امنیت

فناوری اطلاعات

September 9, 2013
0:24 دوشنبه، 18ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57300

امنیت وب بازنویسی شود

internet user.jpg

به دنبال افشای دسترسی سازمان امنیت ملی آمریکا به اطلاعات کاربران اینترنتی، کارشناسان امنیت اینترنتی خواستار تشکیل ستادی برای بازنویسی امنیت وب شدند.
 
به رغم این که کارشناسان امنیت اینترنت بر بازنویسی امنیت وب تأکید دارند، اما خود آنها اظهار می دارند که این کار، فرآیند ساده ای نخواهد بود.
 
علت دشواری بازنویسی امنیت وب این است که این امر تا حدی زیادی به دانشمندان برجسته ای متکی است که درحال حاضر خود در نظر بسیاری مظنون به فراهم کردن توانایی مقامات فدرال برای شکستن اطلاعات رمزگشایی شده میلیونها سایت هستند.
 
کارشناسان برجسته فناوری اظهار داشتند که احساس می کنند سازمان امنیت ملی آمریکا که در تعیین برخی استانداردهای امنیتی مهم سهم داشته به آنها خیانت کرده است، چرا که این سازمان تلاش کرده تا اطمینان حاصل کند که این استانداردهای امنیتی به قدری ضعیف هستند که این سازمان بتواند آنها را بشکند. برخی اظهار داشتند که از مشاهده این که دولت آمریکا به قدری به توانایی مونیتور کردن خود اهمیت می دهد که حاضر است امنیت همه را به خاطر آن کاهش دهد بسیار شگفت زده شده اند.
 
متیو گرین استاد رمز نویسی دانشگاه هاپکینز اظهار داشت: ما تصور می کردیم که آنها می توانند از تواناییهای خود برای تعیین استانداردهای ضعیف استفاده کنند اما این امر همه را تعضیف می کند.
 
گرین به عنوان رئیس گروه داوطلبی مسئول قوانین بنیادین فناوری اینترنت اظهار داشت که این گروه کار خود را برای افزودن رمز به ترافیک ابتدایی وب و تقویت به اصطلاح لایه سوکت‌های امن "SSL" که از بانکداری، نامه های الکترونیک و صفحاتی که با Https آغاز می شود پشتیبانی می کند، تشدید و تقویت خواهد کرد.
 
بر پایه لایه سوکت‌های امن(Secure Sockets Layer) پایه پروتکل امنیتی لایه انتقال (Transport Layer Security) به عنوان یکی از پروتکلهای رمزنگاری است. این پروتکل امنیتی در اینترنت برای مقاصدی چون کار کردن با پایگاه‌های وب، پست الکترونیکی، نمابرهای اینتزنتی و پیام‌های فوری اینترنتی به کار می‌ رود. اگرچه TLS و SSL با هم تفاوتهای اندکی دارند ولی قسمت عمده‌ای از این پروتکل کم و بیش یکسان مانده‌ است.
 
جاری آرکو دانشمند اریکسون که ریاست نیروی عملیاتی مهندسی اینترنت را برعهده دارد، گفت: این یکی از نمونه خطراتی است که ما در عصر شبکه با آن رو به رو هستیم، باید خود را برای پاسخ به حملات جدید آماده کنیم.
 
گرین و سایرین اعتقاد دارند که تعداد قابل توجهی از پروتکلهای امنیتی را باید از مرحله اول بدون کمک دولت بازنویسی کرد.
 
این درحالی است که بسیاری از کارشناسان هشدار دادند که بازنویسی امنیت وب کار بسیار دشواری خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.