تلفن همراه

گوشی

August 22, 2013
18:52 پنجشنبه، 31ام مردادماه 1392
کد خبر: 56948

آیا یک گوشی مسیر صنعت را تغییر می‌هد؟

پس از مدت‌ها کار کردن گوگل با شرکت‌های بزرگ و همکاری در ساخت گوشی، حالا این شرکت گوشی خود را ساخته است.
 
آیا یک تلفن می‌تواند مسیر صنعت را تغییر دهد؟ یک شرکت را نجات دهد و به عرش ببرد؟ حداقل تجربه آی‌فون را داریم که با صنعت و بازار چنین کرد. روزی که استیو جابز آی‌فون را معرفی می‌کرد رو به حاضران گفت که صنعت حداقل ۵ سال با ما فاصله دارد. این حرف دقیقی بود، چراکه حدود ۵ سال بعد تمام صنعت آی تی روی گوشی هوشمند متمرکز شده بود. با این حال از آن زمان تاکنون گوشی‌ای که بتواند مانند آی‌فون صنعت را دچار تحول کند تولید نشده است.  موتو ایکس (Moto X ) تازه‌ترین گوشی گوگل است که حالا ساخت آن را به شرکت موتورولایی داده که پیش از این خود گوگل آن را خریداری کرده است. این گوشی قرار است تا اواخر ماه آگوست (اواسط شهریور) با قیمت ۱۹۹ دلار با دو سال قرارداد توسط چهار اپراتور بزرگ آمریکایی عرضه شود. این گوشی در واقع یکی از مدرن‌ترین محصولاتی است که در داخل ایالات متحده سرهم (Assembeled) شده است. این گوشی همچنین اولین گوشی است که می‌توانید به طور سفارشی با تنظیمات و رنگ مورد نظر خود خریداری کنید. این گوشی همچنین نخستین گوشی ترکیب دانش گوگل – موتورولا است و قابلیت‌های این دو را به نمایش می‌گذارد. گوگل پیش از این با همکاری چندین شرکت از جمله ال‌جی، سامسونگ و ایسوس ساخت تبلت یا گوشی اختصاصی را تجربه داشت و به نظر می‌رسد با بهره‌گیری از آن تجارب، حالا گوشی منحصربه‌فردی در داخل خود تولید کرده است. 
 
ساخت داخل 
موتو ایکس موبایل خوش ساختی است و هنگام در دست گرفتن حس خوبی به دارنده آن منتقل می‌کند. تا آنجا که به مواد اولیه و کیفیت ساخت مربوط می‌شود، این گوشی در میان بهترین موبایل‌های هوشمندی که تا حالا توسط کارشناسان تست شده است، قرار می‌گیرد. بدنه این گوشی برخلاف iPhone یا HTC One  از فلز نبوده و از نوعی پلاستیک نرم و لطیف ساخته شده، به این دلیل حس خوبی در هنگام کار به کاربرانش القا می‌کند. این بدنه پلاستیکی، اما بسیار محکم بوده و به همین دلیل این گوشی را مقاوم‌تر می‌کند. در تست‌های مختلف حتی این گوشی از ارتفاع نسبتا زیاد به سطح بتنی سقوط کرده است و جز خش برداشتن بدنه، هیچ صدمه جدی به گوشی وارد نشده است.
 
گوشی را سفارش بدهید
این گوشی به خاطر انتخاب‌های مختلفی که موتورولا برای شخصی‌سازی آن در اختیار کاربران قرار داده است، می‌تواند برای هر کاربری جذاب باشد. به این ترتیب کاربران می‌توانند با استفاده از یک ابزار آنلاین به نام Moto Maker ترکیب‌های مختلفی از ویژگی‌های سخت‌افزاری را انتخاب کرده و سفارش بدهند. این سفارش به خط تولید و سر هم کردن قطعات در ایالت تگزاس ارسال می‌شود؛ جایی که گوشی ساخته شده و تنها در طول چند روز برای خریداران ارسال می‌شود. موتورولا امکان انتخاب از میان بیش از 252 ترکیب مختلف سخت افزاری را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.  در این کارخانه، بیش از دو هزار نفر کارگر در حال سرهم کردن قطعات بر اساس سفارش افراد هستند. کاربران همچنین می‌توانند میزان حافظه ذخیره‌سازی آن را از میان 16 یا 32 گیگابایت انتخاب کنند. برای قسمت روی گوشی می‌توان دو رنگ مشکی یا سفید را انتخاب کرد و برای پشت آن هم کاربران 18 انتخاب متنوع را در اختیار دارند و حتی می‌توانند این رنگ را با سایه‌های مختلف ترکیب کنند. برای رنگ کلیدها و حلقه دور لنز دوربین هم کاربران هفت انتخاب مختلف دارند. ابزار Moto Maker هم سادگی و راحتی یک محصول گوگل را دارد و شبیه به صفحات گوگل پلاس است. در اینجا می‌توان گوشی را به همان شکل و با همان مشخصات مورد نظر سفارش داد. البته بد نیست بدانید که اگر از انتخاب‌هایتان پشیمان شدید تنها دو هفته زمان دارید که سفارش را لغو کرده و سفارش جدیدی بدهید. در واقع موفقیت موتو ایکس تنها به خاطر قابلیت شخصی‌سازی و انتخاب‌های مختلف آن نیست، بلکه این گوشی می‌تواند دست کم نظر خریداران را به خودش جلب کند تا به راحتی از کنار آن عبور نکنند. 
 
