بازار سرمایه

تلفن همراه

گوشی

September 14, 2013
21:42 شنبه، 23ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57446

انتظارها از آی‌فون‌های جدید برآورده نشد; اپل روی خط سقوط

ندا لهردی- بالاخره بعد از شایعات مختلف، اپل در مراسم ویژه‌ای جدیدترین محصولات خود را رونمایی و معرفی کرد. هر چند نسخه جدید سیستم عامل این شرکت یعنیiOS 7 به خاطر طراحی گرافیکی ساده، اما مدرنش با استقبال اغلب کارشناسان و کاربران مواجه شد، اما مدل‌‌های جدید آی‌فون نتوانست آن‌طور که باید نظر موافق و مساعد طرفداران اپل در سرتاسر دنیا را به خودش جلب کند. 
 
اپل حتی در این مراسم به صورت رسمی اعلام کرد که دیگر آی‌فون 5 را تولید نمی‌کند تا با این کار به فروش بیشتر آی‌فون‌های جدید کمک کند. این شرکت هر سال با وجود معرفی آی‌فون جدید مدل قبلی خودش را با کاهش قیمت همچنان عرضه می‌کرد. از آنجا که سال گذشته آی‌فون 5 به خاطر نداشتن نوآوری‌های خاصی که مردم از محصولات اپل انتظار دارند با استقبال خوبی مواجه نشد و کاربران بیشتر به سمت مدل‌های 4 و 4S روی آوردند، حالا اپل امسال ترجیح داد تولید آی‌فون 5 را به طور کلی متوقف کند تا فروش آی‌فون 5S را افزایش بدهد.  اپل در نهایت مدل 5C را به عنوان جایگزین مدل 5 معرفی کرد که دقیقا دارای همان مشخصات سخت‌افزاری است و فقط به جای یک بدنه باریک و سبک از جنس آلومینیوم، بدنه‌ای پلاستیکی، زمخت و سنگین دارد. با این اوصاف اپل نه تنها اکوسیستم آی‌فون 5 را از بین برد، بلکه کارشناسان چندان امیدی به موفقیت این مدل ارزان قیمت در بازار ندارند. هر چه باشد آی‌فون 5C با قیمت پایه 550 دلاری نمی‌تواند در مقابل گزینه‌های خرید ارزان‌تر تولید کنندگان دیگر در بازار اقبال چندانی داشته باشد.
 
سقوط سهام!
معرفی آی‌فون 5C حتی فعالان وال‌استریت و کارشناسان اقتصادی را هم متعجب کرد. این کارشناسان امیدوار بودند اپل یک مدل واقعا ارزان قیمت را روانه بازار کند تا بتواند فروش خوب آن را در بازار تضمین کند. این در حالی است که آی‌فون 5C بدون قرارداد با قیمت پایه 550 دلار عرضه خواهد شد؛ قیمتی که از نظر کارشناسان بازار نسبتا گران بوده و اصلا در دسته ارزان قیمت‌ها قرار نمی‌گیرد.
 
کارشناسان اقتصادی با توجه به خبرهایی که قبل از کنفرانس اپل درباره این شرکت و محصولاتش شنیده می‌شد، پیش‌بینی می‌کردند که بعد از مراسم سهام اپل با رشد چشمگیری مواجه شود و سرمایه گذاران اپل سود قابل توجهی را به دست بیاورند، اما حالا و با به پایان رسیدن مراسم همه چیز تغییر کرده است. حالا سهامداران و سرمایه‌گذاران اپل معتقدند که آی‌فون 5C که به عنوان مدل ارزان قیمت اپل معرفی شده است، در مقابل مدل‌های ارزان قیمت و کاربردی بازار شانس چندانی برای فروش نداشته و نمی‌توان به موفقیت آن در بازار امیدوار بود. 
بسیاری تا قبل از مراسم اپل فکر می‌کردند که آی‌فون 5C قیمتی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار خواهد داشت و به این ترتیب امیدوار بودند تا اپل بتواند با این دستگاه به رقابت با محصولات ارزان آندرویدی بپردازد.
 با این اوصاف است که در اولین واکنش به معرفی این محصول، قیمت سهام اپل با کاهش 5 درصدی مواجه شده است. 
از طرفی کارشناسان انتظار داشتند این مدل ارزان‌قیمت در بازار کشور چین با استقبال روبه‌رو شود، اما حالا قیمت این دستگاه در چین به حدود ۷۰۰ دلار خواهد رسید و احتمال کمی وجود دارد که اغلب کاربران چینی توانایی خرید آن را داشته باشند. 
 
جایگاهی متزلزل
از طرفی موسسه تحقیقاتی BI Intelligence به تازگی به بررسی و جمع آوری آمارها و اطلاعاتی پرداخته است که این آمارها نشان می‌دهد اپل برای حفظ سهم خود در بازار موبایل‌های هوشمند در آینده با مشکلات فراوانی مواجه خواهد بود، چون شرکت‌های تولیدکننده دیگر، مخصوصا آنهایی که روی تولید موبایل‌های آندرویدی ارزان قیمت تمرکز کرده‌اند، روند رشد سریعی را در پیش گرفته‌‌اند. نگاه کوتاهی به روند فروش و رشد سالانه اپل از بخش آی‌فون نشان می‌دهد، تهدیدهای بزرگی برای اپل در این بازار وجود دارند. 
از طرفی سهم بازار iOS به شدت تحت تاثیر سهم بازار آندروید قرار گرفته و به تدریج در این سال‌ها کاهش یافته است. در کنار همه این عوامل استراتژی اپل برای قیمت‌گذاری انواع آی‌فون باعث شده است که این گوشی نتواند گزینه خرید اغلب خریداران و کاربران باشد و تنها گروهی خاص به خرید آن تمایل دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.