امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 21, 2013
1:17 شنبه، 30ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57562

مومن نسب: فیس‌بوک زمین دشمن است

یک فعال فضای مجازی با انتقاد از رویکرد فیس بوکی مسوولان گفت: برخی شبکه‌های اجتماعی داخل کشور تا ۱۵ هزار کاربر فعال در لحظه دارند اما مسوولان به این شبکه‌ها تمایلی نشان نمی‌دهند درحالی که شبکه‌ای مثل فیس بوک زمین دشمن به حساب می آید.
 
 
روح‌الله مؤمن نسب در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه رسالت شبکه‌های اجتماعی از دیدگاه غربی‌ها با ما تفاوت بسیاری دارد، اظهار کرد: از این منظر شباهتی بین ما و آن‌ها وجود ندارد.
وی گفت: دیدگاه آن‌ها نفوذ اطلاعاتی در بین جوامع و به دست آوردن اطلاعات باهدف گسترش استعمار و چپاول ثروت جهان است که این با دیدگاه‌های ما تطابقی ندارد و البته همان‌گونه که استعمارگران سنتی، خود را منادی آبادانی و فرشته نجات ملت‌ها می‌دانستند، اکنون نیز با شعار دروغین جامعه آزاد اطلاعاتی و با ظاهر محوریت سرگرمی و برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان توانسته‌اند باطن پلید و شیطانی خود را تا حدود زیادی پنهان کنند و عده‌ای را به اسارت استعمار درآورند.
 
امام خمینی (ره) با استفاده از شبکه اجتماعی، انقلاب را اداره کردند
او با اشاره به اینکه شاید بتوان گفت شروع کننده استفاده از شبکه‌های اجتماعی، ایران بوده است، ابراز کرد: امام خمینی (ره) اولین کسی بودند که شبکه اجتماعی را در ایران به صورت فراگیر پیاده‌سازی کردند و از این طریق توانستند انقلاب اسلامی را به پیروزی برسانند.
این فعال فضای مجازی با اشاره به اینکه پدران ما با استفاده از همین روش، شاه را از کشور بیرون کردند، درباره این دیدگاه گفت: به هر شبکه‌ای که اجتماعی را تشکیل دهد، شبکه اجتماعی می‌گویند؛ بنابراین اگر مروری بر اتفاقات دوران انقلاب اسلامی داشته باشیم متوجه می‌شویم مثلاً امام (ره) در تبعید، اعلامیه‌ای را مرقوم می‌فرمودند یا پیامی را بر روی نوار ضبط می‌کردند و آن اعلامیه یا پیام توسط چند انقلابی وارد ایران می‌شد، آن افراد یک نسخه از اعلامیه یا نوار را به چند نفر بعدی می‌دادند و نفرات بعد هم به همین شکل، آنوقت می‌دیدیم که با وجود عدم دسترسی امام به رادیو و تلویزیون و فناوری‌های دیگر، پیام امام مثلاً از فرانسه در کمتر از چند روز به دو افتاده‌ترین نقاط ایران ارسال می‌شد.
وی افزود: این همان مفهوم انتقال پیام تا رسیدن به دست کاربر نهایی (End User) در شبکه‌های اجتماعی است و نشان از این دارد که ما ایرانی‌ها با مفاهیم شبکه اجتماعی بیگانه نیستیم.
مؤمن نسب با بیان اینکه خود اینترنت هم با توجه به توپولوژی حاکم بر آن، ظاهری شبیه به یک شبکه اجتماعی دارد، اذعان کرد: از اواسط دههٔ 1990، اینترنت به صورت یک شبکهٔ همگانی به جهان عرضه شد؛ یعنی 12 سال بعد از پیروزی انقلاب.
این فعال شبکه‌های اجتماعی گفت: اولین شبکه اجتماعی اینترنتی به شکل امروزی در سال 1997، یعنی در کمتر از 16 سالِ پیش، به صورت محدود راه‌اندازی شد ولی سال 2002 را می‌توان آغاز توسعه شبکه‌های اجتماعی مجازی در جهان دانست.
 
