اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

September 5, 2013
17:57 پنجشنبه، 14ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57230

مخابرات به مقاومت‌ها در برابر هم‌کدسازی تلفن‌های ثابت واکنش نشان داد

دستور محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر توقف طرح هم‌کدسازی تلفن‌های ثابت و اظهارات او مبنی بر تقسیم سود برخی شرکت‌ها میان سهامداران ناشی از فروش املاک این شرکت، با واکنش سیدمصطفی سیدهاشمی، رییس هیئت‌مدیره شرکت مخابرات ایران مواجه شد.
 
به گزارش عصر ارتباط، شرکت مخابرات ایران با اجرای طرح هم‌کدسازی، هر پالس مکالمه با تلفن ثابت را 71‌/58 ریال محاسبه می‌کند و هر پالس مکالمه در استان‌هایی که هم‌کد نشده‌اند، 51/03 ریال است.
مقاومت‌ها در برابر اجرای این طرح، به‌ویژه اخذ ماهیانه 900 تومان آبونمان از مشترکان از سوی سازمان بازرسی کل کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شخص وزیر ارتباطات، به توقف این طرح منجر شده است.
سیدمصطفی سیدهاشمی، رییس هیئت‌مدیره شرکت مخابرات ایران در این باره گفت: «پیشرفت مخابرات در بین دستگاه‌های اجرایی، دستگاه‌های خدماتی و دستگاه‌هایی که با مردم ارتباط مستقیم دارند، شأن ویژه‌ای نیست. هیچ دستگاه اجرایی و خدماتی یا هیچ شرکت بورسی در کشور نمی‌توان پیدا کرد که از نظر عرضه خدمات و تعداد پرسنل فعال در این شرکت، از حیث اقتصادی برای Turnover مالی 11 هزار میلیارد تومان در سال و از نظر ارتباط مستقیم با مردم که روزانه میلیون‌ها دقیقه و در سال بیش از 190 میلیارد دقیقه ارتباط برقرار می‌کند، به وسعت شرکت مخابرات ایران باشد.
 
به ما اتهام می‌زنند
سیدهاشمی افزود: «به ما می‌گویند شما خصوصی شده‌اید و املاک می‌فروشید و سود را در جیبت‌تان می‌گذارید. این اتهامی است که این روزها با تغییر دولت، برخی تا میکروفن پیدا می‌کنند، از آن دم می‌زنند. می‌گویند قیمت‌ها را افزایش می‌دهید و به مردم اجحاف می‌کنید و این ظلمی است که مخابرات در حق مردم روا می‌دارد و از این طریق می‌خواهید سودهای کلان ببرید. می‌گویند شما سرمایه‌گذاری نمی‌کنید، هرچه سود دارید می‌برید و سرمایه‌گذاری نمی‌کنید و فقط سهامدار سودها را می‌برند. این سه‌چهار موضوع خیلی مطرح شده و بعضی از دوستان هم در مورد این قضیه تحلیل و تفسیرهایی دارند.»
سیدهاشمی با صراحت لهجه همیشگی‌اش گفت: «امروز پنج ماه و شش روز از سال گذشته است و شاهد افتتاح 120 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مخابرات در 14 استان هستیم.»
او با اشاره به اینکه پروژه ساخت برج‌های دوقلوی شرکت مخابرات ایران تنها 160 میلیارد تومان هزینه برای عوارض شهرداری و پروانه داشته است، افزود: «در این پنج ماه بالغ بر 86 میلیارد تومان فقط در استان تهران سرمایه‌گذاری شده است و کل سودی که استان تهران برای من داشته، یکصد میلیارد تومان بوده است و شرکت ارتباطات سیار در این مدت بالغ بر 700 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.»
سیدهاشمی گفت: «هزینه این سرمایه‌گذاری‌ها از افزایش هزینه پالس تلفن ثابت از 44 ریال به 51 ریال تامین شده که مصوبه آن از سوی سازمان تنظیم مقررات ابلاغ شده است.
او خطاب به محسن بگلری، نماینده مردم سقز و بانه که در این مراسم حضور داشت، گفت: «اگر خانم شما هفت ساعت با خانم آقای سیدمحمد بیاتیان، نماینده بیجار و حسن‌آباد صحبت کند، علاقه دارید چقدر بابت این هفت ساعت پرداخت کنید؟ پول یک نان سنگک خوب است؟»
سیدهاشمی افزود: «هزینه هفت ساعت مکالمه با تلفن ثابت از سقز با بیجار تنها 750 تومان است، درحالی‌که در افغانستان که بدترین وضعیت را از نظر مخابرتی دارد، هر دقیقه مکالمه 10 سنت است، اما در ایران برای هفت ساعت 30 سنت، آن‌هم با قیمت دلار مبادله‌ای پرداخت می‌کنید.»
رییس هیئت‌مدیره شرکت مخابرات ایران، اجرای طرح هم‌کدسازی را الزام دولت عنوان کرد و گفت:‌ «ما نمی‌خواستیم، اما براساس مصوبه دولت مجبور شدیم طرح هم‌کدی را داخل استان‌ها اجرا کنیم و این طرح تا اندازه زیادی هزینه مکالمات داخل استانی را کاهش می‌دهد.»
به گفته او، مخابرت با اجرای این طرح برای روستاهای دور‌افتاده و شهرهای با فاصله دور ارج و قرب معنوی قایل شده است و براساس عدالت مقرر شده باید تعرفه برای همه کاهش بیابد.
سیدهاشمی گفت: «ما مدعی بودیم هزینه اجرای طرح هم‌کدی را دولت باید بدهد، اما در سازمان تنظیم مقررات تصویب کردند ماهانه 900 تومان آبونمان از مشترکان دریافت کنیم.»
او افزود: «ما مخالف آن بودیم و می‌گفتیم هزینه‌ای است که دولت می‌خواهد بدهد، ولی مقامات رسمی اعلام کردند 900 تومان از مردم بگیرید. بنابراین اجحافی در کار نبود و حالا هم این طرح به دستور وزیر ارتباطات متوقف شده است.»
به گفته سیدهاشمی، با اجرای طرح هم‌کدی در استان مرکزی، تعداد استان‌هایی که این طرح در آنها اجرا شده به چهار استان رسید و پس از آن متوقف شد، اما این نعمت بسیار بزرگی است که از نظر موقعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خدمات ویژه‌ای را به استان‌ها ارائه خواهد داد.
 
