سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

August 25, 2013
9:53 یکشنبه، 3ام شهریورماه 1392
کد خبر: 56990

پایان دوره بالمر در مایکروسافت

ندا لهردی – دنیای اقتصاد : غول نرم افزاری جهان این روزها یک بار دیگر به تیتر یک اخبار مختلف در حوزه تکنولوژی و تجارت تبدیل شده است. خبر این است: مدیرعامل مایکروسافت تا یک سال دیگر رسما بازنشسته می‌شود. مایکروسافت روز جمعه گذشته به صورت رسمی اعلام کرد که «استیو بالمر» به محض به پایان رسیدن فرآیند انتخاب جانشین، بازنشسته خواهد شد. 
بالمر هم در همین راستا یک ایمیل به تمام کارکنان مایکروسافت فرستاد.
 
 
او دلیل این تصمیمش را حرکت به سمت جلو اعلام کرد و گفت: «ما یک استراتژی جدید را همراه با تشکیلاتی جدید آغاز کردیم و ما یک تیم رهبری شگفت‌انگیزی را در اختیار داریم. به نظرم بازنشستگی من درست در میان تغییر و تحولات مایکروسافت به سمت تبدیل شدن به یک شرکت ارائه دهنده دستگاه‌ها و سرویس‌ها اتفاق می‌افتد. ما به یک مدیرعامل جدید نیاز داریم که بتواند برای مدتی طولانی مایکروسافت را در این مسیر جدید هدایت کند.»
جانشین بالمر توسط یک کمیته ویژه شامل «جان تامپسون» رییس هیات‌مدیره و بیل گیتس موسس این شرکت انتخاب خواهد شد. شرکت بین المللی Heidrick هم که در زمینه استخدام نیروهای متخصص فعالیت می‌کند، به مایکروسافت برای جست‌وجوی مدیرعامل جدید کمک خواهد کرد و نامزدهایی از داخل و خارج این شرکت را بررسی خواهد کرد. بیل گیتس هم از بالمر پشتیبانی کرده و گفته است: «مایکروسافت شانس آن را دارد تا استیو را تا زمان یافتن مدیرعامل جدید در سمت فعلی خودش داشته باشد.» 
بالمر از سال 1980 که به مایکروسافت ملحق شد، همیشه به عنوان یکی از اعضای ارشد این شرکت فعالیت کرده است و از سال 2000 که بیل گیتس از سمت خود به عنوان مدیر عامل کناره‌گیری کرد، رسما مدیرعامل مایکروسافت بوده است. در سال‌های مدیریت بالمر، مایکروسافت رشد قابل توجهی را تجربه کرد و با عرضه سیستم عامل ویندوز XP درآمد بسیار زیادی را به دست آورد. با این حال اما در زمان مدیریت بالمر تصمیمات اشتباه زیادی هم گرفته شد و نمونه آن هم سیستم عامل ویندوز موبایل بود که در واقع تبدیل سیستم عامل ویندوز مخصوص کامپیوترها در صفحه نمایش کوچک گوشی‌های موبایل بود؛ ویندوزی که اصلا برای موبایل‌ها مناسب نبود و نتوانست موفقیتی در بازار هم به دست بیاورد. با این حال تلاش او برای ساخت ویندوزفون قابل تحسین بود، اما این سیستم عامل هم هنوز نتوانسته موفقیت چندانی را به همراه داشته باشد.
رشد قیمت سهام!
مجموعه ValueAct که 2 میلیارد دلار در مایکروسافت سرمایه گذاری کرده است و در حال حاضر یک درصد از کل سهام این شرکت را در اختیار دارد، در ماه‌های اخیر به دنبال تغییرات اساسی در مایکروسافت بوده است. این سهامدار بزرگ همراه با بعضی از سهامداران دیگر مایکروسافت بارها اعلام کرده‌اند که مشکلاتی که مایکروسافت در این سال‌ها داشته، به خاطر مدیریت نادرست استیو بالمر بوده است.  ValueAct مدتی است که استراتژی‌های مایکروسافت را مورد انتقاد قرار داده و تصمیم داشته تا قبل از بدتر شدن شرایط، نسبت به تغییر بالمر اقدام کند. درست به همین دلیل هم هست که بعضی از کارشناسان معتقدند بازنشستگی بالمر چندان به اختیار خودش نبوده و او تحت فشار سهامداران بزرگ مایکروسافت و بعضی از اعضای هیات مدیره مجبور به ترک این شرکت شده است. این سهامدار بزرگ مایکروسافت حتی به تغییر در بعضی بخش‌های مایکروسافت مانند جدا شدن بخش ایکس باکس هم تمایل دارد و بارها این را اعلام کرده است. 
