اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

September 29, 2013
9:17 یکشنبه، 7ام مهرماه 1392
کد خبر: 57763

عراق و مصر در فیبرنوری از ایران جلوتر هستند!

کشورهای جنگ دیده ای نظیر عراق، مصر و به عبارتی سوریه  در حوزه فیبرنوری از ایران جلوتر  هستند و برای جبران این عقب  ماندگی نیازمند حمایت دولتمردان  کشور هستیم.
 
محمدرضا مرادی  در گفت و گو با واحد روابط عمومی  شرکت ایرانیان نت، با اشاره به اینکه  توسعه زیرساخت مبتنی بر فیبرنوری براساس سیاست های اصل 44 قانون اساسی  و ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه  است که در آن دولت وزارت ارتباطات را مکلف به اتصال 60 درصد خانوارها به شبکه ملی اطلاعات تا پایان این برنامه کرده است، اظهار کرد: وزارتخانه پیاده  سازی این شبکه را به شرکت ارتباطات زیرساخت  محول کرده است تا با استفاده از تعاملات  خود با بخش های دولتی و خصوصی، شرکتی را در راستای بهره برداری از شبکه باند پهن ایجاد کند.
 
وی گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت هم براساس مجوز دولت و مصوبات رگولاتوری، شرکت خدمات ارتباطی و  الکترونیکی ایرانیان نت را تشکیل داد  و ایرانیان نت متعهد به پیاده سازی هشت میلیون پورت در برنامه ای هشت  ساله شد.
 
عضو هیات مدیره ایرانیان نت با اشاره به وظایف کلی این  شرکت ابراز کرد: ایجاد شبکه ارتباطات شهری بر پایه فیبرنوری (FTTx) و استفاده و تولید محتوا بر روی این شبکه از وظایف کلی این شرکت به حساب می آید.
 
مرادی با اشاره به ضرورت  پیاده سازی شبکه های باند پهن در کشور، اذعان کرد: برای درک این  موضوع خوب است که تحولات دنیای  واقعی را از قدیم الایام تا حال حاضر در نظر بگیریم که به عنوان مثال در گذشته بخش ها و روستاها رفته رفته بزرگتر شدند و شهرها، استان  ها و کلانشهرها را به وجود آوردند و براساس نیازهای جدید رفته رفته راه های مواصلاتی خاکی، آسفالت، خیابان، بزرگراه و آزادراه شکل گرفتند.
 
وی ادامه داد: در بحث  فضای مجازی نیز اینگونه است  و این بستر به قدری توسعه یافته  که این روزها نیازمند راه های  مواصلاتی پرسرعتی در این فضا هستیم  تا مباحثی از قبیل دورکاری، دولت و سلامت  الکترونیکی و… قابلیت پیاده سازی داشته  باشد.
 
معاون امور استان های  ایرانیان نت با تأکید بر اینکه رسالت این شرکت همچون توسعه تدریجی مخابرات از بعد انقلاب و مخصوصا دفاع مقدس در کشور است، تصریح کرد: مرکز مخابرات تهران در گذشته در یک نقطه قرار داشت و به مرور با احساس نیاز به ارتباطات صوتی، نقاط ارتباطی و کابل های مسی تقریبا به تمامی نقاط کشیده شدند و امروزه در دورترین روستاها نیز شاهد وجود خطی تلفن هستیم.
 
وی افزود: ایرانیان نت هم در ابتدای کار دقیقا شبیه به همین رویه خواهد بود تا رفته رفته شبکه خود را توسعه دهد و به تمامی  نقاط ارتباطات فیبرنوری را بکشاند تا سرعت 20 مگابیت را برای تمامی ایرانیان به ارمغان آورد.
 
مرادی درباره اقدامات  این شرکت خارج از کلانشهر تهران  نیز گفت: برای توسعه شبکه فیبرنوری به خارج از مرزهای تهران نیازمند  اطلاعات دقیقی از مراکز استان  هستیم و با توجه به اینکه پیاده  سازی فیبرنوری در کشور پروژه ای ملی  به حساب می آید از تمامی مدیران کل فناوری اطلاعات استان ها تقاضای حمایت  و پشتیبانی اطلاعاتی داریم تا بتوانیم  طراحی شبکه ای دقیق را داشته باشیم.
 
وی با تشکر از مدیران فناوری اطلاعات استان هایی چون  اصفهان، کرج، یزد، اهواز، قزوین و… اذعان کرد: مدیران این استان ها همکاری خوبی با ما برای تشریح اطلاعات  مختص به مرکز استان خود داشته اند  و ما به توجه به استقبال خوبی که از این پروزه بوده، ما هم کار تشریح  پروژه را در چندین استان آغاز و  راهکارهای پیاده سازی را ترسیم  کردیم.
 
عضو هیات مدیره ایرانیان نت همچنین عنوان کرد: این پروژه  رسالتی ملی دارد و از این جهت  از تمامی دولتمردان و مردم خواستار  حمایتی جدی هستیم تا هر چه سریع تر بتوانیم خود را به کشورهای دست یافته به این تکنولوژی برسانیم. قطعا مردم ما با آگاهی هایی که دارند به دنبال پیاده سازی سریع تر این پروژه کلان در کشور هستند اما در این راستا نیازمند حمایت های دولتی نیز هستیم.
 
مرادی با ابراز تأسف از اینکه کشورهایی نظیر عراق، سوریه  و مصر در حوزه فیبرنوری از ما جلوتر  هستند، خاطر نشان کرد: جالب این است  که این کشورها شرایط جنگ را نیز  تجربه کرده اند و از منظر ارتباطی  باید عقب تر از ما باشند اما بالعکس شاهد سهم 2 درصدی عراق در این حوزه هستیم و جایگاه مصر بسیار بالاتر از این اعداد و ارقام است.
 
معاون امور استان های  ایرانیان نت با تأکید بر اینکه در دنیا پیش از اغاز هر پروژه ای 70 تا 80 درصد توان، صرف کارهای مطالعاتی و پژوهشی می شود و تنها 20 تا 30 درصد توان خود را بر روی موضوعات اجرایی می گذارند، ابراز کرد: با توجه به اینکه اگر مطالعات قوی در پشت  انجام پروژه ای نباشد، احتمال شکست آن پروژه بسیار بالاست، وارد مذاکره با استان های مشهد، قم، تبریز، شیراز، اصفهان، کرج، یزد، اهواز و  قزوین شدیم تا نحوه پیاده سازی و طراحی را بهینه سازی کنیم.
 
مرادی همچنین بازار  ایران را بسیار وسیع دانست و  اظهار کرد: قطعا با حضور یک اپراتور  در حوزه فیبرنوری، تمامی ظرفیت  های کشور قابل پاسخگویی نیست و ما به هیچ عنوان از حضور رقیب در این  بازار نگران نیستیم بلکه استقبال هم می کنیم چرا که ما در حال حاضر در برنامه تحویل هشت میلیون پورت را داریم اما نیاز کشور بیش از این مقدار است و قطعا در آینده یکی دو اپراتور دیگر نیز باید وارد خدمات دهی این حوزه شوند.
 
پایان خبر/
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.