زمین زائد را فروختم
او با ابراز امیدواری از لغو توقف اجرای طرح هم‌کدی گفت: «شما با شرکتی روبه‌رو هستید که سرمایه‌گذاری کلان در کشور انجام می‌دهد، اما می‌گویند شما می‌خواهید ملک بفروشید، درحالی‌که ما براساس قانون و طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی می‌توانیم یک درصد دارایی‌مان را در هر سال بفروشیم.»
رییس هیئت‌مدیره شرکت مخابرات ایران افزود:‌ «ما در سقز یک ساختمان متروکه داریم که سال‌ها باقی مانده و برای ما هم هزینه است و هم نیازی به آن نداریم. در یک روستا یک دفتر پستی هست و یک زمین هم کنار آن است که به درد من نمی‌خورد و هزینه نگهداری آن را باید بپردازم. زمین و ساختمان به درد من نمی‌خورد،‌ قانون هم به من اجازه داده که می‌توانم هر سال یک‌درصد از آن را بفروشم.»
او گفت: «مبلغ فروش کل ساختمان‌های مخابرات در چهار سالی که خصوصی شده است، 320 میلیارد تومان می‌شد، درحالی‌که من برای پروانه برج‌های دوقلو 160 میلیارد تومان و برای ساختمان سیدخندان هم 175 میلیارد تومان پول پروانه دادم که جمعا 325 میلیارد تومان می‌شود.»
سیدهاشمی افزود: «زمین را در جایی که زائد بود، فروختیم و آن را به سرمایه تبدیل کردیم. می‌خواهیم در ساختمان سیدخندان که در گذشته هتل بود و جنگ‌زده‌ها در آن زندگی می‌کردند، 400 تا 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم.»
سیدهاشمی گفت: «این اقتصاد ایجاب می‌کند که من دو دو تا چهار تا کنم و اوپتیموم خود را پیدا کنم و براساس درآمد و هزینه، خودم را به یک نقطه تعالی برسانم. مخابرات یک شرکت اقتصادی است و نباید ضرر کند.»
او برج‌های دوقلوی شرکت مخابرات ایران را با ارتفاع 150 متر، بعد از برج میلاد، دکل تلویزیونی زیباکنار، سد کارون و برج بین‌المللی تهران، پنجمین سازه بلند و سومین برج مرتفع کشور توصیف کرد که باید تا سه سال آینده ساخت آن به‌پایان برسد و به مخابرات تحویل داده شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.