اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

October 4, 2013
20:42 جمعه، 12ام مهرماه 1392
کد خبر: 57907

تاکید سبوحی بر ممنوعیت افزایش تعرفه همراه اول: تعرفه ۴۴ تومانی یا بازگشت به تعرفه شهری و بین‌شهری

دولت دهم مصوبه‌ای داشت که طبق آن همراه اول شبکه‌اش را مانند ایرانسل و رایتل یکسان کرد. دولت یازدهم این مصوبه را لغو کرد و اکنون به دلیل این اختلاف همراه اول قبض صادر نمی‌کند. معاون رگولاتوری برای شفا‌ف‌سازی به این ابهام پاسخ داد.
 
 
 
این روزها بحث بین شرکت مخابرات ایران و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی داغ شده است. موضوع از طرح قدیمی همکدی و یکسان شدن شبکه همراه اول آغاز شد و وقتی ماجرا یک ماه ادامه پیدا کرد، امروز کار به جایی رسیده که موضوع اصلی به حاشیه رفت و اختلافات قدیمی هم سرباز کرده‌اند.
 
اخیرا رویداد برگزاری نمایشگاه تله‌کام فرصت مناسبی بود که مدیران مخابراتی در نشست‌های متعدد، خواسته‌ و نظرات‌شان را به گوش خبرنگاران، مردم و مسئولان رگولاتوری برسانند. اکنون سعی کردیم برای سوالاتی که در پی اظهارات مدیران مخابراتی ایجاد شده، پاسخی از رگولاتوری بدست آوریم.
 
لطف الله سبوحی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس با پاسخ‌گویی به این ابهامات، تلاش کرد تا موضوع را شفاف کند. 
 
فارس: اکنون همراه اول برای صدور قبوض در بلاتکلیفی است. همراه اول به پشتوانه مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات که تعرفه فلت را مصوب کرده بود، شبکه‌اش را فلت کرده و اکنون این مصوبه لغو شده. در نتیجه همراه اول برای صدور قبوض این دوره نمی‌داند براساس چه تعرفه‌ای صورت‌حساب بگیرد. تکلیف چیست؟
 
سبوحی: تکلیف همراه اول مشخص است و این تکلیف به آنها ابلاغ شده است. مصوبه 160 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات لغو شده و بنابراین همراه اول باید مانند گذشته و طبق همان تعرفه‌های قبلی عمل کند.
 
فارس: طبق تعرفه‌های گذشته عمل کند، یعنی چه تعرفه‌ای را اجرا کند؟
 
سبوحی: یعنی همان تعرفه شهری و بین‌شهری را مانند سابق اجرا و قبوض را بر اساس آن صادر کند.
 
فارس: اما اکنون همراه اول طرح فلت (یکسان‌سازی) را در شبکه‌اش اجرا کرده و مانند ایرانسل و رایتل فلت شده است؛ یعنی اکنون پس از یکسان سازی دوباره به طرح قبلی PC Base (شهری و بین‌شهری) بازگردد؟ یعنی این کارها که انجام داده را به حالت قبل بازگرداند؟
 
سبوحی: بله. دوباره به شهری و بین‌شهری بازگرداند.
 
فارس: اما پس از اجرای اقدامات فنی مربوط به یکسان‌سازی، همراه اول چگونه به حالت قبل بازگردد؟
 
سبوحی: می‌گویند نرم‌افزار را به فلت تغییر داده‌اند، دوباره نرم‌افزار را به حالت قبل بازگردانند.
 
فارس: فلت کردن کاری است که همراه اول باید انجام می‌داد و باید به سمت فلت کردن شبکه حرکت می‌کرد، حتی در پاسخ به گلایه همراه اول برای کمبود رنج (شماره) مسئولان رگولاتوری می‌گفتند که همراه اول می‌تواند شبکه‌اش را فلت کند، اکنون منطق این کار چیست که کاری که اکنون انجام شده به گذشته بازگردد؟
 
سبوحی: همراه اول نباید این طرح را اجرا می‌کرد، پیش از اجرای این طرح نامه زده بودیم که طرح متوقف شود. باید همان زمان اجرا را متوقف می‌کردند.
 
این رویکرد دولت جدید است که به مشترکان فشار وارد نشود. وقتی رویکرد دولت جدید بر افزایش هزینه‌ها نیست، نمی‌توانیم اجازه اعمال تعرفه 599 ریالی را بدهیم.
 
فارس: با این رویکرد، آیا نمی‌توان تصمیمی گرفت که هم همراه اول مجبور به بازگشت به عقب نباشد؟ یعنی تعرفه جدید فلت به گونه‌ای صادر شود. که اپراتور قادر به ادامه اجرای فلت باشد و هم به مشترکان فشار وارد نشود.
 
سبوحی: همراه اول اگر می‌خواهد تعرفه فلت را اجرا کند، حداقل تعرفه را اجرا کند. یعنی همان تعرفه هر دقیقه 44.7 تومان. چرا می‌خواهد تعرفه را گران کند که به مردم فشار وارد شود؟
 
فارس: طبق این منطق که رگولاتوری هم اعلام کرده تعرفه موثر هر دقیقه مکالمه همراه اول 537 ریال است،‌ چگونه همراه اول تعرفه سراسری 447 ریال را اجرا کند؟
 
سبوحی: همراه اول اگر تعرفه فلت می‌خواهد،‌ باید منتظر مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات باشد، فقط این کار با مصوبه کمیسیون تنظیم ممکن است. باید منتظر باشد تا کمیسیون تنظیم در این خصوص مصوبه بدهد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.