تبلت

تلفن همراه

September 5, 2013
18:17 پنجشنبه، 14ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57238

گزارشی از نخستین جشنواره تبلت، نوت‌بوک و تجهیزات مرتبط: جشنواره ارزان‌قیمت‌ها

مریم عسگری – دنیای اقتصاد : تبلت‌های ۷ اینچی گمنام با قیمتی بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفتند.
 
تا پیش از این یعنی قبل از زمان عرضه تبلت‌های ارزان قیمت به بازار، همگان تبلت را دستگاهی از قوم و خویش‌های همین گران‌قیمت‌های خوشنام می‌شناختند و نگاه‌ها به محدوده دستگاه‌هایی که با قیمت ارزان به بازار عرضه شده بود تا حدود زیادی تردیدآمیز بود.
 
اما طی یک‌سال اخیر با رشد شدید عرضه نمونه‌های ارزان‌قیمت تبلت به بازار و همچنین در پی حمایت شرکت‌های صاحب نام از این برندهای ناآشنا توجه بسیاری از افرادی که قصد خرید تبلت داشتند به سمت این نمونه‌های ارزان قیمت جلب شده است. تا جایی‌که اکنون سهم فروش تبلت‌های ارزان قیمت در بازار به مراتب بالاتر از برندهای شناخته شده نظیر APPLE است.
شاید به دلیل همین توجه زیاد به سمت تبلت‌های ارزان قیمت با میانگین قیمت 300 تا 800 هزار تومان و نهایتا یک میلیون تومان است که هر روز شاهد عرضه برندی جدید در این زمینه به بازار داخلی هستیم.
در این راستا شاهد برگزاری نمایشگاه و جشنواره‌هایی برای معرفی بیشتر این محصولات به کاربران هستیم یکی از این نمایشگاه‌ها که به معرفی و عرضه انواع تبلت و نوت‌بوک و تجهیزات جانبی این محصولات پرداخته است از دوازدهم شهریورماه آغاز شده و تا پانزدهم شهریور ماه در مکان نمایشگاه بین‌المللی تهران ادامه خواهد داشت. جشنواره‌هایی که به گفته خاکباز، مدیر اجرایی شرکت آرانو (مجری جشنواره) در یک سالن 3000 متری و با حضور حدود 55 شرکت عرضه‌کننده نوت‌بوک و تبلت و تجهیزات جانبی و… و با هدف معرفی هر چه بهتر محصولات تکنولوژیکی به خریداران برپا شده است.

این نمایشگاه جمعه (فردا) به کار خود خاتمه می‌دهد.
 
نمایشگاهی بدون حضور برندهای مطرح 
نخستین جشنواره تبلت، نوت بوک و تجهیزات مرتبط در شرایطی در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد که این نمایشگاه میزبان نمایشگاه‌های دیگری در مقیاس بسیار بزرگ‌تر (نمایشگاه فرش) بود. این جشنواره که به نظر می‌رسد هدف آن معرفی برندهای تازه وارد است که به عرضه تبلت‌های ارزان می‌پردازند با حضور حدود 55 شرکت که 80 درصد آنها در زمینه عرضه تبلت فعالیت می‌کنند، برپا شده است. البته در این نمایشگاه شاهد حضور بسیار کمرنگ عرضه‌کنندگان کالاهایی نظیر نوت بوک، کامپیوترهای چندمنظوره، نرم‌افزارهای آنتی ویروس، نرم‌افزارهای آموزشی موبایلی و… نیز بودیم که مخاطبان بسیار کمتری داشتند تا تبلت‌های ارزان قیمت!
 
نکته‌ای که در این نمایشگاه به شدت به چشم می‌آید عدم حضور برندهای مطرح و شناخته شده و البته گران‌قیمتی نظیرAPPLE ، ASUS، SAMSUNG و… است. خاکباز مدیر اجرایی شرکت آرانو (مجری جشنواره) در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: برای حضور تمام شرکت‌ها و برندها اطلاع‌رسانی و مذاکره شده است، اما برخی از برندها تمایلی برای شرکت در جشنواره از خود نشان نداده و گروهی نیز اعلام کردند به دلیل اینکه موجودی ندارند از شرکت در جشنواره سر باز زدند.
به گفته وی، گروهی از شرکت‌های عرضه‌کننده تبلت و نوت‌بوک نیز اعلام کردند اجناس آنها مدت‌ها است در انبارهای گمرک مانده و به همین دلیل از حضور در این جشنواره انصراف دادند. وی که از نحوه برگزاری نمایشگاه و همچنین استقبال از دومین روز برگزاری نمایشگاه رضایت داشت به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد، طی دو روزی که از برگزاری جشنواره می‌گذرد شاهد حضور گسترده دانشجویان و دانش‌آموزان و… بودیم. شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه که در زمینه عرضه و معرفی تبلت فعالیت می‌کردند نیز نسبت به برگزاری نمایشگاه اظهار رضایت کرده و اعلام کردند، میزان استقبال با توجه به اینکه به فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نزدیک هستیم 
رضایت بخش بوده است. به گفته آنها، کالاهای عرضه شده در این جشنواره با تخفیف 5 تا 10 درصدی به فروش می‌رسند که البته فروش به طور مستقیم نبوده، بلکه فاکتور فروش در جشنواره صادر شده و مشتری کالای خود را از شرکت یا فروشگاه تحویل می‌گیرد.
برخی از شرکت‌ها نیز به عرضه اقساطی لپ‌تاپ و تبلت مبادرت کرده و به این ترتیب توجه‌های بسیاری را به سمت خود جلب کردند.
 
