اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 13, 2013
23:35 جمعه، 22ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57398

ضریب نفوذ اینترنت ایران دوباره محاسبه می‌شود

تاکنون به دلیل آمارهای متناقض و مغایرت آمار با وضع موجود، ضریب نفوذ اینترنت کشور با بی‌اعتمادی و تردید مواجه است. اکنون سازمان IT قصد دارد ضریب نفوذ اینترنت را بار دیگر با استاندارد اتحادیه جهانی مخابرات محاسبه کند.
 
 
 
سازمان فناوری اطلاعات ایران در آخرین گزارش‌های خود، ضریب نفوذ اینترنت در کشور را 61 درصد اعلام کرده است.
 
این سازمان متولی «اجرای نظام پایش شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات» و «هماهنگ کننده ملی حوزه جمع‌آوری و انتشار اطلاعات حوزه فناوری اطلاعات به مجامع بین المللی» در ایران است.
 
آمار ضریب نفوذ اینترنت ایران،‌ همواره و از سال‌های پیش مورد اختلاف بوده است. حتی در دوره‌هایی، اعداد متفاوتی از ضریب نفوذ‌ اینترنت از سوی چندین دستگاه‌ متولی اعلام می‌شد. این مغایرت‌ها و مقایسه اعداد اعلامی با شرایط اینترنت کشور، سبب بی‌اعتمادی به اعداد اعلامی ضریب نفوذ اینترنت شده است.
 
به تازگی سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرده که با همکاری مرکز آمار ایران بعنوان متولی اجرای آمارگیری‌های ملی در کشور و با اخذ مشاوره از اداره آمار و اطلاعات اتحادیه جهانی ارتباطات ITU، قصد محاسبه مجدد ضریب نفوذ کاربران اینترنت  کشور را دارد.
 
این کار قرار است در ذیل طرح آمارگیری تخصصی بخش خانوار و افراد در حوزه فاوا انجام شود.
 
طرح آمارگیری بخشی از پروژه نظام پایش شاخص‌های ICT کشور است که سازمان فناوری اطلاعات مجری آن است.
 
این آمارگیری برای اولین بار است که در کشور انجام می‌شود. زمان انجام آمارگیری طبق برنامه زمانبندی انجام شده از اواسط مهرماه تا پایان آبان ماه در جامعه آماری طراحی شده در سطح کشور خواهد بود.
 
نتایج این آمارگیری حاوی اطلاعات آماری متعددی از وضعیت فاوا در ایران است که یکی از آنها ضریب نفوذ اینترنت در کشور است.
 
قرار است خروجی این اطلاعات با هماهنگی اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) نهایی شود. در نهایت سازمان فناوری اطلاعات ایران به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این اطلاعات را برای ITU ارسال خواهد کرد.
 
این اطلاعات اعلام رسمی ضریب نفوذ اینترنت ایران و معیار اصلی ITU برای ارزیابی جایگاه ایران در حوزه ICT در جهان خواهد بود و انتظار می‌رود اعدادی که پس از آبان‌ماه برای ضریب نفوذ اینترنت ایران اعلام می‌شود و مهر تایید اتحادیه جهانی مخابرات را دارد، پایانی باشد بر اختلاف‌نظرها در خصوص ضریب نفوذ اینترنت کشور.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.