اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

September 7, 2013
1:56 شنبه، 16ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57255

اینترنت “دایل‌آپ” منقرض نشده است؟!

هنوز یادمان نرفته که برای اتصال به اینترنت باید یک کارت میخریدیم و شماره پسورد و نام کاربری را وارد می‌کردیم و با اندکی زمان به دنیای وب متصل می‌شدیم. صدای خش خش کیس کامپیوتر و بعد شنیدن صدای بوق نشانگر اتصال به اینترنت آنچنان هیجان‌انگیز بود که گویی اتفاق بزرگی رخ داده است. این روزها تقریبا همه از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند چراکه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است. اما آیا هنوز هم وجود دارند کاربرانی که از اینترنت دایل آپ استفاده می‌کنند؟
 
به منظور دستیابی به شبکه اینترنت از گزینه‌های پرشماری استفاده می‌شود. یکی از این گزینه‌ها، گزینه شماره‌گیری (Dial-Up) به شرکت خدمات اینترنتی (ISP) است. از این روش، در سازمان‌های کوچک و برخی کاربران خانگی استفاده می‌کنند به این صورت که یک خط اختصاصی به یک شبکه محلی متصل می‌شود و در واقع سرویسی است که با شماره‌گیری خط تلفن معمولی شما را به اینترنت متصل می‌کند.
مودم‌های شماره‌گیر جدید معمولاً دارای حداکثر سرعت تئوری ۵۶ کیلوبیت بر ثانیه هستند اگرچه در اکثر موارد به علت بار اضافه یا همان داده‌های سربار (overhead) ممکن است تنها ۵۳ کیلوبیت بر ثانیه سرعت داشته باشد.
روش نام‌برده در گذشته برای سازمان‌های بزرگی که دارای کاربران متعدد با نوع استفاده متنوع از اینترنت بودند، راه حل مناسبی بود. سازمان‌ها و نهادهایی هم که تمایل به راه‌اندازی وبگاه و یا سرویس پست الکترونیکی و سایر سرویس‌های اختصاصی خود در اینترنت را دارند هم می‌توانند از گزینه استفاده کنند.
برای رسیدن به دیدی درست درباره وضعیت استفاده از دایل آپ ابتدا به سراغ شرکت‌هایی رفتیم که هنوز هم در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.
کارشناس یکی از این شرکت‌ها می‌گوید: درحال حاضر تعداد زیادی از کاربرانی که به اینترنت دسترسی دارند از ای دی اس ال استفاده می‌کنند اما تعداد کمی از آن‌ها همچنان مایل به استفاده از اینترنت دایل آپ هستند. سرعت این اینترنت تنها برای دیدن صفحات کاربرد دارد. در رابطه با سرعت دانلود، مانند گذشته سرعت پایین است و سرعت آپلود هم تعریفی ندارد.
شرکت‌های دیگر هم که این سرویس‌ها را ارئه می‌دادند نظراتی مشابه داشتند. در ادامه به سراغ یک کاربر رفتیم و نظر او را در رابطه با این موضوع جویا شدیم؛ من خودم از اینترنت دایل آپ استفاده می‌کنم و همانند گذشته سرعت این سرویس چندان تعریفی ندارد. من تنها از خبرخوان در اینترنت استفاده می‌کنم، به همین دلیل نیازی به سرعت بالا ندارم و از موبایلم برای سایر خدمات اینترنتی استفاده می‌کنم.
البته این موضوعات چندان هم دور از ذهن به نظر نمی‌رسد چراکه تکنولوژی دیگر جایی برای اینترنت دایل آپ در نظر ندارد و حتی نمی‌توانید شیار کابل تلفن را برروی کامپیوترهای امروزی پیدا کنید.
اینترنت دایل آپ روشی قدیمی با استفاده از خطوط تلفن است که کاربر را به دنیای اینترنت متصل می‌کند. حداکثر سرعت در این روش برای اتصال به اینترنت 56 کیلوبیت بر ثانیه است و معمولا این سرعت در ایران کمتر است. در این روش رایانه بوسیله دستگاهی به نام مودم که وظیفه آن کد کردن داده‌هاست از طریق شماره‌گیری و با اتصال به خطوط تلفن به شبکه جهانی اینترنت متصل می‌شود.
به گزارش ایسنا با پیشرفت دنیای تکنولوژی مودم‌های دایل آپ در درون رایانه‌ها طراحی شدند و با گذشت زمان این مودم‌ها جای خود را به خروجی‌هایی به نام LAN دادند. کاربر می‌تواند با استفاده از این خروجی مودم ADSL خود و یا کامپیوتر دیگری را به دستگاه خود متصل کرده و از سرعت 100 مگابیت بر ثانیه این خروجی استفاده کند.
اما همچنان در ایران تعدادی از شرکت‌ها به ارائه این سرویس مشغول هستند. در گذشته کاربر با خرید یک کارت اینترنت دایل آپ و با وارد کردن تنظیماتی در رایانه از اینترنت به این شیوه استفاده می‌کرد. با گذشت زمان این روش جای خود را به اینترنت هوشمند داد.
طریق استفاده از اینترنت هوشمند بدین صورت بود که کاربر برای اتصال تنها یک شماره را به رایانه می‌داد و از طریق کابل تلفن به اینترنت متصل می‌شد. در آخر ماه هزینه میزان داده مصرفی کاربر روی قبض تلفن خانه می‌آمد.
در هر حال دیگر این روش اتصال به اینترنت در دنیا چندان رایج نیست و تعداد شرکت‌هایی که در این زمینه کار می‌کنند رو به کاهش است چراکه کاربران دیگر تحمل انتظار کشیدن و خیره شدن به پیام "سایت در حال بارگذاری است" را ندارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.