سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

September 9, 2013
9:50 دوشنبه، 18ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57316

هشدار در خصوص شکل جدیدی از انحصار در بازار نرم‌افزار کشور

«شکل جدیدی از انحصار در بازار نرم‌افزار کشور در حال شکلگیری است که در صورت عدم توجه نهادهای ذیربط، فضای کسبوکار و رقابت شرکتهای نرمافزاری را بشدت تهدید خواهد کرد.»
 
رضا کرمی، عضو هیات مدیره و مسئول کمیسیون نرم افزار این سازمان، با بیان اینکه «هر گونه عاملی که تولید و عرضه محصولات نرمافزاری را در بازار محدود کرده یا شرایط نابرابری برای رقابت منصفانه و عادلانه شرکتها ایجاد کند، شکلی از انحصار محسوب میشود و مطابق قانون ممنوع است.»  افزود: « در گذشته شرکت‌های نرمافزاری خصوصی عمدتاً از شرایط نابرابر رقابت با شرکت‌های دولتی آسیب میدیدند. هر چند خطر شرکتهای دولتی و نیمهدولتی در بازار نرم‌افزار کشور هنوز کاملاً مرتفع نشده است، اما با خصوصیسازی برخی از این شرکتها در چندسال گذشته، میزان این انحصار تا حدودی کاهش یافته است. اما متاسفانه شاهد شکلگیری نوع دیگری از انحصار هستیم که توجه همه نهادهای ذیربط را میطلبد».
 
کرمی در توضیح این شکل جدید انحصار در بازار نرم‌افزار کشور گفت: « اخیراً شاهد هستیم برخی سازمانها و نهادهای حاکمیتی با مداخله غیرموجه در فرآیند خرید و تامین نرمافزارها توسط سازمانهای زیرمجموعه خودشان، یک یا چند محصول یا شرکت خاص را بهعنوان محصولات یا شرکتهای تائیدشده معرفی و دایره انتخاب این سازمانها را محدود میکنند. حتی در یک مورد که اخیراً از آن مطلع شدهایم، یکی از مراجع ذیربط، تنها یک نرم‌افزار خاص را به واحدهای صنفی زیرمجموعه خود معرفی کرده و از آنها خواسته این نرم‌افزار را تهیه کنند.»
 
به گفته مسئول کمیسیون نرم‌افزار نصر تهران، «هرچند هر سازمانی حق دارد معیارها و ضوابط انتخاب محصول نرمافزاری موردنظر خود را تعیین و اعلام کند، اما این معیارها باید شفاف و روشن بوده و فرآیند ارزیابی و انتخاب نرمافزارها هم باید مستندشده و بهصورت عمومی اطلاعرسانی شود. قانون برگزاری مناقصات و سایر قوانین مرتبط هم ضوابط انتخاب و خرید نرم‌افزار را کاملاً روشن کردهاند. در مواردی که ارزیابی محصولات برمبنای یک فرآیند شفاف و عادلانه صورت میگیرد، ما نه تنها با آن مخالف نیستیم، بلکه نهایت همکاری را هم با اینگونه سازمانها خواهیم کرد.»
 
کرمی با اشاره به فرآیند ارزیابی نرمافزارهای HIS که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گرفت، همکاری تنگاتنگ کمیسیون نرم‌افزار نصر تهران با این وزارتخانه در تعیین معیارها و ارزیابی محصولات را نمونهای از این همکاریها اعلام کرد.
 
مسئول کمیسیون نرم افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران افزود: «سازمان نظام صنفی رایانهای تهران بنا بهوظیفه ذاتی خود که صیانت از فضای رقابتی کسبوکار و جلوگیری از انحصار در بازار است، با چنین پدیدههایی برخورد و موضوع را از طریق نهادهای نظارتی پیگیری خواهد کرد.»
 
وی از همه شرکتهای نرمافزاری درخواست کرد در صورت برخورد با اینگونه موارد، سازمان نصر تهران را در جریان بگذارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.