امنیت

تلفن همراه

September 21, 2013
11:38 شنبه، 30ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57572

نقش افشاگری‌ اسنودن در ارتقاء شرکت‌های تکنولوژیک

انتظار می‌رفت که افشاگری‌های اسنودن درباره همکاری نزدیک غول‌های تکنولوژی با آژانس امنیت ملی آمریکا آسیب‌های جدی به اعتبار این شرکت‌ها وارد کند٬ اما تاثیر مثبت این افشاگری‌ها بسیار بیشتر بوده است.
 
 
وقتی ادوارد اسنودن٬ پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA)، از همکاری‌های گسترده شرکت‌های بزرگی نظیر گوگل٬ فیس‌بوک٬ مایکروسافت و اپل با این سازمان اطلاعاتی در جاسوسی برروی حریم خصوصی کاربران در سراسر جهان پرده برداشت٬ به نظر می‌رسید این افشاگری‌ها اعتبار این شرکت‌های پیش‌تاز جهان تکنولوژی را به شدت مخدوش خواهد کرد و ضررهای اقتصادی هنگفتی را برای‌شان به همراه خواهد داشت٬ اما در عمل آنچه رخ داد نشانگر تاثیر مثبت این افشاگری‌ها بر کسب و کار شرکت‌های فعال در دنیای فن‌آوری است.
 
خبرگزاری رویترز با انتشار تحلیلی پیرامون پی‌آمدهای افشاگری‌های اسنودن٬ به نقل از مدیران و متخصصان شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت و آمازون آورده است که این سرویس‌ها آسیب مالی چندانی از این افشاگری‌های بی‌سابقه ندیده‌اند. گذشته از این٬ شرکت‌های تکنولوژیک کوچکی که سرویس‌هایی نظیر رمزگذاری داده‌ها (Encryption) و خدمات امنیت دیجیتال ارائه می‌کنند٬ در چنین فضایی توانسته‌اند رشدی بی‌سابقه داشته باشند و کاربران بیشتری را به خود جذب کنند.
 
پیش‌تر شرکت‌هایی نظیر گوگل نسبت به پیامدهای ویرانگر این افشاگری‌ها هشدار داده و اعلام کرده بودند که ادامه این روند ده‌ها میلیارد دلار ضرر به آنها و به تبع آن به اقتصاد آمریکا وارد خواهد کرد. بر همین اساس برخی از این شرکت‌ها با ارسال نامه‌ای به کاخ سفید درخواست کردند که اجازه انتشار جزئیات مرتبط با همکاری آنها با آژانس امنیت ملی را بدهد٬ چون تنها از این طریق است که آنها می‌توانند اعتماد از دست‌رفته کاربران در کشورهای گوناگون جهان را بازیابند.
 
اما حالا افرادی بانفوذ در مجموعه گوگل٬ مایکروسافت و آمازون به رویترز گفته‌اند که کسب و کارشان در اروپا و دیگر کشورهای جهان٬ آسیب چندانی ندیده٬ اگرچه احتمالا آهنگ رشد آنها در سال‌های آینده٬ نسبت به گذشته کمی کندتر خواهد شد. اما همین کندتر شدن آهنگ رشد غول‌ها٬ می‌تواند خبری خوش برای شرکت‌های نوپا و نوآوری‌های تأثیرگذار باشد که تازه می‌خواهند جای پای خود را در جهان تکنولوژی محکم کنند.
 
به گزارش دویچه‌وله، در بحبوحه افشاگری‌ها٬ کوچ کاربران سرویس‌های برجسته جهانی به سرویس‌های مشابه بومی و ملی٬ بزرگ‌ترین هراس شرکت‌های عظیم دنیای تکنولوژی بود. اتفاقی که در برخی از موارد به وضوح رخ داده٬ اما در مقیاس کلان٬ تاثیر منفی افشاگری‌های اسنودن در کمترین حد بوده٬ در حالی که تاثیرات مثبت آن می‌تواند حداکثری باشد.
 
حالا علاوه بر کاربرانی که برای رتق و فتق زندگی دیجیتال خود به دنبال راه‌های جای‌گزینی هستند که دست‌کم سرورهایشان در خارج از مرزهای آمریکا واقع شده باشد تا از جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده در امان بمانند٬ بسیاری از شرکت‌ها هم قصد دارند سرورهای خود را به کشورهایی نظیر ایسلند یا سوئد منتقل کنند. در این صورت این شرکت‌ها به جای تبعیت از قوانین ایالات متحده٬ تابع قوانین سهل‌گیرانه آن کشورها خواهند بود و می‌توانند سرویس امن‌تری به کاربران‌شان ارائه کنند.
 
با اطلاعاتی که اسنودن درباره سیستم جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا منتشر کرد٬ حالا تعداد کاربرانی که به حریم خصوصی و امنیت زندگی دیجیتال خود اهمیت می‌دهند در سراسر جهان رشدی انفجاری داشته است. همین موضوع زمینه را برای ظهور و گسترش شرکت‌هایی که می‌توانند سرویس‌هایی مطمئن‌تر فراهم کنند٬ تقویت کرده است.
 
یکی از این شرکت‌های نوظهور Silent Circle است که سرویس رمزگذاری پیام‌ها و تماس‌های تلفنی ارائه می‌کند. تنها در فاصله دو ماه مه و ژوئن٬ تعداد کاربران این شرکت بیش از چهار برابر افزایش یافته است.
 
با این‌که اسنادی که اخیرا منتشرشده نشان می‌دهد که NSA حتی ارتباطات رمزگذاری‌شده را هم رمزگشایی می‌کرده و محتوای پکت‌های داده را می‌خوانده٬ آن‌طور که اسنودن می‌گوید، "رمزگذاری درست و دقیق اگر خوب انجام شود٬ هنوز هم می‌تواند راهی مطمئن برای ایمن‌سازی ارتباطات دیجیتال باشد".
 
هم اکنون با رقابتی‌تر شدن عرصه برای شرکت‌های فعال در حوزه امنیت انتظار می‌رود که رمزگذاری داده‌ها برای کاربران در سطوح مختلف هم آسان‌تر شود. آگاهی کاربران سراسر جهان نسبت به تهدیدهای امنیتی و اهمیت حراست از حریم خصوصی حالا به طور چشمگیری تقویت شده و بسیاری از کاربران برای امور روزمره خود هم تلاش می‌کنند از ارتباطات رمزگذاری‌شده بهره بگیرند.
 
پیش‌بینی می‌شود گردش مالی حوزه امنیت در ادامه سال 2013 و نیز در سال آینده جهشی بی‌سابقه را تجربه کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.