رگولاتوری

فناوری اطلاعات

October 7, 2013
12:04 دوشنبه، 15ام مهرماه 1392
کد خبر: 57967

گزینه‌های مطرح برای دبیری شورایعالی فضای مجازی: انتظاری، وحیدی و سجادی

بعد از معرفی وزیر ارتباطات به عنوان دبیر شورایعالی فضای مجازی، برخی شنیده‌ها حاکی از این است که از بین سه گزینه، یک نفر به عنوان دبیر شورایعالی فضای مجازی توسط شورا و رئیس جمهور جهت تأیید به مقام معظم رهبری پیشنهاد خواهد شد.
 
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، هفته گذشته با حکم رئیس جمهور، وزیر ارتباطات به عنوان سرپرست مرکز ملی فضای مجازی و دبیرخانه شورایعالی فضای مجازی منصوب شد؛ اما حکم واعظی تنها برای سرپرستی این مرکز بود و قرار شد تا در اولین جلسه شورایعالی فضای مجازی، دبیر جدید با رای‌گیری از اعضای شورا انتخاب شود. 
 
گمانه‌زنی‌ها از معرفی افراد مختلفی به این شورا حکایت دارد که نام سه تن یعنی "انتظاری"، "سجادی" و "وحیدی" به صورت برجسته مطرح شده است.
 
"محمد حسن انتظاری" در کارنامه خود مدیریت پروژه ماهواره مصباح در مرکز تحقیقات مخابرات و عضویت در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات در وزارت ارتباطات را ثبت کرده است. وی همچنین معاون  نوآوری و همکاری‌های بین‌الملل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و معاون سازمان فضایی ایران نیز بوده است.
انتظاری از سال 87 تاکنون دبیر جشنواره بین‌المللی خوارزمی نیز هست.
 
"احمد وحیدی" گزینه احتمالی دیگری است که دارای مدرک کارشناسی در رشته الکترونیک و کارشناسی ارشد در رشته صنایع است. وی به جز مسئولیت وزارت دفاع دولت دهم، نقش مؤثری در تأسیس وزارت اطلاعات داشته و سوابق مدیریت ارشد در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در کارنامه‌اش وجود دارد. وحیدی مدتی معاون طرح و برنامه و مدتی نیز جانشین وزیر دفاع ونیز نماینده نیروهای مسلح در تدوین برنامه پنجم توسعه کشور بوده است.
 
