امنیت

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

گوشی

September 26, 2013
20:07 پنجشنبه، 4ام مهرماه 1392
کد خبر: 57691

حسگر اثرانگشت آیفون؛ به‌نام امنیت به کام سازمان‌های اطلاعاتی؟

چندی پیش بود که شرکت اپل از گوشی‌های جدید خود رونمایی کرد که به حسگر تشخیص اثر انگشت مجهز هستند و همین موضوع باعث ایجاد نگرانی‌هایی در زمینه امکان لو رفتن اطلاعات کاربران و همچنین شناسایی آن‌ها توسط سازمان‌های اطلاعاتی شد.
 
تمام اتفاقات زمانی آغاز شد که اپل برروی آیفون جدید خود از حسگرهای اثرانگشت استفاده کرد و این موضوع نگرانی‌هایی را به دنبال داشت. اسکنر اثرانگشت اپل که به کاربران امکان تایید هویت دیجیتال از طریق این مشخصه منحصربه‌فرد را می‌دهد٬ خیلی زود به موضوعی بحث برانگیز در رابطه با حریم خصوصی و مخاطرات پیرامونش تبدیل شد.
 
در زمان معرفی این گوشی جدید شرکت اپل از کد شدن اطلاعات کاربران توسط پردازشگر جدید A7 خبر داد و سعی کرد با این کار نگرانی‌ها در رابطه با بحث حریم خصوصی را کاهش دهد. اما بعد از گذشت مدت زمانی بسیار کوتاه سخنگوی باشگاه کامپیوتر Chaos آلمان گفت که این گروه با استفاده از یک پرینتر خانگی و چسب چوب موفق شده است تا حسگر اثر انگشت آیفون جدید شرکت اپل را هک کند.
 
حال فروش این محصول جدید شرکت اپل آغاز شده است و در این رابطه یک کارشناس مسائل موبایل معتقد است: معرفی این تکنولوژی جدید برروی آیفون‌ها نه تنها کاربران این شرکت بزرگ را راضی نکرد، بلکه با کاهش فروش سهام اپل در روزهای بعد از معرفی، بازار جهانی و سهامدارانش را نیز کمی ناامید کرد.
 
افراسیابی در ادامه به حسگرهای اثر انگشت گوشی‌های جدید شرکت اپل اشاره کرد و افزود: در ابتدا طرح تشخیص اثر انگشت توسط آیفون‌های جدید به عنوان طرحی انقلابی مطرح شد، اما بعد از مدتی کوتاه نگرانی‌های امنیتی خود را به دنبال داشت و دامنه آن از ثبت ساده اثرانگشت برای باز کردن قفل صفحه‌نمایش، به استفاده غیر‌مجاز از آثار انگشت کاربران و انتقال این اطلاعات به افراد و شرکت‌های دیگر گسترش پیدا کرد.
 
این کارشناس در ادامه به دفاع اپل در رابطه با این حسگرها اشاره کرد و گفت: این شرکت در زمان معرفی این فناوری به ثبت نشدن اطلاعات کاربران در شبکه‌های کلان این شرکت اشاره کرد و نگرانی‌‍‌ها در این رابطه را امری بیهوده تلقی کرد و استدلالش کد شدن اطلاعات توسط پردازشگر جدید A7 بود. با این حال این موضوع با وجود تردیدهای فراوان خیال کاربران را راحت نخواهد کرد چراکه گذشته از مسائل نفوذ هکرها که در این زمینه ایجاد می‌شود، کد شدن اطلاعات نیز نمی‌تواند مانعی جدی برای سرویس‌های امنیتی در راه دسترسی به اطلاعات مورد نظر ایجاد کند.
 
افراسیابی در پایان صحبت‌هایش مطرح کرد: در این رابطه می‌توان به هزینه سالیانه 250 میلیون دلاری آژانس امنیت ملی آمریکا یا همان NSA برای شکستن کدهای اینترنتی اشاره کنیم. به این ترتیب حتی درصورت کد شدن اطلاعات اثر انگشت، خطر بالقوه‌ای برای دسترسی غیرمجاز به اطلاعات وجود دارد.
 
بهتر است شرکت اپل در این مورد بتواند کاربران خود را به خوبی متقاعد کند البته با این وجود سیب گاز زده شرکت اپل با تمام این مباحث طرفداران پروپاقرص خود را از دست نخواهد داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.