تلفن همراه

فناوری

لبه تکنولوژی

October 8, 2013
22:17 سه شنبه، 16ام مهرماه 1392
کد خبر: 57999

قلب تلفن‌های همراه و تبلت‌ها با دستاورد دانشمندان ایرانی قدرتمند می‌شود

محققان دانشگاه میشیگان با همکاری دانشمندان ایرانی موفق شدند گام جدیدی را در عرصه فناوری باتری‌های لیتیوم-یون بردارند.
 
به گزارش «ایسنا»، باتری‌های لیتیوم یون، قلب انرژی‌بخش تقریبا تمامی فناوری‌ها از گوشی‌های همراه و تبلت‌ها گرفته تا وسایل نقلیه الکتریکی هستند، زیرا سبک، ماندگار و قدرتمند بوده و با این حال، این باتری‌ها کامل نیستند. به گفته رضا شهبازیان، دانشیار مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی میشیگان، شاید بتوان با یک بار گوشی هوشمند را هفت یا هشت ساعت شارژ کرد و همچنین یک خودرو «نیسان لیف» بتواند در هر بار بیش از 100 مایل سفر کند، اما برای واردشدن این فناوری به بازار انبوه، این اتومبیل باید بتواند تا 300 مایل را طی کند و این امر با افزایش قدرت این سیستم امکان‌پذیر است.
به منظور ارتقای قدرت باتری‌های لیتیوم-یون، دانشمندان در حال آزمایش مواد و طرح‌های مختلفی هستند، اما عملیات مهم در این راستا در سطح اتمی صورت می‌گیرد و هنوز مشخص نشده که دقیقا در چنین سطحی چه رخ می‌دهد. هم‌اکنون شهبازیان و تیم علمی‌اش شامل هستی آسایش اردکانی، فرزاد مشایخ و دیگر محققان، ابزاری را طراحی کرده‌اند که به دانشمندان امکان مشاهده یون‌های منفرد لیتیوم و طراحی نسل جدیدی از باتری‌ها را می‌دهد. باتری‌ها ساختار بسیار ساده‌ای دارند که شامل آند، کاتد و الکترولیت، که بین دو الکترود قرار گرفته، ‏است.
در باتری‌های لیتیومی، یون لیتیوم بین دو الکترود آند و کاتد در حرکت است. جنس آند این ‏باتری‌ها از گرافیت است و با شارژ و ‏تخلیه‌شدن باتری، الکترود به آرامی از بین می‌رود؛ بنابراین پس از مدتی ‏استفاده از باتری، ظرفیت آن کاهش می‌یابد. در صورت حل چنین مشکلی، دوام باتری‌ها افزایش قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد. دانشمندان حاضر در این مطالعه با استفاده از میکروسکوپ الکترونی عبوری اصلاح‌شده (AC-STEM) اتم‌های سبک و ساختار الکترودها را مشاهده کردند. به منظور تعیین این موضوع که چگونه الکترود میزبان باتری زمانی که یون‌های لیتیوم وارد آن می‌شود، تغییر می‌کند، تیم علمی با استفاده از ماده الکترودی جدید به نام اکسید قلع (SnO2) یک نانوباتری جدید را در درون میکروسکوپ مزبور ایجاد و سپس شارژ کردن آن را مشاهده کردند. شهبازیان و تیمش بر تغییرات اکسید قلع در مرز حرکت لیتیوم-یون در درون الکترود نظارت کردند و توانستند چگونگی ورود یون‌های منفرد لیتیوم به الکترود را مشاهده کنند. آنها دریافتند یون‌های لیتیوم در طول کانال‌های خاص به هنگام جاری‌شدن به درون بلورهای اکسید قلع (به جای پیاده‌روی تصادفی به درون اتم‌های میزبان) حرکت کردند. بر اساس این داده‌ها، محققان توانستند زنجیره یون‌هایی که روی الکترودها قرار می‌گیرند و در نتیجه، فشار وارده به الکترود را محاسبه کنند. این کشف در طراحی‌ باتری‌های کارآمدتر به محققان کمک می‌کند. موفقیت جدید نوید مهمی را به حوزه‌های صنعتی و فناوری علاقه‌مند به استفاده از توانایی تفکیک‌پذیری اتمی وارد می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.