌آوری اطلاعات از آنجا آغاز شد که چندی پیش اعلام شد مدیر عامل پرسپولیس برای راه‌اندازی یک اپراتور ارتباطی و شهری الکترونیک در قشم از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخواست مجوز کرده است البته در همان ابتدای کار از سوی رئیس سازمان تنظیم مقررات این گونه عنوان شد:«از آنجا که مجوزی که ایشان خواسته بودند در بعضی زمینه‌ها به شبکه‌ی دسترسی فیبر نوری مربوط می‌شد و این مجوز قبلا به اپراتور چهارم یعنی شرکت ایرانیان نت واگذار شده بود، قرار شد در صورت موافقت اپراتور چهارم بخشی از کار که مربوط به قشم می‌شود به ایشان واگذار شود.»
 
اما هنوز جزییات این خبر به درستی و کامل منتشر نشده بود که توپ پرسپولیس به سالن اجتماعات وزارت ارتباطات افتاده و مدیر عامل این تیم در کنار وزیر ارتباطات در قاب مشترک عکاسان قرار گرفتند و بدین ترتیب قرار بر آن شد که باشگاه پیام که از زیر مجموعه‌های وزارت ارتباطات به شمار می‌رود به باشگاه پرسپولیس واگذار شود.
 
پس ازمراسم امضای این توافق نامه وزیر ارتباطات از بحث همکاری پرسپولیس با اپراتور چهارم اظهار بی‌اطلاعی کرده و با صراحت اعلام کرد که امضای چنین تفاهم نامه‌هایی جای تعجب هم ندارد. البته گویی جناب وزیر جای تعجب را برای فراداهایی که قرار بود ماشین لباسشویی به بازیکنان این تیم هدیه کنند باز گذاشته بودند.
 
البته بعد از اعطای این هدیه هم این گونه گفته شد که این هدیه از سوی وزارت ارتباطات نبوده و از سوی شخص وزیر اعطا می‌شود.حال ما هم نمی‌پرسیم که چرا جناب وزیر پیش از دوره کوتاه مدت و یا پس از دوره چندماهه خود هدایایشان را به بازیکنان پرسپولیس ندادند که جای سوال کمتری بوجود آید.
 
اما حتی این جایزه هم پایان حضور این تیم ورزشی در مجموعه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نبود و گویا روز گذشته بار دیگر تیم قدیمی پایتخت به مجموعه همراه اول پاس داده شده است.
 
البته همکاری اپراتورهای تلفن همراه با تیم‌های ورزشی به هیچ عنوان موضوع جدیدی به شمار نمی‌رود و این اولین بار نیست که اپراتورها وارد این حیطه می‌شوند. در این میان جنبه‌های اقتصادی موضوع هم به خوبی دلیل و چرایی این کار را توجیه می‌کند. اما این که چرا به یک باره همراه اول که اپراتور ارتباطی به شمار می‌رود در مراسمی که قرار بوده خبر ارائه سیم کارت هایی با نام "تیم‌کارت" را اعلام کند خبرنگاران حوزه ارتباطات را فاکتور گرفته و تنها به حضور خبرنگاران ورزشی بسنده می کند موضوع جالبی است.
 
در این مراسم سرویس‌های مشترک اپراتور اول و باشگاه پرسپولیس شامل "تیم کارت پرسپولیس"، "سرویس حمایت مالی"، "تقسیط مبلغ کارت هواداری" و "خدمات متنوع پیامکی" معرفی شدند و بر اساس این طرح، قرار بر آن شد که همراه اول برای هواداران پرسپولیس "تیم کارت پرسپولیس" ارائه کند تا هواداران پرسپولیس در صورت خرید تیم کارت از «5 هزار تومان شارژ اولیه، 90 دقیقه مکالمه رایگان، یک ماه آوای انتظار(RBT) رایگان باشگاه پرسپولیس، عضویت رایگان در کانون هواداران پرسپولیس همراه اول برای نیم فصل (به ارزش 5 هزار تومان)، دریافت 15 دقیقه مکالمه و 30 پیامک درون شبکه به عنوان هدیه در هر برد باشگاه و دریافت رایگان اخبار باشگاه» بهره مند شوند.
 
همچنین قرار بر آن است که هواداران پرسپولیس برای حمایت از این باشگاه از طریق سامانه پیامکی 804040 با مبالغ 1000، 2000 و 5000 تومانی به پرسپولیس کمک کنند. هواداران با حمایت مالی مجدد تا مبلغ 12000تومان کارت یک ستاره، 25000 تومان کارت دو ستاره و 50000 تومان کارت سه ستاره دریافت کرده و با مبالغ بیشتر در قرعه کشی بزرگ پرسپولیس حضور خواهند داشت.
 
حال با این وضع باید منتظر ماند تا مشخص شود آیا پای این تیم به سایر بخشهای حوزه ارتباطات هم باز خواهد شد و آیا با تغییر دولت همچنان قرار بر آن است که حضور تیم‌های ورزشی و به ویژه این تیم خاص درحوزه ICT پررنگ باشد یا خیر؟!
 
در این میان این نکته هم نباید ناگفته بماند که به هر صورت سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات و فن آوری اطلاعات اتفاق مثبتی به شمار می‌رود و این سرمایه‌گذاری می‌تواند از سوی تیم‌های ورزشی صورت بگیرد اما به هر صورت حضور پی در پی یک تیم در این فعالیت‌ها خود موضوعی است که می تواند ایجاد ابهام کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.