اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 2, 2013
20:32 چهارشنبه، 10ام مهرماه 1392
کد خبر: 57837

رسانه ظریف در شبکه‌های اجتماعی

جواد افتاده – خبرآنلاین : محمد جواد ظریف، «رسانه» ندارد. ولی رسانه‌ای‌ترین عضو کابینه روحانی است. مصاحبه کم می‌کند ولی بیشترین محتوا در رسانه‌ها به نقل از وی است.
در این مقال می‌خواهیم، فعالیت ظریف در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که چرا وی در این شبکه‌ها فعالیت می‌کند و چگونه چنین جایگاهی کسب کرده است؟ 
 
وزیر اجتماعی: ظریف دیپلمات است اما با مردم دیپلماتیک سخن نمی‌گوید. به قول خودش 8 سال است که «خانه‌نشین» بوده اما حال با داشتن 337 هزار لایک در فیس‌بوک و 36 هزار دنبال‌کننده در توییتر، «اجتماعی‌ترین» وزیر ایران است. 
گزارش به مردم: ظریف به معنای واقعی کلمه، مردم را «ولی نعمت» خود می‌داند. به آنها جواب پس می‌دهد یا به قول خودش «گزارش می‌دهد» و وظیفه خود می‌داند. با زبان مردم حرف می‌زند. قدر دان نقد آنهاست و با حمایت آنها انگیزه می‌گیرد. به آنها گزارش عملکرد می‌دهد و از مردم برای پیشرفت ایران عزیز یاری و دعا می‌طلبد.
تغییر سبک زندگی: ظریف در حال «تغییر» یک الگو است و آن الگوی «سبک زندگی» مسوولان است. به جای تغییر رفتار در حال تغییر رویکردهاست و به آنها گوشزد می‌کند که چقدر می‌توان با مردم نزدیک و راحت بود. 
هم‌زمانی و فرامکانی: ظریف در نیویورک است اما گویی در میان ماست. زیرا چنان حرف می‌زند که فاصله‌ای نمی‌بینیم. در کمترین زمان ممکن گزارش می‌دهد، ظریف به دنبال حذف فاصله‌ها و نزدیک‌کردن دل‌هاست.
چندوجهی: ظریف در فیس‌بوک فقط متن نمی‌گذارد. عکس از عظمت دماوند می‌گذارد بیتی از حافظ یا مولانا روی آن می‌نویسد. احساس را با عکس ادغام می‌کند، گویی که در جان آدمی جریان دارد.
شبکه محور: ظریف در فیس‌بوک با کاربران فارسی حرف می‌زند و همانطور که خودش گفته بود در حساب کاربری رسمی توییتر خود انگلیسی توییت می‌کند. به عبارتی براساس مختصات هر شبکه فعالیت می‌کند و درک درستی از ساختار هر شبکه دارد. 
اعتماد شبکه‌ای: شبکه‌های اجتماعی امروز مهد مردم بخصوص جوانان هستند. فیس‌بوک بیش از یک میلیارد و 200 میلیون نفر کاربر دارد. ظریف فهمیده است که رسانه امروز اجتماع و شبکه است نه رسانه‌های جمعی و رسمی! با درک اینکه اینکه در شبکه‌های اجتماعی امروز «محتوا» پادشاهی می‌کند. وی با ایجاد محتوای «محلی» و بومی، اعتماد بسیاری را در بین ایرانیان داخل و خارج کشور در سطح «جهانی» کسب کرده است.
افزایش آستانه مسوولان: ظریف با قراردادن کاریکاتور طنزش در صفحه شخصی خود نشان می‌دهد که آستانه مسوولان کشور بالا رفته است یا اینکه باید بالا برود. با همه چیز نباید جدی «برخورد» کرد. راحت می‌توان، فقط «لبخند» زد.
انتقادات و شنیدین صدای مردم: فعالیت رسمی ظریف در شبکه‌های اجتماعی باعث انتقادات بسیاری از سوی برخی از افراد و مسوولان در داخل کشور شد، وی بدون جبهه‌گیری نسبت به این انتقادات به فعالیت اجتماعی خود ادامه داد و روز به روز نسبت به «مسوولیت اجتماعی» جدید خود حساس‌تر و پاسخ‌گوتر شد.
جزئی از مردم نه بیش از آن‌ها: ظریف در شبکه‌هایی فعالیت می‌کند که کاربران ایرانی بسیاری حضور دارند. شبکه‌هایی که در ایران فیلتر هستند اما کاربر ایرانی در آنها حضور دارد. وی با این نگاه خود را جزئی از مردم می‌داند و برای «هم‌نشینی» با آنها در این شبکه‌ها فعالیت می‌کند. 
برند ظریف: «ظریف» امروز یک برند در فضای آنلاین و آفلاین است. برندی که سرلوحه دولت تدبیر و امید در فعالیت در رسانه‌های اجتماعی شده و نشان دهنده این است که وی درک و نگاه درستی نسبت به اصول و ظرفیت این رسانه‌ها دارد.
ظریف، امروز یک رسانه است. رسانه‌ای که چشم سایر رسانه‌ها به اوست تا با کوچکترین فعالیتی او را شکار کنند. اما ظریف به دنبال آن هم نیست. ظریف «با» مردم و «برای» مردم است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.