تلفن همراه

فناوری

فناوری اطلاعات

September 9, 2013
9:45 دوشنبه، 18ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57313

از ساعت‌های پوشیدنی تا نمایشگرهای خمیده: تکنولوژی‌های هوشمند زیر آسمان برلین

ندا لهردی – دنیای اقتصاد : رویدادی که در سال 2003 به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه لوازم الکترونیکی و مصرفی در جهان شناخته می‌شد، هر چند حالا دیگر این عنوان را در اختیار ندارد، اما همچنان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای دنیای تکنولوژی به حساب می‌آید که می‌تواند بازدید‌کنندگان و شرکت‌کنندگان زیادی را از کشورهای مختلف به شهر برلین بیاورد. IFA امسال هم با اخبار جنجالی و محصولات جدیدش خبرساز شده است. 

نمایشگاه امسال با هجوم گجت‌های پوشیدنی جدید که قرار است با عنوان ساعت‌های هوشمند جای ساعت‌های مچی قدیمی را بگیرند، آغاز شد تا آغازگر دوره رقابتی جدیدی در بازار محصولات دیجیتال باشد. در حالی که گجت‌های شخصی هوشمند در سال‌های اخیر و در میان کاربران سرتاسر جهان محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند، حالا گویا کاربران با این گجت‌های کوچک و مچی جدید خیلی زود ارتباط برقرار کرده و بازار منتظر ورود این محصولات است.  IFA2013 که از روز ششم سپتامبر (جمعه گذشته) شروع شده است، تا روز یازدهم سپتامبر (چهارشنبه هفته آینده) ادامه دارد و با این اوصاف باید همچنان منتظر معرفی محصولات و خدمات جدید و متنوع باشیم. بد نیست بدانید که در نمایشگاه امسال حدود 1200 شرکت کننده از 32 کشور مختلف جهان شرکت کرده‌اند که در میان آنها نام‌های بزرگ و آشنای دنیای تکنولوژی و دیجیتال هم به چشم می‌خورد. این رویداد که یکی از قدیمی‌ترین‌ها در میان نمایشگاه‌های صنعتی و تخصصی جهان به حساب می‌آید، هر سال در اواخر تابستان در شهر برلین برگزار می‌شود و بهانه‌ای می‌شود تا شرکت‌های بزرگ و فعال در این عرصه برای معرفی جدیدترین محصولات و خدمات خودشان در این رویداد شرکت کنند. 
 
هجوم ساعت‌های هوشمند
در IFA امسال ساعت‌های مچی هوشمند حتی پیش از زمان افتتاحیه نمایشگاه خبرساز شدند. شرکت سامسونگ قبل از افتتاحیه IFA اقدام به برگزاری رویداد اختصاصی خودش کرد تا در آن علاوه بر تبلت گلکسی نوت 1/10 و فبلت گلکسی نوت 3، اولین ساعت مچی هوشمند خودش را رونمایی کند. این ساعت با نمایشگر 63/1 اینچی از نوع AMOLED، بند چرمی و دوربین 9/1 مگاپیکسلی توانست مورد توجه بازدید‌کنندگان و حاضران رویداد سامسونگ قرار بگیرد. در قلب این ساعت هوشمند، پردازنده‌های با سرعت 800 مگاهرتز و باتری غیرقابل تعویض 315 میلی آمپر ساعتی وجود دارند. سامسونگ وعده داده است که این باتری در هر بار شارژ برای استفاده در یک روز کامل مناسب است. از دیگر مشخصات فنی Galaxy Gear می‌توان به حافظه رم با ظرفیت 512 مگابایت، بلوتوث 4، ژیروسکوپ و حرکت سنج در کنار حافظه داخلی 4 گیگابایتی اشاره کرد. این ساعت هوشمند قرار است از 25 سپتامبر در بیش از 140 کشور جهان با قیمت 299 دلار عرضه شود.  در نمایشگاه امسال شرکت‌هایی مانند سونی و کوالکام هم ساعت‌های هوشمند جدید خودشان را رونمایی کردند. این در حالی است که طبق اعلام شرکت اپل، قرار است ساعت هوشمند iWatch هم در سال 2014 روانه بازار شود. شرکت گوگل هم اخیرا در بیانیه‌ای تایید کرده است که در اواخر سال گذشته میلادی شرکت تولیدکننده ساعت‌های مچی مبتنی بر سیستم عامل آندروید Wimm Labs را خریداری کرده است. البته گوگل هنوز جزئیات مربوط به این قرارداد را منتشر نکرده است. از طرفی مایکروسافت هم به تازگی تصاویر اولیه ساعت هوشمند خودش را منتشر کرده است.
 
