سخت‌افزار

لبه تکنولوژی

August 29, 2013
15:26 پنجشنبه، 7ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57094

ساخت پردازنده ۱۱۰ هسته‌ای مخصوص سرور‌ها و سیستم‌های سازمانی

 محققان «موسسه فناوری ماساچوست» (MIT) به منظور ارایه روش‌های جدید در کاهش مصرف انرژی و افزایش قابلیت‌ها و کارآمدی دستگاه‌های موبایلی، رایانه‌های شخصی و سرور‌ها موفق شدند تراشه‌ای با ۱۱۰ هسته پردازشگر تولید کنند. 
 
به گزارش وب سایت news.techworld، «میزکو لیس» (Mieszko Lis) از دانشجویان فوق دکتری در دانشگاه MIT در کنفرانس Hot Chips که در کالیفرنیا برگزار شده بود در این خصوص توضیح داد، این پردازنده که با نام Execution Migraine Machine شناخته می‌شود، با هدف کاهش ترافیک اطلاعاتی روی تراشه‌ها ساخته شده است و امکان پردازش اطلاعات با سرعت بالا‌تر و مصرف انرژی کمتر را فراهم می‌کند. 
این تراشه در اصل یک پردازنده جامع محسوب می‌شود و مانند پردازنده‌های گرافیکی به عنوان یک مکمل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. لیس همچنین اظهار داشت که این محصول هم‌اکنون به عنوان یک تراشه آزمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
او در این خصوص گفت: «این تراشه از جمله محصولات الکترونیکی نیست که شما در تعطیلات کریسمس بتوانید آن را برای خود خریداری کنید». 
بدیهی است که بین حافظه کَش (Cache) و هسته‌های پردازشگر، اطلاعات فراوانی به‌طور مداوم رد و بدل می‌شود و در این میان پردازنده ۱۱۰ هسته‌ای به‌جای حافظه کَش از فضای حافظه‌ای به‌اشتراک گذاشته شده استفاده کرده است که این اتفاق کانال‌های نقل و انتقال اطلاعات را کاهش می‌دهد. این تراشه همچنین قادر است فرآیندهای حرکت اطلاعات را پیش‌بینی کند که با این روش تعداد چرخه‌های مورد نیاز برای نقل و انتقال و پردازش اطلاعات کاهش می‌یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.