سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 4, 2013
19:41 جمعه، 12ام مهرماه 1392
کد خبر: 57894

هشدار نسبت به عرضه لپ‌تاپ‌های فوق ارزان

برخی لپ‌تاپ‌های زیر یک میلیون‌تومان ممکن است مرجوعی، از رده خارج، پشت ویترینی و غیرقابل ارتقا باشند.
این روزها در پی کاهش قیمت انواع لپ‌تاپ در بازار داخلی، شاهد بروز برخی از اتفاقات جدید در بازار این کالا هستیم.
رشد مجدد عرضه مینی‌لپ‌تاپ‌ها که کالاهای منسوخ شده بازار کامپیوتر‌های همراه هستند در کنار رشد عرضه لپ‌تاپ هایی با میانگین قیمت 800 تا یک میلیون تومان از اتفاقاتی است که موجب تعجب و البته شادمانی برخی از خریداران لپ‌تاپ شده است. خریدارانی که همچنان لپ‌تاپ‌ها را به تبلت‌ها ترجیح داده و حاضر نیستند به این تغییر تکنولوژیکی پاسخ مثبت داده و همچنان خرید لپ‌تاپ، آن هم نمونه‌های ارزان قیمت را به صرف مبلغی بیشتر برای خرید یک نمونه باقابلیت‌تر ترجیح می‌دهند.
اما این دسته از کاربران از دردسرهایی که ممکن است پس از خرید این دستگاه‌های کانفیگ پایین (قابلیت فنی پایین) با آن مواجه شوند بی خبرند. دردسرهایی که ناشی از سودجویی برخی از فروشندگان و همچنین بی‌اطلاعی خریدار و خرید بدون بررسی و تحقیق است. 
چرا که بر اساس اعلام کارشناسان، گاه خرید یک لپ‌تاپ با قیمتی کمتر از یک میلیون تومان موجب بروز برخی از دردسرها برای خریدار می‌شود که پیگیری و رسیدگی به این مشکل یا دردسر در شرایطی که بازار روزهای آشفته‌ای را می‌گذراند و به قول کارشناسان نظارت چندانی روی بازار این کالاها اعمال نمی‌شود، بسیار پرهزینه تر از خرید لپ‌تاپی با قیمت بالاتر خواهد بود. در هر حال با بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» مشخص شده است برخی از برندها نظیر samsung، Lenovo ، acer و… برخی از نمونه‌های ارزان تر از یک میلیون تومان را به بازار عرضه کرده‌اند که اکثرا نمونه‌های قدیمی با کانفیگ (قابلیت‌های فنی بسیار پایین) است. اما از نظر کارشناسان و حتی فروشندگان این لپ‌تاپ‌ها خرید چنین نمونه‌هایی مقرون به صرفه نیست؛ چرا که اکثر یا بهتر بگوییم تمام این لپ‌تاپ‌ها نمونه‌هایی قدیمی یا از رده خارج هستند که در صورت بروز ایراد‌های فنی امکان رفع عیب یا تامین قطعه برای آنها وجود ندارد. 
 
 
مرتضی مومنی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت با بیان این مطلب که تعداد محدودی لپ‌تاپ با قیمت کمتر از یک میلیون تومان در بازار موجودند به «دنیای‌اقتصاد» گفت: برندهای عرضه‌کننده لپ‌تاپ‌های فوق ارزان در بازار کامپیوتر مشخص هستند. اما در کمال تعجب مشاهده می‌شود برخی از لپ‌تاپ‌ها که قیمت واقعی آنها در بازار حدود یک میلیون تا یک میلیون و 300 هزار تومان است در بازار با قیمتی کمتر از یک میلیون تومان به فروش می‌رسند که این موضوع عجیب است. 
به گفته این فعال بازار، در چنین شرایطی خریدار باید با هوشیاری کامل نسبت به خرید لپ‌تاپ اقدام کرده و لپ‌تاپ را کاملا بررسی کرده و با کمک چند فرد آگاه لپ‌تاپ مورد نظر را خریداری کند. چرا که در شرایط فعلی که بازار روزهای آشفته‌ای را می‌گذراند و نظارت و کنترل روی بازار کامپیوتر کم شده است، بسیاری از افراد نمونه‌های مرجوعی یا تعمیری یا پشت ویترینی را به عنوان نمونه‌های آکبند با قیمت پایین‌تر از عرف بازار به فروش می‌رسانند. 
سامان بیات، یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت هم با تایید این موضوع به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: فروش نمونه پشت ویترینی و مرجوعی که ایراد آنها رفع شده باشد کار خلافی در بازار کامپیوتر محسوب نمی‌شود، مگر اینکه در این مورد کاملا به خریدار اطلاع‌رسانی شود. به گفته این فعال بازار، مشکل بازار لپ‌تاپ، آن هم در شرایطی که این کالا در مصاف با تبلت‌ها تقریبا بازنده میدان است این است که گروهی اقدام به انجام کارهایی می‌کنند که اگرچه برای آنها سود دارد، اما موجب متضرر شدن سایر فعالان حوزه لپ‌تاپ می‌شود. 
به عنوان مثال، طی مدت اخیر بارها در بازار کامپیوتر، به ویژه بازارهایی که در محدوده مرکزی فعالیت می‌کنند مشاهده  شده است، در شرایط نامساعد که واردات کالا به شدت سخت بوده است (در ماه‌های گذشته) برخی اقدام به واردات یک مدل لپ‌تاپ با تعداد 200 تا 500 دستگاه به بازار کرده و این کالاها را با قیمت کمتر از آنچه دیگر فروشندگان در بازار می‌فروشند، به بازار عرضه می‌کنند. 
به گفته این فعال بازار، این لپ‌تاپ‌ها معمولا یا مرجوعی بوده و از طریق مزایده یا برخی از راه‌های دیگر به دست فروشندگان بازار رسیده است یا اینکه به طور قاچاق و از مبادی غیررسمی با ماشین آلات نا مناسب وارد بازار شده‌اند که هنگام خرید این لپ‌تاپ‌ها خریدار باید نهایت دقت را داشته باشد و حتما از فروشنده فاکتور رسمی (فاکتور ماشینی یا ذکر شماره اقتصادی و مهر فروشگاه) دریافت کند. ضمن اینکه حتما کالای با گارانتی خریداری کند. 
یکی دیگر از فعالان بازار هم با بیان این مطلب که کلا خرید یک نمونه از رده خارج یا لپ‌تاپی که قیمت مشکوکی دارد (پایین‌تر از عرف بازار) توصیه نمی‌شود. به همین دلیل بهتر است خریدار کمی بیشتر هزینه کند و لپ‌تاپی خریداری کند که هم کاربری بهتری را برایش به ارمغان آورد و هم طول عمر مفید بیشتری داشته باشد و در ضمن قابلیت ارتقا هم داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.