تجربه روی نمایشگر
شاید کار با یک نمایشگر 720 پیکسلی AMOLED روی یک گوشی پیشرفته موتورولا بسیار هیجان انگیز باشد، اما این نمایشگر قطعا بهترین نمایشگر روی یک موبایل هوشمند نخواهد بود. این نمایشگر حتی در مقایسه با نمایشگر دیگر موبایل‌های هوشمند شرکت موتورولا هم کیفیتی در حد متوسط دارد و در مقایسه با نمایشگر گوشی HTC One قطعا در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد. از طرفی این نمایشگر نسبت به نمایشگر گوشی Galaxy S4 شرکت سامسونگ کیفیت قابل قبولی دارد. شاید مهم‌ترین ضعف آن نمایش رنگ‌ها به خصوص قرمز و نارنجی به صورت پر رنگ و برجسته است، در حالی که در نمایشگرهای پیشرفته رنگ‌ها به صورت سایه و نه‌چندان برجسته نمایش داده می‌شوند. اما متن و تصاویر گرافیکی با کیفیت خوبی در آن نمایش داده می‌شوند. بهتر است این نمایشگر را با نمایشگر رتینای محصولات جدید اپل اصلا مقایسه نکنیم، چون ناامید می‌شویم. بهتر است برای ارتقای کیفیت نمایشگر آن اپلیکیشن‌هایی مانند Lux را برای کنترل و تنظیم شدت روشنایی تصویر نصب کرد. البته با این همه نباید فراموش کرد که این گوشی هم مانند اغلب گوشی‌های دیگر موتورولا از یک اسپیکر با کیفیت بهره می‌برد و به همین دلیل برای استفاده در حالت دست آزاد برای صحبت در هنگام رانندگی بسیار خوب است. البته اگر بخواهیم دقیق شویم، در حالت پخش صدا با کیفیت بسیار بالا ممکن است نویزهای کمی هم به گوش برسند. با این حال، اسپیکر این گوشی در مقایسه با پرچمدارانی مانند Galaxy S4 سامسونگ بسیار بهتر است.
 
همیشه در حال شنیدن
مهم‌ترین چیزی که درباره نرم افزار روی این گوشی باید بدانید این است که این گوشی می‌تواند برای تمام اهداف و مقاصد روی اکوسیستم آندروید مناسب باشد. نسخه فعلی آندروید روی این گوشی 4.2.2 است که تفاوت چندانی با نسخه به کار رفته در گوشی‌های
HTC One و Galaxy S4 سامسونگ ندارد. با این حال موتورولا تمرکز زیادی روی شیوه تعامل کاربران با گوشی در حالتی که جلوی آنها قرار ندارد، کرده است. به همین دلیل، این شرکت به الگوی جدید به نام «کنترل بدون لمس» رسیده است که به کاربران امکان کار با گوشی در حالتی بی‌شباهت با کار با گوگل گلس را می‌دهد. به این ترتیب، می‌توان گوشی را در حالت «همیشه در حال شنیدن» گذاشت تا به فرمان‌های صوتی کاربران مانند «خب، حالا برو به سایت گوگل» پاسخ دهد.
یکی دیگر از افزونه‌های آندرویدی که به این گوشی اضافه شده است، «فعال‌سازی اعلانات» است که در واقع به نوعی جایگزین صفحه قفل است که رسیدن پیام‌ها، ایمیل‌ها و تماس‌ها را به صورت یک آیکون و یک ساعت کوچک در وسط صفحه نمایش اخطار می‌دهد. باید روی اعلان ضربه زد تا آن را به صورت کامل نمایش دهد. اگر چند اعلان وجود داشته باشد، آنها به ترتیب زمان ارسال از آخرین به اولین نمایش می‌دهد. در این صورت کاربر می‌تواند بدون تلف کردن وقت اعلاناتی را که برای او اهمیت دارند، بخواند.
 
نشانه بگیر و عکاسی کن
دوربین پشتی این گوشی امکان عکاسی با وضوح تصویر 10 مگاپیکسل را دارد و به ادعای موتورولا می‌تواند عکس‌ها را تا 75 درصد روشن‌تر از مدل‌های رقیب بگیرد و در محیط‌های کم نور و تاریک به خوبی کار می‌کند. با این حال عکس‌های این دوربین در روز اغلب به صورت خش دار ثبت می‌شوند و معمولا به ویرایش نیاز دارند. از آنجا که اغلب کاربران کمتر به تنظیمات دوربین در یک گوشی توجه می‌کنند، اپلیکیشن‌ها به کمک آنها می‌آیند تا نواقص عکاسی و دوربین را از بین ببرند و دوربین این گوشی هم از این موضوع مستثنا نیست. البته بد نیست بدانید که در هر جایی از نمایشگر که ضربه بزنید، به طور خودکار فوکوس کرده و به صورت اتوماتیک عکس می‌گیرد. این کار حتی در صورت خاموش بودن نمایشگر هم می‌تواند اتفاق بیفتد، اما فوکوس کردن روی تصویر تا قبل از عکاسی با این دوربین امکان‌پذیر نیست. به طور کلی کار با این دوربین بسیار سریع و آسان است، اما بهتر است توقع چندانی از کیفیت تصویر آن نداشته باشید. به طور کلی گوشی موتو ایکس موتورولا در دسته موبایل‌های هوشمند رده متوسط قرار می‌گیرد و عملکرد سریع و راحتی دارد. این گوشی البته چیزی بیش از یک گوشی عادی برای استفاده روزمره است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.