اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

September 9, 2013
16:00 دوشنبه، 18ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57332

تسنیم: بازی زیرکانه مخابرات، وزارت ارتباطات را غرق در اندیشه کرد!

خبرگزاری تسنیم نوشت: جو پر هیاهوی افزایش نرخ قبوض تلفن‌های ثابت و سیار در حالی رو به سکوت رفت که مخابرات در اقدامی هوشمندانه موضوع تمایل خود به کاهش نرخ‌های مخابراتی را البته با کاهش پرداختی‌های خود به دولت، پیش کشید.
 
 
جو پر هیاهوی فضای مخابراتی کشور و داستان هم‌کدسازی و افزایش نرخ مکالمات سیار در حالی به یکباره به سکوت گرایید که پیش از آن و تقریبا تا دو هفته گذشته، آبونمان 900 تومانی و فلت‌سازی شبکه همراه اول نقل محافل ارتباطی بود.
محافلی که گفت‌وگوهای متعدد و بعضا در تضادی را به تناسب حضور مخابراتی‌ها که مدافع اجرای هم‌کدسازی و تأمین هزینه‌ها از هر راهی به جز جیب خودشان بودند، دیده بود به یکباره بی‌رونق و هر جا که سخن از این مباحث باز شد، بی‌میلی طرف مقابل منجر به خاتمه زودهنگام آن گشت.
اما در همین فضا و در شرایطی که کمتر از یک ماه از منتفی شدن افزایش 1300 درصدی آبونمان تلفن ثابت به دستور وزیر ارتباطات می‌گذرد، فرصت طلایی برای مخابرات رقم خودر تا هم‌فکری و کار کارشناسی بیشتری حول این موضوع داشته باشد.
دولتی که قرار است، رقیب سرسختی برای تورم و هرگونه افزایش بی‌جای قیمت‌ها باشد قطعا سرسخت‌تر از آن چیزی است که بشود حریف آن برای افزایش 1300 درصدی تعرفه‌ها شد.
همین موضوع هم قطعا مد نظر مدیران مخابراتی قرار گرفته که از دری دیگر وارد شده‌اند و در شرایط استرس‌زای افزایش تعرفه‌های مخابرات، سخن از کاهش قیمت مکالمات ثابت و همراه می‌دهند.
واعظی که با ورودش به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمام قد در برابر هرگونه افزایشی ایستاد، این بار با پیشنهاد کاهش قیمت‌ها روبرو شده که بدون شک موجب غافل‌گیری او در گام اول خواهد شد.
اما مخابرات که با زیرکی و تیزبینی به نگاه اقتصادی دولت یازدهم پی برده است، شرایطی را فراهم ساخته و پیشنهادی را روانه فضای رسانه‌ای کرده که قطعا ورود به بحث منافع آن از بعدی دیگر و با ظرافتی بیشتر است.
رئیس هیات مدیره مخابرات اخیرا و برخلاف آنچه که انتظار می‌رفت، سخن از کاهش تعرفه‌های مکالمات ثابت و سیار به میان آورده و در نقطه مقابل تمامی اظهار نظرات پیرامون هم‌کدسازی و افزایش نرخ قبوض تلفن، سخن از کاهش نرخ مشترکان داشته است.
سید هاشمی معتقد است که مخابرات قادر به کاهش تعرفه‌های تلفن همراه و ثابت از طریق کاهش حق‌السهم وزارت ارتباطات یا همان دولت است.
دولتی که سالانه با سهم 8 درصدی از مکالمات ثابت و 30 درصدی از محل مکالمات همراه، بیش از 20 هزار میلیارد ریال از مخابرات کسب درآمد می‌کند، در برابر این پیشنهاد باید حق‌السهم خود را از این بخش‌ها کاهش دهد تا در نهایت مردم بتوانند با خیالی راحت‌تر گوشی به دست بگیرند و پالس روی پالس بیاندازند.
این پیشنهاد قطعا و در نگاه اول بسیار خبر خوشایندی برای مشترکان ثابت و سیار کشور خواهد بود اما مخاطب اصلی مخابرات، یعنی دولت همچنان اظهار نظری درباره این موضوع نداشته و با توجه به اینکه پای منافع آن در میان است باید دید که بر سر این دو راهی، چه تصمیم اتخاذ خواهد نمود.
انتخابی که مشترکان و مردم را دعاگوی وزارت ارتباطات می‌کند یا بر عمق فضای خالی جیب آنان می‌افزاید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.