در حالی که بسیاری به عملکرد استیو بالمر به عنوان مدیر عامل مایکروسافت انتقاد دارند، حالا به نظر می رسد که خبر بازنشستگی او تاثیر مثبتی بر قیمت سهام این شرکت داشته است. شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما درست در همان لحظات ابتدایی انتشار این خبر، قیمت سهام مایکروسافت کمی افزایش پیدا کرد. گویا وال استریت هم با کناره گیری و بازنشستگی استیو بالمر موافق بوده است و درست به همین دلیل تنها چند دقیقه بعد از اعلام این خبر، سهام مایکروسافت با رشد حدود ۸ درصدی مواجه شده و با قیمت حدود ۳۵ دلار به ازای هر سهم به فروش می‌رسد. استیو بالمر برای رسیدن مایکروسافت به موقعیت فعلی‌اش کمک بزرگی کرده، اما عملکرد این شرکت در سال‌های گذشته و در دوران رشد موبایل‌های هوشمند، تبلت‌ها و سیستم عامل‌های موبایل راضی کننده نبوده و باعث شده است که این شرکت نسبت به رقبای دیگرش در این بازار داغ و پر رونق عقب بماند.
حالا تحلیلگران مختلف معتقدند که تغییر مدیریت اصلی این شرکت نشانه‌ای از تغییرات مهم و گسترده در مایکروسافت خواهد بود و در واقع بسیاری تغییرات گسترده‌تر در داخل این شرکت در جریان است و همین موضوع باعث واکنش مثبت سهامداران به این خبر شده است. 
اشتباهات زیادی کردم
بعد از اعلام خبر بازنشستگی استیو بالمر تا یک سال دیگر، خبرنگار مجله معتبر ZDnet یک گفت‌وگوی کوتاه تلفنی با او انجام داده و سوالاتی درباره بزرگ‌ترین حسرت‌های او در زمان مدیر عاملی‌اش، مدیر عامل بعدی و مایکروسافت پرسیده است. بالمر درباره اینکه روز اعلام خبر بازشستگی‌اش برای او چطور بوده است، گفت: «بعضی از کارکنان امروز صبح به من تبریک گفتند؛ من هم خوشحال شدم و نمی‌دانم باید ناراحت هم باشم یا خیر. اینکه بازنشسته بشوی اتفاق منطقی و معمولی است، اما قطعا ذهن من درگیر این فکر است که این دوران هرگز عالی نخواهد بود. من مدت‌ها بود که به بازنشستگی فکر می‌کردم، اما زمان دقیق این اتفاق برای من در چند ماه اخیر مشخص شد. می‌دانید که ما در مایکروسافت خیلی سخت کار می‌کنیم و من هیچ وقت زمان زیادی برای فکر کردن به این موضوع نداشته‌ام. من عاشق مایکروسافت و هر چیزی درباره آن هستم. من بخش قابل توجهی از سهام مایکروسافت را در اختیار دارم و همچنان به خرید سهام بیشتر مایکروسافت ادامه می‌دهم. با این حال اما برنامه شخصی‌ام برای دوران بازنشستگی هنوز مشخص نیست.» بالمر در جواب به سوالی درباره اینکه فکر می‌کند جست‌وجو برای یافتن مدیر عامل جدید یک سال طول بکشد، گفته است: «ما اعضای هیات مدیره با یکدیگر کار می‌کنیم و جان تامپسون می‌تواند هر مشورتی را که در این مورد نیاز دارد انجام بدهد. با این حال فکر می‌کنم یک سال زمان کافی و خوبی برای این کار است.»
او همچنین گفت که بیل گیتس از او نخواسته که بماند و در واقع به تصمیم بالمر احترام گذاشته است. بالمر معتقد است که تصمیم‌گیری برای بازنشستگی یک موضوع کاملا شخصی است و دیگران باید به آن احترام بگذارند.  هنوز مشخص نیست که بالمر پس از ترک مایکروسافت دقیقا چه کار خواهد کرد. او گفته است: «راستش را بخواهید نمی‌دانم! در حال حاضر زمانی برای فکر کردن به چنین موضوعی را ندارم. تمام زندگی من صرف خانوده‌ام و مایکروسافت شده است. من به خاطر این موضوع خوشحالم که فصل تازه‌ای قرار است شروع شود، در فصل دوم، من جنبه دیگر زندگی را تجربه خواهم کرد و در مورد خودم بیشتر یاد خواهم گرفت. 
استیو بالمر درباره بزرگ‌ترین موفقیت و حسرتش در مایکروسافت می‌گوید: «من نقش مهمی در تولد پردازش کامپیوتر شخصی هوشمند در مایکروسافت داشته‌ام. توسعه تکنولوژی‌های مربوط به کامپیوتر شخصی تاثیر مهمی در زندگی مردم داشته است. با این حال من شانس این را داشته‌ام که اشتباهات زیادی هم بکنم.  ویندوز ویستا که با نام رمز Longhorn شناخته می‌شد قرار بود 2 تا 3 سال بعد از عرضه ویندوز XP منتشر شود، اما روند تولید آن بیش از 5 سال طول کشید و به این ترتیب چندین فصل تعطیلات که احتمالا سود بسیار زیادی را برای مایکروسافت به همراه می‌داشت از دست رفت. ما سعی کردیم یک کار بسیار بزرگ را انجام دهیم، اما در این راه هزاران ساعت از نیروی کار و خلاقیت را از دست دادیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.