غربی‌ها به دنبال تشکیل دهکده جهانی با کدخدایی آمریکا هستند
این کارشناس فضای مجازی مجدداً اشاره‌ای به رسالت شبکه‌های اجتماعی از نقطه نظر غربی‌ها داشت و گفت: آن‌ها مفهوم دهکده جهانی را مطرح کردند و برای تشکیل این دهکده نیازمند یک دست کردن جامعه جهانی بودند، لذا بهترین راهکار ایجاد شبکه‌هایی بود که اجتماع‌هایی را پدید آورند و در نهایت با در کنار هم قرار گرفتن این اجتماعاتِ کاملا تحت کنترل، دهکده جهانی را پدیدآورند و البته در این به اصطلاح دهکده جهانی و در واقع دیکتاتوری نوین، کدخدا خود آمریکا است.
وی با تأکید بر اینکه انقلاب هیچ‌گاه فضای تک بعدی را قبول نداشته و در عرصه مجازی نیز این دیدگاه را همچنان پی خواهد گرفت، عنوان کرد: در کشور ما بیش از 700 شبکه اجتماعی فعال وجود دارد و تمامی این شبکه‌ها دارای اعضای فعال هستند، اما عده‌ای می‌گویند کسی به این شبکه‌ها سر نمی‌زند! با این دیدگاه، پس اعضای این شبکه‌ها چه کسانی هستند؟
این وبلاگ‌نویس عنوان کرد: یکی از اهداف انقلاب اسلامی این بود که پیام انقلاب را از دنیای تک قطبی یا دوقطبی خارج کرده و جهان چند قطبی را به جهانیان پیشنهاد دهد. در نتیجه ما نمی‌توانیم جهان مجازی تک قطبی را تحمل کنیم.
مؤمن نسب با ابراز تأسف از اینکه غربی‌ها مفهوم این شبکه‌ها را تغییر داده و دیدگاه خود را در میان کاربران اینترنتی جا انداخته‌اند، خاطر نشان کرد: کار به جایی رسیده که اگر می‌خواهیم شبکه اجتماعی برای مدرسه یا دانشگاه خود داشته باشیم، می‌رویم و در یکی از شبکه‌های اجتماعی آن‌ها «گروه» ایجاد می‌کنیم درحالی‌که اصل مفهوم مطلوب شبکه‌های اجتماعی این است که برای بخش‌های مختلف، شبکه‌های مستقلی داشته باشیم.
 
شبکه‌های اجتماعی غربی به مفهوم فعلی کارایی مفید کمی دارند
او افزود: تمام کسانی که عضو شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک هستند، پیش از این می‌گفتند که از طریق این بستر می‌خواهند ارتباط‌شان با دوستانشان را حفظ کنند یا با جامعه خاصی مثلاً دوستان هم تخصص خودشان در ارتباط باشند اما اغلب این افراد در حال حاضر می‌گویند که دوستان جدیدی پیداکرده‌اند و از محیط فرضاً علمی یا تخصصی، وارد محیطی سرگرم‌کننده شده و اکنون از راه صحیح خود منحرف‌ شده‌اند.
این فعال فضای مجازی یادآور شد: شبکه‌های اجتماعی غربی به مفهوم فعلی کارایی مفید کمی دارند زیرا ما را درگیر حاشیه می‌کنند.
مؤمن نسب افزود: به عنوان مثال عضویت اعضای هیئت دولت در برخی شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر با چالش روبرو شده است و شاهد هستیم با توجه به مشخص بودن بلاگ‌ها و امکان بالای نفوذ به این اکانت‌ها به شکلی که در هفته پیش اکانت دیکتاتور فیسبوک (زاکربرگ) نیز هک شد، اکانت‌ها و صفحات اختصاصی برخی دولت‌مردان نیز به راحتی هک شده است و انتشار برخی مطالب که دور از ذهنیت آنان بود، به حیثیت آن‌ها و مردم ایران لطمه وارد کرد.
او افزود: مشکل تنها به اینجا هم ختم نمی‌شود و حواشی این شبکه‌ها از قبیل مکان‌های کامنت‌گذاری نیز سرشار از چالش است و برخی افراد با توجه به اینکه فضای لاابالی‌گری و تفریح ناسالم بر این شبکه اجتماعی صهیونیستی حاکم است، اقدام به انتشار دیدگاه‌هایی می‌کنند که با شأنیت یک مقام جمهوری اسلامی ایران در تناقض است.
 
دولت‌مردان می‌توانند شبکه اجتماعی اختصاصی ایجاد کنند
این مدیر فعال در فضای مجازی با بیان راهکاری برای رفع این چالش‌ها، تصریح کرد: دولت‌مردان می‌توانند شبکه اجتماعی مختص به خود را داشته باشند و از طریق آن اقدام به انتشار دیدگاه‌های خود کنند و با مردم به صورت مستقیم در ارتباط باشند یا در شبکه‌های اجتماعی ایرانی که کاربران بسیاری نیز دارند، عضو شوند و از این طریق ضمن تقویت شبکه‌های اجتماعی ایرانی، با مردم خود در ارتباط باشند.
وی با بیان اینکه پلت‌فرم‌های آماده در بازار، کار ساخت یک شبکه اجتماعی را ساده کرده است، اظهار کرد: ساخت یک شبکه اجتماعی جمع و جور برای قشرهای مختلف مردم، نیاز به ساختار و راهکارهای فنی خاصی ندارد و تنها با یک‌ هاست (فضای میزبان) و پلت‌فرم آماده می‌شود، یک شبکه اجتماعی کوچک را در اسرع وقت راه‌اندازی کرد.
مؤمن نسب معتقد است که فراگیری فناوری موجب لغو انحصار آن شده است و از این طریق و به راحتی می‌توان خدماتی مشابه را در داخل کشور به وجود آورد.
این فعال فضای مجازی با این حال درباره دیدگاهش نسبت به شبکه‌های اجتماعی گفت: معتقدم که شبکه‌های اجتماعی غربی در حال حاضر به نوعی در حال دستبرد زدن به فرهنگ ملی و اسلامی ما هستند و آمریکا قصد دارد فرهنگ های اصیل را بافرهنگ مبتذل و منحط غرب از بین ببرد.
او ابراز کرد: به عنوان نمونه مردم در محلات مختلف در مساجد یا نماز جمعه جمع می‌شوند و واعظ مطلبی را بیان می‌کند و بقیه با تکبیر و صلوات آن را لایک می‌کنند؛ الگویی که در حال حاضر در بستر الکترونیکی انجام می‌شود از سالیان دراز و شاید هم‌پای ظهور اسلام وجود داشته است.
 
