امنیت

فناوری اطلاعات

August 24, 2013
11:51 شنبه، 2ام شهریورماه 1392
کد خبر: 56989

رئیس پلیس فتا از تغییر رویکرد قاچاقچیان موادمخدر با روشهای مدرن سایبری خبر داد

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی با بیان اینکه در کره جنوبی 164 هزار فقره جرم سایبری به وقوع می‌پیوندد که پلیس این کشور قدرت کشف 20 درصد این جرایم را دارد گفت: در کشور ما خوشبختانه پلیس فتا با وجود عمر کوتاه خود، قدرت کشف بیش از 74 درصد از جرایم سایبری را دارد.
 
 
سردار کمال هادیانفر با بیان اینکه جرایم سایبر در دنیا به طور جد و فزاینده ای در حال رشد است، اظهارداشت: از کنوانسیون 2001 بوداپست، اولین گام برای کنترل جرایم سایبری و جرایم ناشی از فناوری‌های مدرن برداشته شد به گونه‌ای که UNODC – دفتر همکاری های سازمان ملل در حوزه جرایم سایبر و جرایم سازمان یافته – تاکنون اقدامات موثری در این زمینه انجام داده است.
 
وی به کنوانسیون وین با حضور 134 کشور با محوریت موضوع هنجارها و ناهنجاری‌های حوزه سایبری اشاره کرد و افزود: در این نشست مقرر شد کارگاه‌های منطقه‌ای در حوزه جرایم سایبری برگزار شود و در آن جلسه پلیس فتای جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کشورهای منطقه اعلام کرد.
 
رئیس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه 9 میلیون فقره جرم فقط در 20 کشور جهان رخ می دهد، گفت: درصد بسیاری از این جرایم نوظهور و بخشی از آن جرایم تکامل‌یافته هستند.
 
هادیانفر به تغییر رویکرد قاچاقچیان موادمخدر اشاره کرد و افزود: قاچاقچیان تلاش می‌کنند به جای استفاده از روش‌های سنتی از روشهای مدرن سایبری به منظور تبادل تجربیات و اطلاعات خود استفاده کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: پلیس فتای ایران بر اساس اسناد افتا – امنیت فضای تبادل اطلاعات – تشکیل شده است و در این زمینه همزمان و همگام با تغییرات جهانی توفیقات خوبی کسب کرده‌ایم.
 
این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه دو سال از تأسیس پلیس فتا می‌گذرد، گفت: طی این مدت، پلیس فتا در کلیه استان‌های کشور راه اندازی و به آزمایشگاه ادله جرم تجهیز شد؛به گونه‌ای که تا پایان امسال 56 شهرستان و بیش از 200 هزار نفر جمعیت تحت پوشش پلیس فتا قرار می‌گیرند.
 
سردار هادیانفر در ادامه با بیان اینکه در کره جنوبی 164 هزار فقره جرم به وقوع می‌پیوندد که قدرت کشف این پلیس 20 درصد است، تصریح کرد: خوشبختانه پلیس فتا با وجود عمر کوتاه خود، قدرت کشف بیش از 74 درصد از جرایم را دارد.
 
رئیس پلیس فتا ناجا در رابطه با ارتباط پلیس فتا با سایر پلیس‌های سایبری دنیا، گفت: تمامی کشورها پلیس جرایم سایبری دارند، اما در برخی از این کشورها این پلیس در تابعیت‌ پلیس‌های دیگر فعالیت می‌کند؛ در کشور ما نیز از سال 2000 این معاونت در پلیس‌آگاهی به فعالیت خود ادامه می‌داد تا این که در سال‌های اخیر به عنوان یک پلیس مستقل تأسیس شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.