نمایشگرهای خمیده بزرگ
IFA 2013 همچنین فرصت خوبی برای شرکت‌های بزرگ تولیدکننده انواع تلویزیون بود تا از جدیدترین پدیده‌های این صنعت که تلویزیون‌هایی با نمایشگرهای خمیده هستند، رونمایی کنند. در حالی که این روزها همچنان رقابت بر سر کیفیت و وضوح بیشتر در تلویزیون‌ها ادامه دارد، تولید‌کنندگان بزرگ این عرصه سعی دارند فرصت‌های رقابتی جدید را هم در این بازار از دست نداده و آنها را دریابند. در همین راستا شرکت سونی روز پنج‌شنبه گذشته و درست یک روز قبل از افتتاحیه نمایشگاه IFA از اولین تلویزیون خمیده LED جهان رونمایی کرد. این تلویزیون 65 اینچی با نام S990A معرفی شده است و تصاویر را با وضوح 1080 پیکسل برای کاربرانش پخش می‌کند. این تلویزیون دارای اسپیکرهای قدرتمندی هم بوده و صدا را به صورت محیطی پخش می‌کنند. این تلویزیون امکانات متنوعی برای ارتباط با موبایل‌های هوشمند هم دارند و قرار است از ماه اکتبر آینده با قیمتی در حدود 4000 دلار به بازار عرضه شود.درست در همان روز شرکت سامسونگ هم اولین تلویزیون خمیده اولترا اچ‌دی جهان را هم معرفی و رونمایی کرد. این تلویزیون که مبتنی بر تکنولوژی LED است، در دو اندازه 55 و 65 اینچ عرضه خواهد شد. البته اینها تنها اندازه‌های تلویزیون‌های خمیده اولترا اچ‌دی سامسونگ نخواهند بود و این شرکت قصد دارد بر اساس میزان استقبال مصرف‌کنندگان اندازه‌های دیگری را هم تولید کند. این در حالی است که تلویزیون‌های 4K یا همان اولترا اچ‌دی این شرکت در حال حاضر با اندازه‌های ۹۸ و ۱۱۰ اینچی هم عرضه می‌شوند.

بزرگ‌ترین تلویزیون خمیده اولترا اچ‌دی جهان توسط ال جی رونمایی شد
با این حال اما، شرکت سامسونگ هنوز اطلاعاتی درباره زمان و قیمت عرضه این تلویزیون خمیده و بسیار با کیفیت خودش را اعلام نکرده است. بعد از معرفی اولین تلویزیون خمیده LED جهان توسط سونی و اولین تلویزیون خمیده اولترا اچ‌دی جهان توسط سامسونگ، نوبت به دیگر شرکت بزرگ تولید کننده در این بازار یعنی ال جی رسید تا بزرگ‌ترین تلویزیون خمیده اولترا اچ‌دی جهان را هم در این نمایشگاه رونمایی کند. این تلویزیون 77 اینچی با استقبال زیادی از طرف بازدید‌کنندگان نمایشگاه روبه‌رو شد. هر چند شرکت ال جی هنوز اطلاعاتی درباره زمان و قیمت عرضه بزرگ‌ترین تلویزیون خمیده اولترا اچ‌دی جهان را منتشر نکرده است، اما بد نیست بدانید که مدل 55 اینچی این تلویزیون در اوایل سال‌جاری میلادی با قیمت 15 هزار دلار به بازار عرضه شده است.
 