حاشیه‌های نمایشگاه
اگرچه این جشنواره در فضایی محدود برپا شده است، اما گروه‌های مخاطب دانشجو و به ویژه دانش‌آموز استقبال خوبی از آن داشتند. به گفته شرکت‌های عرضه‌کننده اکثرا دانشجویان و دانش‌آموزان و البته کودکان برای خرید تبلت‌های 7 اینچی با میانگین قیمت 300 تا 800 هزار تومان علاقه نشان داده‌اند که این موضوع گویای این امر است که سن استفاده از تکنولوژی در کشور به شدت پایین آمده و کالاهای تکنولوژیکی هر روز کاربرانی جوان‌تر خواهد داشت.
کاربرانی که اکثرا علاقه‌مند به بازهای کامپیوتری و آنلاین و… هستند.
 
یکی دیگر از نشانه‌های رشد تکنولوژیکی بازار ایران، جلب توجه به سمت محصولات جدیدتر است. به طوری‌که اعلام شده است، توجه‌ها به سمت تبلت‌ها ا‌ست و نوت‌بوک‌ها دیگر مانند سابق مخاطب ندارند. به همین دلیل در این نمایشگاه اکثرا به عرضه تبلت‌های ارزان و پرمخاطب پرداخته‌اند. علاوه براین، مدیر اجرایی جشنواره از اجرای نخستین همایش بین‌المللی توسعه‌دهندگان نرم‌افزار همراه، تبلت و سیستم‌های هوشمند در این جشنواره خبر داد و گفت: در این جشنواره مسابقات بازی با تبلت و دستگاه‌های ALL IN ONE و مسابقه طراحی ایده بهتر نرم‌افزاری برگزار خواهد شد و همچنین نخستین همایش آنلاین به طور زنده و سه‌بعدی در فضای مجازی برگزار خواهد شد. 
وی همچنین افزود: به نظر می‌رسد روز جمعه که زمان برگزاری بازی‌های آنلاین و… است با افزایش تعداد مراجعان مواجه شویم. 
 
برندهای جدید، محصولات تازه وارد
اگر فرصت کرده و به این جشنواره مراجعه کنید حتما حضور تعداد زیادی از شرکت‌های عرضه‌کننده تبلت با برندهایی که شاید هرگز نامی از آنها نشنیده باشید، برایتان عجیب خواهد بود. برندهای نظیر 3Q ،VIVA ، VELOXI،CONCORG، AINOL،SMART TOUCH ،STC ، HIRO ،UNI PAD ، PIPO و… که اکثرا کمتر از شش ماه است که در زمینه تبلت فعال بوده و اینک برای معرفی محصولات و البته برند خود در این جشنواره حاضر شده‌اند. برندهایی که اکثرا محصولاتی با میانگین قیمت 300 تا 800 هزار تومان عرضه کرده و اعلام کرده‌اند بازار هدف آنها جوانان و نوجوانان است.
با توجه به این موضوع برخی از شرکت‌ها مانند VELOXI نیز که به عرضه تبلت‌های مخصوص کودک پرداخته قیمتی حدود 300 هزار تومان دارد. شرکت GS PAD هم از عرضه تبلت‌هایی مخصوص دانش‌آموزان که مجوز وزارت آموزش و پرورش را اخذ کرده است، خبر داد. به گفته مدیر فروش این شرکت، تبلت‌های دانش‌آموزی فاقد بلوتوث و سیم‌کارت است و قیمتی حدود 400 تا 700 هزار تومان دارد. در این جشنواره برخی از برندها نظیر ACER،HP ، LENOVO، X.VISION به معرفی جدیدترین محصولات خود پرداخته‌اند، البته محصولات این برندها اکثرا قیمتی بالای 3 میلیون تومان دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.