تلفن همراه

فناوری

لبه تکنولوژی

October 9, 2013
8:45 چهارشنبه، 17ام مهرماه 1392
کد خبر: 58003

عرضه یک تکنولوژی جدید طی ماه‌های آینده: موبایل با نمایشگر خمیده

دو شرکت ال‌جی و سامسونگ هر دو تولید گوشی‌هایی با صفحه نمایش انعطاف‌پذیر و خم‌شونده را آغاز کرده‌اند.
 
بازار نمایشگرها در سال‌های اخیر شاهد تحولات زیادی بوده است. نمایشگرهای لمسی شاید بزرگ‌ترین پدیده این بازار در این سال‌ها بوده‌اند و به دنبال آن تولیدکنندگان تلاش بیشتری برای ارتقای کیفیت تصویر آنها کرده‌اند.
 با این همه اما در یک سال اخیر نمایشگرهای انعطاف‌پذیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. ورود تلویزیون‌های بزرگ با نمایشگرهای OLED خمیده و انعطاف‌پذیر در اوایل سال جاری میلادی هم جنجال رقابتی جدیدی در بازار ایجاد کرد. به این ترتیب بود که شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مانند LG، Samsung، Sony و… به طراحی و تولید محصولاتی با نمایشگرهای انعطاف‌پذیر روی آوردند. 
 
نمایشگر خمیده 6 اینچی LG
به تدریج و با افزایش محبوبیت این نمایشگرهای خمیده، شرکت‌های تولیدکننده تصمیم به طراحی و تولید این نمایشگرها برای گوشی‌های موبایل گرفتند و بالاخره شرکت LG روز دوشنبه به صورت رسمی اعلام کرد که تولید انبوه صفحه نمایش‌های انعطاف‌پذیر خود را برای استفاده در اولین موبایل هوشمند جهان مجهز به این نمایشگرها آغاز کرده است. این شرکت اوایل امسال از اولین تلویزیون 55 اینچ OLED خمیده خود رونمایی کرده بود و حالا به نظر می‌رسد که تصمیمش برای تولید موبایل هوشمند با نمایشگر خمیده جدی است.
صفحه‌های نمایش انعطاف‌پذیر نه تنها تغییر شکل پیدا می‌کنند، بلکه در برابر ضربه هم فوق العاده مقاوم هستند. این صفحه نمایش‌ها به راحتی خمیده می‌شوند، اما به راحتی نمی‌شکنند. صفحه نمایش خمیده LG از نوع OLED است و تنها 44/0 میلی‌متر ضخامت دارد و طبق ادعای این شرکت، این صفحه نمایش به عنوان باریک‌ترین صفحه نمایش دنیای موبایل است و وزن آن تنها به 2/7 گرم می‌رسد. طبق اعلام شرکت LG این نمایشگر خمیده ویژگی‌های جالب توجهی دارد که مهم‌ترین آنها وزن و ضخامت کمتر نسبت به صفحات نمایش معمولی موبایل و البته هزینه تولید بسیار پایین‌تر است.
گویا اولین صفحه نمایش خمیده ویژه گوشی‌های موبایل این شرکت قرار است در اندازه 6 اینچ تولید شود. این در حالی است که مدتی پیش شایعاتی درباره موبایل هوشمند 6 اینچی LG با نمایشگر خمیده و با نام Flex منتشر شده بود. بر اساس این اخبار، گوشی LG Flex دارای نمایشگر منعطف 6 اینچی، رم 2 گیگابایتی و پردازنده Snapdragon 800 خواهد بود با این اوصاف انتظار می‌رود این شایعات به حقیقت نزدیک شوند.
 
نمایشگر خمیده باریک‌تر Samsung
تنها چند لحظه بعد از اعلام خبر آغاز تولید انبوه نمایشگرهای خمیده توسط LG، شرکت رقیب یعنی Samsung هم اعلام کرد تولید صفحه نمایش منعطف خودش برای موبایل‌های هوشمند را آغاز کرده است. به این ترتیب فضای رقابتی در بازار نمایشگرهای خمیده برای موبایل شکل جدی‌تری به خودش گرفته است. 
حالا Samsung معتقد است که نمایشگر انعطاف پذیر ویژه گوشی‌های موبایل این شرکت ساختاری باریک‌تر، سبک‌تر و مقاوم‌تر از محصول LG دارد. این دو شرکت تقریبا در تمام حوزه‌های فعالیت خود با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و این رقابت حتی در معرفی تکنولوژی‌های جدیدی مانند صفحه نمایش انعطاف‌پذیر هم خود را نشان می‌دهد.
Samsung تنها چند دقیقه بعد از اعلام رسمی LG مبنی بر آغاز تولید انبوه صفحه نمایش انعطاف‌پذیر برای موبایل‌های هوشمند، رسما اعلام کرد که این شرکت هم ساخت این نوع از صفحه نمایش‌ها را مدتی است که شروع کرده‌اند. Samsung اعلام کرده که نه‌تنها مدتی است تولید انبوه صفحه نمایش‌های خمیده و انعطاف‌پذیر را آغاز کرده، بلکه اولین محصول مجهز به این نوع از صفحه نمایش‌ها را در روزهای آینده معرفی خواهد کرد، البته قبل از این هم شایعه شده بود که این شرکت در همین هفته اولین موبایل هوشمند خمیده خود را معرفی خواهد کرد و شاید این اعلام اخیر Samsung، شایعات اخیر درباره ورود زود هنگام موبایل هوشمند خمیده این شرکت را تایید کند.
از طرف دیگر شرکت Samsung ادعا کرده که صفحه نمایش انعطاف‌پذیر این شرکت از هر نظر بهتر محصول ساخت شرکت رقیب؛ یعنی LG است. صفحه نمایش انعطاف‌پذیر ساخت Samsung در اندازه 7/5 اینچ با ضخامت 12/0 میلی‌متر تا حدود 3 برابر باریک‌تر از صفحه نمایش 6 اینچی انعطاف‌پذیر LG با ضخامت 44/0 میلی‌متر است. این صفحه نمایش 2/5 گرم وزن دارد که نسبت به وزن 2/7 گرمی محصول LG هم سبک‌تر است، البته اندازه صفحه نمایش خمیده LG با اندازه 6 اینچ بزرگ‌تر از محصول مشابه رقیب با اندازه 7/5 اینچ است. در نهایت، صفحه نمایش منعطف LG می‌تواند به دور حلقه‌ای با قطر 700 میلی‌متر خمیده شود و این در حالی است که صفحه نمایش خمیده Samsung در حلقه‌ای به قطر 400 میلی‌متر خمیده می‌شود و این به معنای آن است که نمایشگر خمیده Samsung قابلیت خمیدگی بیشتری دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.