در IT برخلاف دیگر فناوری‌ها، پیشرفت نداشته‌ایم
نویسنده مقاله "انقلاب اسلامی در فضای مجازی" اذعان کرد: بر کسی پوشیده نیست که ما در هر فناوری که پیشرفت کرده باشیم، در آی‌تی پیشرفتی نداشته‌ایم و اسناد فوق سری منتشر شده توسط اسنودن نیز این مهم را ثابت می‌کند.
این کارشناس وب خاطرنشان کرد: تا زمانیکه نتوانیم مستقل و روی پای خود بایستیم، هر زمان که بخواهند ما را تحریم می‌کنند و از سویی دیگر جلوی بروز خلاقیت ما را هم می‌گیرند. کپی‌برداری مانع از بروز خلاقیت در ایرانی‌ها شده، درحالی‌که ایرانی، ذاتاً خلاق است.
او با ذکر مطلبی از آیت‌الله حائری شیرازی گفت: استعمار یعنی تعطیل فکر؛ نه به آن معنا که اجازه ندهد شما فکر کنید، بلکه به آن معنا که فرصت ندهد شما فکر کنید. استعمار نو، استعمار رسیدن به جواب قبل از رسیدن به سؤال است. آن‌ها مرتباً کتاب حل المسائل برای ما فرستاده‌اند!
 
مرغ دشمن غاز نیست!
مؤمن نسب با بیان اینکه همیشه از نظر ما مرغ همسایه غاز است، تصریح کرد: بعضی از شبکه‌های اجتماعی داخل کشور ما تا 15 هزار کاربر فعال در لحظه دارند اما مسئولین کشور به این شبکه‌ها تمایلی نشان نمی‌دهد و به دنبال تعامل با شبکه‌هایی هستند که بعداً متوجه می‌شوند چه میزان اطلاعات از خود و اطرافیان‌شان را در اختیار شبکه‌های جاسوسی قرار داده‌اند. من می‌خواهم به این عزیزان بگویم باور کنید مرغ دشمن غاز نیست!
وی گفت: اکنون سرویس های اطلاعاتی دشمن، نزدیک‌ترین دوستان و دوست‌داران مسئولین عضو این شبکه اجتماعی را شناسایی کرده‌اند و حتی می‌دانند چه کسانی بر آن‌ها و دوستانشان تأثیرگذار هستند و می‌توانند از طریق عملیات های روانی و اطلاعاتی بر روی آن‌ها تأثیر بگذارند و خطرناک‌تر اینکه آن‌ها اکنون می‌دانند دشمنان این مسئولین در سراسر جهان چه کسانی هستند و چگونه و از طریق چه کسانی می‌توان آن‌ها را به اعمال خشونت‌آمیز یا غیرمتعارف تحریک کرد و این مسئله بسیار مهم و خطرناکی است.
 
اوباما حاضر است در شبکه افسران عضو شود؟
او در پایان خاطرنشان کرد: همان‌طور که رئیس‌جمهور و وزرای دولت آمریکا حاضر به عضویت در شبکه‌های اجتماعی ایرانی از جمله کلوب یا افسران نیستند، بهتر است وزرای ما هم با توجه به آسیب‌هایی که عضویت در این شبکه‌های صهیونیستی-آمریکایی می‌تواند به حیثیت آن‌ها و مردم ایران وارد کند، از زمین دشمن خارج شوند و به هم‌وطنان خود در داخل ایران بپیوندند. این‌گونه هم خودشان از فضای امن داخل استفاده می‌کنند و هم به رشد شبکه‌های اجتماعی داخلی کمک می‌کنند و از طرفی هم نیازی نیست آن‌ها از فیلترشکن برای ارتباط با مردم و مردم نیز از فیلترشکن برای ارتباط با آن‌ها استفاده کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.