"سید محمود رضا سجادی" شخص دیگری است که از او به عنوان گزینه پیشنهادی دبیری شورا یاد می‌شود و به نظر می‌رسد با اینکه 53 سالگی خود را گذرانده از دو گزینه دیگر جوان تر است. او فارغ التحصیل رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد در رشته مدیریت است.
سجادی از اردیبهشت 1362 مؤسس و رییس دفتر همکاری‌های فناوری ریاست‌جمهوری بوده و مدیریت بیش از 200 پروژه توسعه فناوری در حوزه‌های کشاورزی، هوافضا، صنایع دریایی، پزشکی، کامپوزیت و غیره را در کارنامه خود دارد.
در سابقه وی مدیریت همکاری‌های پیشرفته فناوری با اتریش، آلمان، هند، روسیه و اوکراین، تشکیل کانون‌های تفکر در حوزه صنایع مهم، راه‌اندازی شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران،
ترویج و فرهنگ‌سازی در علوم و صنایع استراتژیکی چون صنایع دریایی، فناوری زیستی، نفت و گاز و فناوری نانو، حمایت از تشکیل بیش از ده انجمن توسعه صنعت و فناوری کمک به تأسیس و یا توسعه بیش از 40 شرکت طراحی ـ مهندسی در فناوری‌های پیشرفته نیز دیده می‌شود.
سجادی از 1382 تاکنون دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و از اردیبهشت 86 تا کنون عضو شورای راهبردی مرکز علم و فناوری پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی است. وی همچنین آخرین سفیر ایران در روسیه است. وب سایت رسمی سفارت خانه ایران در روسیه درباره سابقه و قابلیت‌های او نوشته است که وی مسلط به زبان انگلیسی بوده و توانایی ایجاد تعامل بسیار خوب بین دستگاه‌ها و سازمان‌ها و جلب همکاری آن‌ها را داراست.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
رهبر معظم انقلاب در متن حکم تشکیل شورا و مرکز ملی فضای مجازی برای چند نکته اهمیت ویژه‌ای قائل شدند. مثلا ایشان به گسترش فزاینده فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی و لزوم سرمایه‌گذاری گسترده در این حوزه در جهت پیشرفت کشور اشاره می‌کنند. از این جهت، گزینه‌های پیشنهادی سابقه خوبی در استقبال از فناوری‌های جدید و بومی‌سازی آن‌ها در حوزه‌های مختلف داشته‌اند و می‌توانند منشاء اثر باشند.
سجادی پایه‌گذار دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری بوده و صدها پروژه مختلف را در حوزه‌های فناوری مدیریت کرده است. انتظاری نیز چهار دوره دبیر جشنواره خوارزمی بوده و وحیدی هم در وزارت دفاع پروژه‌های مهمی را کلید زده است.
نکته دیگری که در حکم رهبری دیده می‌شود بحث جهانی بودن این فناوری است. ایشان در جایی به جهانی بودن شبکه اینترنت اشاره کرده و در جای دیگری بر اشراف کامل مرکز ملی در این حوزه در ابعاد داخلی و جهانی تاکید می‌کنند که آشنا بودن دبیر شورا به ابعاد جهانی این فناوری نیز بسیار مهم به نظر می‌رسد.
همچنین، براساس حکم رهبر انقلاب، شورایعالی فضای مجازی می‌بایست «نقطه کانونی متمرکزی برای سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور» باشد. به عبارتی، این شورا باید بتواند مسئولیت‌های دستگاه‌های مختلف کشور در حوزه فضای مجازی را مدیریت و راهبری و بین دستگاه‌ها هماهنگی‌های لازم را ایجاد کند.
همچنین ایشان نظارت بر اجرای مصوبات شورا را از جمله وظایف مرکز ملی فضای مجازی دانسته اند که این نکته نیز نیازمند تعامل با دستگاه‌های مختلف کشور است. در واقع، عضویت روسای 3 قوه، چند وزیر و اعضایی از مجلس و دیگر دستگاه‌ها در این شورا نیازمند حضور یک دبیر فعال و تاثیرگذار برای ایجاد هماهنگی در بین آن‌هاست.
از میان سه گزینه مطرح، انتظاری سابقه فعالیت در وزارت ارتباطات و وزارت علوم را داشته، وحیدی در وزارت دفاع و سپاه فعالیت کرده و سجادی نیز در نهاد ریاست جمهوری و وزارت امورخارجه کار کرده است.
از آنجایی که وزرای دفاع، ارتباطات و علوم عضو شورا هستند، انتخاب مدیرانی از این وزارتخانه‌ها به عنوان دبیر، احتمال بروز نگاه تک بعدی به این حوزه مدیریتی و درنتیجه جهت گیری شورا به سمت یک وزارتخانه را افزایش می‌دهد. در مقابل، انتخاب دبیر از این وزارتخانه‌ها به دلیل آنکه شخص انتخاب شده دقیقا در حوزه مربوطه سابقه مدیریتی داشته باعث فهم درست دبیر از اوضاع خواهد شد.
این مسئله می‌تواند به عنوان یک امتیاز مثبت برای انتظاری و وحیدی در نظر 4گرفته شود. از طرف دیگر از آنجایی که رئیس جمهور رئیس شورا نیز هست همکاری طولانی مدت سجادی در نهاد ریاست جمهوری و تعامل با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف ویژگی ممتازی برای وی خواهد بود.
به هر حال باید دید 22 عضو شورایعالی فضای مجازی چه کسی را برای تصدی دبیری این شورا انتخاب می‌کنند. شورایی که بالاترین سطح حاکمیتی فضای مجازی کشور خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.