امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 18, 2013
0:02 چهارشنبه، 27ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57478

گزارش مفصل وبگردی از فیلتر یا رفع فیلتر فیس بوک

وبگردی بیست و سی نوشت:

شب گذشته کاربران بدون نیاز به فیلتر شکن وارد شبکه ی اجتماعی فیسبوک شدند، خبری که زودتر از خود اتفاق در فضای مجازی پیچید بلاخص در خود شبکه های اجتماعی و باعث بازگویی مجدد شایعات قبل شد، آیا ظرافت ظریف کلید بازگشایی فیسبوک شده است ؟

با وجود اینکه مشکل بوجود آمده در مورد فیلترینگ فیسبوک مرتفع شد، اما نظرات پیرامون اتفاقات شب گذشته ی فضای مجازی ایران متفاوت بود، برخی خوشحال و برخی دیگر انتقادات صریح خود را به این موضوع وارد کردند، چرا فیسبوک باز شد و اگر این اتفاق قرار بود دائمی باشد چرا صبح امروز صفحه ی پیوندها جایگزینی برای ورود به شبکه ی اجتماعی فیسبوک شده بود.

در قدم اول نگاهی به نظرات کابینه ی یازدهم به اتفاقات پیرامون شبکه ی اجتماعی فیسبوک می اندازیم.

در شبکه ی اجتماعی فیسبوک صفحاتی منتصب به اعضای کابینه ی یازدهم وجود دارد اما تا کنون بیشتر اعضا اظهار نظری مبتنی برفعالیت در این شبکه نداشته اند و این باعث شده است تا گمانه زنی ها پیرامون استفاده ی غیرقانونی از هویت رجال سیاسی کشور بالا رود.

برای شرح بیشتر این موضوع بهتر است نگاهی به روند عضویت در شبکه های اجتماعی بیندازیم : در وحله ی اول هر شخص حقیقی تنها با در اختیار داشتن یک پست الکترونیکی قادر است در فیسبوک عضو شود با هر نام و یا مشخصات دیگر، یکی از دلایل محبوبیت این پایگاه اینترنتی در جهان همین سادگی در عضویت است.

امکان دارد بدون اطلاع شما فردی در سوی دیگری از جهان حساب کاربری با نام شما در فیسبوک ایجاد و در آن فعالیت کند، حال اگر شما شخصیتی مطرح در سطح کشور هم باشید و بتوان به تصاوری از شما هم دسترسی داشت، هکرها به راحتی می توانند خود را جای شما معرفی کنند و به فعالیت های مختلف به جای شما در فیسبوک بپردازند.

نقش ظریف در مطرح شدن و داغ شدن این موضوع در رسانه ها چه بود!؟

"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در مورد هک شدن صفحه فیس‌بوکش گفت: مشکل هک شدن صفحه فیس‌بوکم رفع شد.
 

 

وی ادامه داد: شب گذشته من نتوانستم صفحه فیس‌بوکم را چک کنم، صبح امروز نیز در اتاق کارم اینترنت مشکل داشت و قطع بود و بنده نتوانستم به صفحه فیس‌بوکم مراجعه کنم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: نمی‌دانم این مسئله هماهنگ شده بوده یا نه امیدوارم که اینگونه نباشد و بحمدالله این مسئله رفع شد.

وزیر امور خارجه، پس از رفع شدن هک صفحه فیس‌بوک خود، با انتشار پیامی در صفحه فیس‌بوک خود، این مسئله را تایید کرد.

به نظر می‌رسد، پس از آنکه مطلبی در صفحه آقای ظریف مشاهده شد، ظاهرا وی نتوانست به حساب کاربری خود دسترسی پیدا کند. در مطلب منتشر شده، ادعا شده بود، وزیر امور خارجه به نقل از یکی از نزدیکان رییس‌جمهور، مطالبی درباره انتخابات سال 88 عنوان کرده است.

 

رییس شواری عالی فضای مجازی چقدر فیس بوک را قبول دارد!؟

اخوان ریس شورای عالی فضای مجازی امروز در گفتگو با خبرنگار وبگردی 2030 پیرامون استفاده از فیسبوک گفت : "استفاده از شبکه ی اجتماعی فیسبوک به عقیده ی من جرم نیست اما زمانی که زیر چتر قانون می رود جرم به حساب می آید"

ولی آیا واقعا فیسبوک می تواند مکانی مناسب برای تبادل نظر باشد ؟

برخی این شبکه ی اجتماعی را منتصب به رژیم صهیونیستی می دانند، برخی هم ابزاری جاسوسی برای نفوز آمریکا در افکار مردم، در سال های اخیر بارها اتحادیه ی اروپا هم شکایاتی را پیرامون سیاست های فیسبوک وارد کرده است، که این امر نشان می دهد نگارانی پیرامون فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی که زیر چتر آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند بی دلیل نیست.

اخباری مرتبت با کاربر تویتر که تنها با نوشتن این مطلب به شوخی "من می خواهم آمریکا را منفجر کنم" پیش از ورودش به آمریکا منجر به دستگیری اش در ایالت متحده شده، در حالی که بعد ها ثابت شد که وی تنها به شوخی این مطلب را منتشر و تنها برای تفریح به این کشور رفته بود.

این ماجرا و نمونه های مشابه از آن بسیار در شبکه های اجتماعی رخ داده است و ثابت می کند شبکه های اجتماعی به شدت زیر ذره بین سیاست مداران غربی قرار گرفته است.

پیرامون رفع فیلتر فیسبوک در شب دوشنبه :

"قاضی عبدالصمد خرم‌آبادی" دبیر کار‌گروه مصادیق مجرمانه در گفتگو با خبرنگار حقوقی و قضایی باشگاه خبرنگاران با اشاره به ارائه گزارشات مردمی شب گذشته مبنی بر دسترسی برخی شرکت‌ها به سایت فیس‌بوک، اظهار داشت: کمیته فنی بررسی‌های خود را برای پیدا کردن مقصر و یا مقصران این امر آغاز کرد و مشخص شد که دسترسی برخی از شرکت‌های ارائه کننده خدمات اینترنتی برای چند ساعتی میسر بوده که کمیته فنی هم این قضیه را دنبال کرد

وی افزود: براساس گزارشات اولیه این دسترسی احتمالا ناشی از تغییرات "آی‌پی" در سایت فیس‌بوک صورت گرفته است، اما در صورتی که تقصیری از سوی فرد یا شرکتی توسط کار‌گروه احراز شود، براساس ماده 21قانون جرایم رایانه‌ای با آن شرکت برخورد خواهد شد

خرم‌ابادی ادامه داد: براساس این قانون هر گروه یا شرکتی که مانع از اجرای قوانین کار‌گروه مصادیق و محتوای مجرمانه شود در صورت تعمدی بودن آن رأی به انحلال و در غیر‌صورت غیر‌عمدی بودن آن جریمه نقدی در پی‌خواهد داشت، ولی تاکنون هیچگونه قصوری از سوی شرکت‌ها محرز نشده است و بررسی‌ها با کمک شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه دارد

دبیر کار‌گروه مصادیق مجرمانه خاطر نشان کرد: این کار‌گروه هیچگونه تصمیمی مبنی بر رفع فیلتر سایت فیس‌بوک در دستور کار خود ندارد و این سایت نیز همانند سایت‌هایی که محتوا و مصادیق مجرمانه درون خود دارند، رفتار خواهد شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.