لنزهای هوشمند و HDMI 2 
لنزهای هوشمند بی‌سیم QX سونی یک دوربین حرفه‌ای را به موبایل هوشمند اضافه می‌کند

در این سال‌ها بارها با پورت‌های HDMI در محصولاتی مانند لپ‌تاپ‌ها، کامپیوترهای شخصی، تلویزیون‌های HD و کنسول‌های بازی کار کرده‌ایم. حال بعد از مدت‌ها انتظار شایعات مختلف درباره نسخه دوم این پورت HDMI2 به صورت رسمی در نمایشگرهای اولترا اچ‌دی به نمایش گذاشته شد. این پورت امکان پشتیبانی از ویدئوهایی با وضوح 3820 در 2160 پیکسل را داشته و با استفاده از پهنای باند 18 گیگابیتی، انتقال سریع و راحت تصاویر ویدئویی 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه را امکان‌پذیر می‌کند. این پورت از نظر ظاهری تغییری نداشته، اما ممکن است بعضی از دانگل‌های موجود با این پورت جدید سازگار نباشند. لنزهای هوشمند بی‌سیم QX سونی هم یکی دیگر از محصولات جنجالی نمایشگاه امسال هستند که بسیار مورد توجه قرار گرفتند. این ابزار مجهز به تمام قطعات و امکانات دوربین‌های کامپکت سونی مانند لنزهای با قابلیت بزرگنمایی، حسگر تصویر، یک پردازنده، یک باتری، میکروفون استریو و حتی یک پورت کارت حافظه اختصاصی است. با استفاده از ارتباط Wi-Fi امکان کنترل لنز توسط تلفن همراه و همچنین امکان اشتراک‌گذاری عکس‌ها در فضای خارج وجود خواهد داشت. قرار است این محصول در اواخر سپتامبر با قیمت 499 دلار به بازار عرضه شود. با این اوصاف کاربران مختلف با استفاده از این لنزهای هوشمند می‌توانند با قیمتی ارزان، قیمت یک دوربین حرفه‌‌ای یا نیمه حرفه‌ای را به موبایل هوشمند خودشان اضافه کنند. 
 
سرویس‌هایی برای تلویزیون‌های هوشمند
شرکت فیلیپس هم در نمایشگاه IFA 2013 علاوه بر معرفی 2 تلویزیون بزرگ یک سرویس Cloud TV را هم برای استفاده در این تلویزیون‌های هوشمند رونمایی کرده است. این سرویس فعلا ویژه تلویزیون‌های هوشمند جدید این شرکت از جمله سری 9000 است، اما  انتظار می‌رود تلویزیون‌های هوشمند سال 2012 فیلیپس هم ممکن است امکان استفاده از آن را داشته باشند. با استفاده از سرویس Cloud TV کاربران می‌توانند صدها کانال تلویزیونی محلی، ملی، بین‌المللی و اینترنتی را روی تلویزیون‌های خود در اختیار داشته و از آن بهره ببرند. این سرویس همراه با اپلیکیشنی عرضه می‌شود که امکان اسکن کردن تمام محتوای موجود و جست‌وجوی آن را دارد. بخش زیادی از این محتوا رایگان است. فیلیپس علاوه بر این، از Cloud Explorer هم پرده‌برداری کرد که به کاربران اجازه می‌دهد عکس‌های شخصی، ویدئو و آهنگ‌ها را روی اکانت دراپ باکس ذخیره کرده و از آنها در تلویزیون‌های هوشمند بهره ببرند. سونی هم در این نمایشگاه از اولین سرویس دانلود فیلم‌های با کیفیت 4K با بیش از 70 عنوان سریال و فیلم سینمایی پرده برداشت. سونی قبلا وعده داده بود تا این سرویس را قبل از پایان فصل تعطیلات ارائه کند و حالا این سرویس به صورت رسمی در دسترس کاربران قرار دارد. سونی اعلام کرده است که در این سرویس قیمت هر فصل از سریال‌های تلویزیونی 99/3 دلار و قیمت فیلم‌های سینمایی 99/7 دلار برای 24 ساعت اجاره و 99/29 دلار برای یک ماه خواهد بود. البته برای دانلود و تماشای این فیلم‌های سینمایی لازم است تا کاربران از پخش‌کننده مخصوص فیلم‌های
 4K Ultra HD سونی استفاده کنند که 700 دلار به صورت مجزا و اگر همراه با یکی از تلویزیون‌های سونی خریداری شود، 500 دلار قیمت خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.