اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 12, 2013
17:59 پنجشنبه، 21ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57395

تکرار یک ادعا: “پارسی جو” رقیب “گوگل” در ایران می شود

سرپرست پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه فضای مجازی از برنامه های مرکز ملی فضای مجازی برای تجاری سازی پروژه های موتور جستجوی بومی "پارسی جو" و سیستم عامل بومی "زمین" خبر داد و گفت: این مرکز قصد دارد در راستای تداوم کار موتور جستجوی فارسی، حمایتهای لازم را برای تجاری سازی این پروژه انجام دهد تا "پارسی جو" رقیب گوگل در ایران شود،
 
دکتر علیرضا یاری در گفتگو با مهر، در تشریح طرح های کلان مرکز ملی فضای مجازی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، به محدودیت های ورود تجهیزات و تکنولوژی فناوری اطلاعات به کشور اشاره کرد و گفت: تحریم فرصتی است که بتوانیم روی این صنعت سرمایه گذاری کرده و از آن حمایت کنیم؛ برای مثال در زمینه تولید داخل 20 سال گذشته مرکز تحقیقات مخابرات به سمت تولید تکنولوژی سوئیچ و روتر که تکنولوژی به روز دنیا بود حرکت کرد که اگر این تولید ملی هدایت می شد امروز شاهد کارخانه هایی در حد "سیسکو" در کشور بودیم.
 
سرپرست پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه فضای مجازی شاخص ترین پروژه این مرکز را طی چند سال اخیر پروژه سیستم عامل بومی "زمین" عنوان کرد و اظهار داشت: این پروژه سعی کرده سرورها را که نیاز مبرمی به سیستم عامل امن دارند هدف قرار دهد؛ البته در سالهای گذشته روی نسخه دسکتاپ این سیستم عامل تمرکز شده بود  اما آنطور که باید مورد اسقبال قرار نگرفت؛ براین اساس نسخه سرور به جهت آنکه سرویسهایمان روی آن است از بعد امنیتی و بومی اهمیت بسیاری پیدا می کند.
 
یاری از بومی سازی نسخه سرور سیستم عامل "زمین" خبر داد و گفت: هم اکنون این سیستم عامل قابل نصب است و پایلوت آن نیز اجرا شده و استفاده می شود.
 
وی همچنین با اشاره به پروژه موتور جستجوی بومی "پارسی جو" که با همکاری دانشگاه یزد طراحی شده گفت: این پروژه تاکنون با پشتوانه بخش خصوصی فعالیت داشته اما مرکز ملی فضای مجازی قصد دارد برای ادامه کار این پروژه، از آن حمایت کرده تا موتور جستجوی بومی حالت تجاری به خود گرفته و رقیب گوگل در ایران شود؛ این موتور جستجو بخش ترجمه نیز دارد که می تواند متن فارسی را به انگلیسی و انگلیسی را به فارسی ترجمه کند.
 
سرپرست پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه فضای مجازی با اشاره به مکانیزم های تشویقی برای اجرای پروژه هایی همچون سیستم عامل زمین و موتور جستجوی بومی گفت: قصدمان این است که شرکتهایی را برای پشتیبانی از سیستم عامل زمین شکل دهیم؛ چرا که اگر این شرکتها انگیزه تجاری داشته باشند سعی می کنند سیستم عامل زمین را بفروشند و از آن پشتیبانی کنند.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون اکثر سرورهای سیستم عامل یا لینوکس هستند و یا ویندوز که هیچکدام پشتیبانی کننده مجاز در ایران ندارند افزود: این به این معنی است که لایسنس ها هیچکدام به شکل معتبر نبوده و از طریق واسطه اخذ می‌شود؛ با این وجود چنانچه از سیستم عامل زمین حمایت کنیم تا رسما توسعه پیدا کند فرصت خوبی خواهد بود تا بازار سیستم عامل را در اختیار بگیرد.
 
یاری ادامه داد: در زمینه موتور جستجو نیز وضع به همین منوال است چرا که برای مثال اگر گوگل در ایران دفتر داشت رقابت با آن سخت می شد چرا که می توانست بازارش را سریع توسعه داده و با کاربران ایرانی ارتباط برقرار و شرکتهای ایرانی را جذب کند اما در حال حاضر "پارسی جو" با سازمان ها ارتباط پیدا کرده و می تواند بازار جستجوی خود را حداقل در ایران بالا ببرد.
 
وی با اشاره به ایجاد موتورهای جستجوی بومی در دیگر کشورها نیز گفت: برای مثال موتور جستجوی "بایدو" در چین حدود 40 درصد بازار را از گوگل گرفته که این درصد بسیار بالایی است؛ ما نیز باید یک چنین هدفی را بگذاریم که لازمه آن سرمایه گذاری است.
 
یاری با بیان اینکه تاکنون در کشور ما هیچ موتور جستجوی بومی موفق نشده است، افزود: به این دلیل که نیاز به پهنای باند زیادی برای دانلود اطلاعات از وب وجود دارد و این موضوع مستلزم هزینه بسیاری برای شرکتهای داخلی است که تمایلی ندارند با این هزینه ها حداقل تا 4 سال نیز بدون درآمد سرویس موتور جستجو ارائه دهند؛ براین اساس تا یک حد کمی رشد می کنند و پس از آن متوقف می شوند.
 
وی تصریح کرد: ما قصد داریم در راستای حمایت از بخش خصوصی، این امکان را فراهم آوریم تا "پارسی جو" از پهنای باندی که در دیتاسنتر مرکز ملی فضای مجازی وجود دارد استفاده کند و در قبال خرید سرویس به مرکز اجاره دهد؛ به این ترتیب هزینه آن جبران شده و در عرض حداکثر دو سال با زیرساخت قوی فعال خواهد شد.
 
سرپرست پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه فضای مجازی تصریح کرد: اگر در پروژه موتور جستجوی فارسی، سرمایه گذاری واقعی صورت بگیرد پارسی جو نیز مانند یاندکس و بایدو رشد می کند و می تواند سهم بازار گوگل در ایران را بگیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.