اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

August 22, 2013
15:29 پنجشنبه، 31ام مردادماه 1392
کد خبر: 56934

پرواز بالن‌های اینترنتی همزمان با انتقاد از جاه طلبی‌های گوگل

اینترنت پر سرعت توسط بالون‌های اینترنتی گوگل برای ارسال اینترنت به کشورها به هوا فرستاده شد.
 
گوگل بالن‌های اینترنتی خود را که برای ارسال اینترنت پرسرعت به کشورها طراحی شده است در کالیفرنیا به آزمایش گذاشت. در این آزمایش سعی شد تا نقص‌های فنی این بالون اینترنتی برطرف شود.
 
 باوجودی که چهره‌های برجسته و شناخته شده‌ی عرصه فن‌ آوری و اینترنت چون، بیل گیتس این پروژه را بیهوده خوانده و مورد انتقاد قرار داده‌اند، گوگل، علی‌رغم این بدبینی و انتقاد‌ها "بالن‌های اینترنتی" خود را به پرواز در‌اورده است.
 
گفته می‌شود این یک  پروژه‌ی جاه‌طلبانه‌ای است که می‌خواهد با بیش از هزار بالن مجهز به اینترنت، وای‌فای Wi-Fi  را برای کشورهای درحال توسعه و محروم از اینترنت پرسرعت ارسال کند.
 
گوگل جمعه نهم اوت اعلام کرد؛ اجرای آزمایشی ارسال بالن‌های این پروژه را هفته‌ی آینده در شهر سنترال ولی- ایالت کالیفرنیا آغاز خواهد کرد.
 
پیش از این نیز گوگل این بالن‌ها را در نیوزیلند و قاره‌ی آفریقا آزمایش کرده بود. اما آزمایش بالن‌ها در آمریکا مراحل نهایی این پروژه و افتتاح رسمی آن خواهد بود.
 
گوگل در بیانیه‌ای که به مناسبت آزمایش نهایی این پروژه در وب‌سایت خود منتشر کرد، هدف از این پروژه را "توسعه‌ی تکنولوژی در حوزه‌های گوناگون" ذکر کرده است.
 
در این بیانیه آمده است که طی آزمایش‌ها، ایراد و نقص‌های فنی بسیاری در این پروژه برطرف شده است. گوگل همچنین اعتراف می‌کند که تداخل سیگنال‌های این بالن با دیگر تجهیزات اینترنتی در مسیر پرواز آن، چشمگیر بوده است.
 
البته آنها تاکید کرده‌اند که این پروژه، یکی از پروژه‌های طولانی‌مدت این شرکت است که به تدریج و طی مراحل مختلف آزمایشی اشکالات آن مشخص و رفع خواهد شد.
 
ارتباط این بالن‌ها با یکدیگر در ارتفاعی بیش از ۲۰ کیلومتر بالاتر از خط پرواز هواپیماها، شبکه‌ای ایجاد می‌کند که با استفاد از آن بسیاری از مناطق دور‌افتاده و محروم زمین می‌توانند تحت پوشش شبکه‌ی جهانی اینترنت قرار گیرند.
 
گوگل اعلام کرد که کیفیت و سرعت این بالن اینترنتی مانند شبکه‌های نسل سوم مخابراتی یعنی "تری جی" 3G است.
 
همزمان با آزمایش نهایی این پروژه‌، بیل گیتس رئیس شرکت مایکروسافت از این پروژه انتقاد کرد و گفت که مردم کشورهای در حال توسعه، مشکلات جدی‌تری از اینترنت پرسرعت دارند و این طرح دردی از آنها دوا نمی‌کند.
 
بیل گیتس در مصاحبه‌ای با بلومبرگ تاکید کرده است که او طرفدار سر سخت "انقلاب‌و تحولات دیجیتال" است؛ اما با این وجود فکر می کند که چنین پروژه‌هایی درد و مشکل جدی زندگی مردم کشورهای محروم را که از بیماری مالاریا رنج می‌برند و روزانه ده‌ها کشته به این خاطر و سایر بیماری‌های واگیر‌دار می‌دهند را درمان نمی‌کند.
 
بنیاد بیل گیتس و همسرش ملیندا، تا به‌حال بیش از 2 میلیارد دلار برای ریشه‌کن کردن مالاریا در آفریقا هزینه کرده‌ و بیش از 1.4 میلیارد دلار را نیز به مبارزه با گسترش ایدز و سل در این قاره اختصاص داده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.