اینترنت و شبکه

باندپهن

August 15, 2013
0:08 پنجشنبه، 24ام مردادماه 1392
کد خبر: 56776

آخرین وضعیت ساخت روتر بومی

دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از اتمام فاز نخست ساخت مسیریاب (روتر) بومی خبر داد و گفت: تولید و بکارگیری نمونه های روتر بومی با ظرفیت بالا بزودی با امضای تفاهمنامه ای با چند سازمان آغاز می‌شود.
 
 
روترها مسیریابهایی هستند که چندین شبکه بی سیم یا کابلی را به یکدیگر متصل می کنند و این همان تجهیزاتی است که در اینترنت مشخص می کند بسته های اطلاعاتی از کدام مسیر به مقصد برسند و در نهایت رسیدن آن به مقصد را کنترل می کند.
 
این دستگاه‌ها یکی از مهمترین تجهیزاتی هستند که در شبکه‌های کامپیوتری بزرگ و به خصوص شبکه‌های دیتا مورد استفاده قرار می گیرد و براین اساس معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با همکاری و توافق با وزارت دفاع و دانشگاههای صنعتی شریف و امیرکبیر پروژه تولید روتر بومی را برای دستیابی به خودکفایی در زمینه ساخت این سخت افزار در دستور کار قرار داده است.
 
دکتر غلامرضا داداش زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آخرین وضعیت ساخت روتر بومی بر لزوم سرمایه گذاری عظیم و حمایت در بکارگیری این تجهیزات سخت افزاری تاکید کرد و اظهار داشت: نمونه های اولیه روتر بومی در رده های پایین و متوسط هم اکنون ساخته شده و در سازمانهای مختلف به کار گرفته می‌شود اما بر تولید روترهای با ظرفیت بالا که برای شبکه های زیرساختی و دیتا و نیز ابررایانه کاربرد دارد نیازمند سرمایه گذاری عظیم هستیم.
 
دبیر ستاد توسعه فاوا معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه بزودی و طی هفته های آتی تفاهمنامه ای برای اجرا و بکارگیری روتر بومی با ظرفیت بالا میان چند سازمان مرتبط به امضا می رسد ادامه داد: قرار بود این تفاهمنامه در هفته جاری منعقد شود که به دلیل بررسی وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم در مجلس به زمان دیگری موکول شد.
 
وی اظهار امیدواری کرد که این پروژه در دولت جدید از سرگرفته شود و با اختصاص بودجه و حمایت مادی و معنوی در ساخت و بکارگیری آن، کشور به خودکفایی در تولید روترهای بومی با تکنولوژی و ظرفیت بالا دست یابد.
 
به گزارش مهر، پیش از این میزان بودجه ای که برای این پروژه اعلام شده بود مبلغ 6 میلیارد تومان بود؛ همچنین گفته شده که فاز تجاری این پروژه تا یک سال آینده اجرایی می‌شود.
 
شرکت مخابرات ایران نیز توافق کرده که علاوه بر سرمایه گذاری روی طراحی و ساخت روتر بومی، تضمین خرید این محصول را نیز داشته باشد که در این صورت بازار فروش این محصول نیز تامین می شود.
 
یکی از دلایل مهم گسترش استفاده از روترها ضرورت اتصال یک شبکه به چندین شبکه دیگر و توانایی ارسال داده از یک شبکه به شبکه دیگر است. در صورتی که یک شرکت دارای شعبه‌ای در تهران و یک دفتر دیگر در اهواز باشد به منظور اتصال آنها با یکدیگر می‌توان از یک خط اختصاصی که به هر یک از روترهای موجود در دفاتر متصل می‌شود، استفاده کرد. بدین ترتیب هر گونه ترافیکی که لازم است از یک سایت به سایت دیگر انجام شود از طریق روتر محقق شده و تمامی ترافیک‌های غیرضروری دیگر فیلتر و در پهنای باند و هزینه‌های مربوط صرفه جویی می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.