اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

رگولاتوری

September 1, 2013
15:40 یکشنبه، 10ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57141

بررسی رفع محدودیت اینترنت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که اجرای طرح ارایه خدمات VPN قانونی امکان پذیر نیست گفت: کمیسیون های شورای عالی فضای مجازی نمی توانند مستقیماً مصوبات خود را بدون امضای رئیس جمهور به دستگاه ها ابلاغ کنند و بر این اساس اجرای طرح VPN قانونی امکان پذیر نیست.
 
 
محمود واعظی در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران که در حاشیه افتتاح مرکز تبادل ترافیک اینترنت برگزار شد از بررسی رفع محدودیت سرعت دسترسی به اینترنت در شورای عالی فضای مجازی، بازگشت مرکز تحقیقات مخابرات، رفع عدم کیفیت تلفن همراه و نیز افزایش پهنای باند اینترنت کشور خبر داد.
 
مردم باید از اینترنت با سرعت بیشتری استفاده کنند
 
وی با اشاره به راه اندازی مرکز بین المللی تبادل ترافیک اینترنت که باعث افزایش پهنای باند اینترنت و ارایه تسهیلات به عرضه کنندگان خدمات در داخل کشور می شود گفت: با راه اندازی این مرکز پهنای باند اینترنت کشور 16 گیگابایت در ثانیه افزایش یافته است و  هفته گذشته نیز با افتتاح طرحی 10 گیگابایت در ثانیه نیز توسعه ظرفیت پهنای باند داشته ایم. بر این اساس در هفته دولت با تلاش های صورت گرفته ظرفیت اینترنت از 72 گیگا بایت به 97 گیگابایت در ثانیه رسیده است که تا پایان سال نیز شاهد گسترش بیشتری در این حوزه خواهیم بود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه مردم باید از اینترنت با سرعت بیشتری نسبت به حال استفاده کنند افزود: از این طریق می توان قول هایی که در زمینه دولت الکترونیک، سلامت الکترونیک، آموزش و تجارت الکترونیک داده ایم با سرعت بیشتری محقق شود و همچنین در آینده نزدیک با اجرای شبکه ملی اطلاعات سرعت دو مگابیت در ثانیه اینترنت داخلی به مردم واگذار می شود.
 
برای فیلترینگ کار اساسی انجام می دهیم
 
واعظی در خصوص سیاست های دولت تدبیر و امید در زمینه فیلترینگ سایت های اینترنتی گفت: اعتقاد داریم که سایت های غیراخلاقی نباید در دسترس خانواده ها قرار گیرد اما نوع فیلترینگ  نیز نباید باعث شود سایت های علمی و صحیح قابل دسترسی برای کاربران نباشد. همچنین نوع فیلترینگ نباید باعث پایین آمدن سرعت و مانع استفاده از جستجوگرهای اینترنتی شود.
 
وی اضافه کرد: بر این اساس باید فرصت بدهیم در زمینه فیلترینگ کار اساسی انجام دهیم. این مساله صرفاً با حرف زدن انجام نمی شود و باید تجهیزات مناسبی در این زمینه گذاشته شود.
 
جلوی افزایش 60 درصدی نرخ مکالمات را گرفتیم
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی در زمینه تعیین تکلیف نرخ مکالمات تلفنی نیز گفت: هر دولتی نوع رویکردش در قبال مردم متفاوت از دولت قبل است و دولت تدبیر و امید بنایش را بر این گذاشته است که اقداماتی انجام نشود که به مردم فشار بیاید. بر این اساس تصمیم مخابرات برای افزایش نرخ های مخابراتی که از 15 مردادماه و زمانی که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرده بود شروع شد باید متوقف می شد چرا که در این صورت مردم مجبور بودند در اول شهریور ماه قبوضی را پرداخت کنند که 60 تا 100 درصد با افزایش نرخها مواجه بود در این راستا دستور توقف این طرح را دادیم تا تصمیم گیری هایی با سیاست جدید داشته باشیم که به مردم شوک وارد نشود.
 
وی گفت:  نباید به هیچ عنوان آبونمان 33 تومانی ماهانه مخابرات 900 تومان شود؛ اپراتورهای خدماتی چنانچه کیفیت سرویس را بالا ببرند می توانند هزینه اش را دریافت کنند و ما اعتقاد داریم در این زمینه باید حقوق مردم در نظر گرفته شود.
 
جریمه رایتل بجای خود باقیست
 
واعظی با اشاره به آخرین وضعیت اپراتور سوم تلفن همراه با توجه به تدوین پیوست فرهنگی برای خدمت نسل سوم این اپراتور نیز گفت: هم اکنون هیچ مانعی برای سرویس دادن این اپراتور وجود دارد. آنچه که در گذشته برای این اپراتور متوقف شده ارایه خدمات تصویری است که هم اکنون نسخه اولیه پیوست فرهنگی آن تدوین شده و به زودی در این زمینه به جمع بندی خواهیم رسید.
 
