رگولاتوری

September 5, 2013
17:57 پنجشنبه، 14ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57231

لزوم مهندسی مجدد ساختار سازمانی دولت با فاوا

فاطمه ملکی – عصر ارتباط : کشور گران اداره می‌شود و استفاده از روش‌های سنتی کشورداری نتیجه‌ای جز فساد اداری و ناامیدی مردم به دنبال ندارد. در برخی دستگاه‌ها حتی برای انجام کاری کوچک یا باید متوسل به آشنا و توصیه شد یا با روش‌های دیگری دست به کار رفع موانع شد. موانعی که بیشتر پایه قانونی نداشته و به‌طور عمومی ناشی از عدم اطلاع مراجعه‌کنندگان یا پیچیده بودن فرآیند اداری است.
 
برای حل این معضل باید تحول و نوسازی اداری اتفاق بیفتد. بر همین اساس امروزه نه‌تنها اداره کشوری به وسعت و جمعیت ایران که حتی اداره یک فروشگاه کوچک نیز بدون بهره‌گیری از نظام ICT میسر نیست. برای این منظور قانونگذار در قانون مدیریت خدمات کشوری فصلی را به‌طور مشخص به کاربرد فناوری اطلاعات در دستگاه‌های دولتی اختصاص داده و در فصول دیگر به‌ویژه آنجا که به برون‌سپاری وظایف تصدی‌گری دولت می‎پردازد، روش‌های نوین در اداره کشور را ملاک می‌‌داند. بر اساس منطق حاکم بر این قانون، تحول اداری و مهندسی مجدد ساختار دولت جز با استفاده از ابزار فاوا و بسط کاربردهای آن در ساختار و وظایف دولت که در ادبیات جاری دنیا به دولت الکترونیکی مشهور است، محقق نمی‌شود.
 
از آنجایی که دستگاه‌های وابسته به دولت برای اصلاح ساختاری خود نیازمند مجوز سازمان مدیریت آتی بوده و از سوی دیگر بودجه و منابع مالی آنها نیز تحت نظر همین سازمان هزینه خواهد شد، پس بایسته است که سازمان مدیریت با داشتن هدف و برنامه‌ای روشن در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، اختصاص بودجه و اصلاح ساختار سازمانی دستگاه‌ها را با توجه به زیرساخت فاوا و نقشی که در مهندسی مجدد آنها ایفا می‌کند، ارزیابی کند.
 
بی‌تردید استفاده از ابزارهای بودجه‌ای و بخشنامه‌ای سازمان مدیریت آتی در اصلاح فرآیندهای ارائه سرویس‌های شفاف و آسان به مردم کلید بسط رفاه عمومی و کاهش هزینه‌های اداره کشور خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.