وی ادامه داد: در پروانه این اپراتور امتیازاتی برای ارایه خدمات نسل سوم به این اپراتور داده شده که دیگر اپراتورها هنوز به آن دسترسی ندارند اما مشکلات داخلی، مالی و فنی باعث کندی حرکت و عقب افتادن این اپراتور از برنامه های خود شد که در این زمینه ما قول همکاری به این اپراتور داده ایم. البته به دلیل عدم اجرای برنامه ها طبق زمان بندی بحث جریمه این اپراتور در جای خود باقی است.
 
برای تغییر معاونانم در حال مطالعه هستم
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد اینکه برنامه هایش برای تغییر و تحول در این وزارتخانه چیست، گفت: قصد دارم افرادی را انتخاب کنم که سیاست های درستی را اجرایی کنند بر این اساس هدفمان فقط تغییر نبوده و تصمیم داریم چنانچه قرار است تغییری صورت گیرد تصمیم گیری درستی باشد بر این اساس هنوز در حال مطالعه هستم و به زمان نیاز دارم.
 
وی در مورد تعدد تصمیم گیری ها  در این حوزه نیز تصریح کرد: در یک فرصت زمانی مناسب این بخش ساماندهی خواهد شد.
 
VPN قانونی عملی نیست
 
واعظی در خصوص رویکرد دولت تدبیر و امید در زمینه ارایه خدمات VPN قانونی که پیش از این از سوی مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شده بود گفت: شورای عالی فضای مجازی تعدادی کمیته دارد که طرح هایی را کارشناسی کرده و به تصویب می رساند اما این موضوعات تا زمانی که به تصویب رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی نرسیده است نمی تواند عملی باشد. بر این اساس موضوع VPN قانونی که توسط یکی از کمیسیون های شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شده است عملی نیست و باید در جلسه شورای عالی فضای مجازی در این زمینه تصمیم گیری شود.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون زیرساخت های لازم و سرمایه گذاری های مناسب از سوی شرکت زیر ساخت برای ارایه این سرویس انجام شده است افزود: شرکت زیرساخت این سرویس را به تمام بانک ها و سازمان ها  ارایه کرده اما تنها 30 مراجعه برای دریافت این سرویس وجود داشته است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: شورای عالی فضای مجازی 8 ماه است که تشکیل جلسه نداده و در این زمینه بعد از تشکیل جلسه با حضور رئیس جمهور تصمیم گیری خواهد شد.
 
بررسی رفع محدودیت سرعت اینترنت
 
واعظی در پاسخ به مهر در زمینه سیاست دولت در خصوص رفع محدودیت سرعت اینترنت که مصوبه دولت نهم بود گفت: در این زمینه در حال بررسی ابعاد مختلف سرعت دسترسی به اینترنت پرسرعت هستیم و همگام با بسترسازی قول هایی را که برای رفع محدودیت سرعت اینترنت داده ایم را اجرایی می کنیم بر این اساس این تصمیم در جلسه شورای عالی فضای مجازی تصمیم گیری نهایی خواهد شد.
 
وی در مورد تعیین تکلیف سازمان فضایی ایران و  مرکز تحقیقات مخابرات ایران نیز به مهر گفت: تعیین سرپرست برای سازمان فضایی حکم موقتی است که از سوی رئیس جمهور صادر شده و قرار است در این زمینه بررسی هایی صورت گیرد. ما نمی گوییم هرچه دولت قبلی انجام داده نادرست است اما آن چه که مربوط به قانون است باید انجام شود و جدایی سازمان فضایی ایران و مرکز تحقیقات مخابرات از وزارت ارتباطات قانونی نبوده است. بر این اساس مرکز تحقیقات حتماً به وزارت ارتباطات باز می گردد و بازگشت سازمان فضایی نیز در دست بررسی است.
 
امتیازات را به اپراتورهایی می دهیم که سرویسی دهی بهتری داشته باشند
 
واعظی از مهلت دو ماهه برای رفع مشکلات آنتن دهی و عدم کیفیت اپراتورهای تلفن همراه خبر داد و گفت: از اواخر مهرماه ماهیانه در خصوص وضعیت اپراتورهای موبایل و نقاط قوت و ضعف آنها به مردم گزارش می دهیم و امتیازات را به اپراتورهایی خواهیم داد که سرویس دهی بهتری داشته باشند این امر می تواند باعث رقابت بین اپراتورها شود و مردم نیز اپراتورهای خود را در این زمینه انتخاب کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.