تلفن همراه

فناوری

لبه تکنولوژی

October 13, 2013
10:45 یکشنبه، 21ام مهرماه 1392
کد خبر: 58128

ساخت دستگاه آشکارساز امواج الکترومغناطیس؛ تشخیص محل دقیق تومور و مخابره داده های مخابراتی

محققان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر دستگاهی برای آشکار سازی امواج الکترومغناطیس تولید کردند که در مخابرات امکان مخابره داده ها و در حوزه پزشکی برای تشخیص محل دقیق تومور به کار برده می‌شود و این محققان امیدوارند بتوانند این دستگاه را در ماهواره تدبیر برای انتقال داده کاربردی کنند.
مینا امیر مزدوانی- مجری طرح در گفتگو با مهر با بیان اینکه برای ساخت این دستگاه از ماده نانو متری گرافین استفاده شد، افزود: نانو ذرات گرافین ماده‌ای دو بعدی است که از یک لایه اتم تشکیل شده است.
 
وی با اشاره به اجرای این پروژه اظهار داشت: برای این منظور یک لایه اتم را روی یک زیر لایه سیلیکونی قرار دادیم و پیوندی شاتکی ساخته که از این لایه در تولید قطعه‌ای برای آشکاری سازی امواج الکترومغناطیس در طیف مادون قرمز (IR) و تراهرتز استفاده شد.
 
امیرمزدوانی با بیان اینکه برای تست کارایی آشکار سازی امواج الکترومغناطیس مختلفی تابانده شد، ادامه داد: در این راستا امواج الکترومغناطیس در رنج IR تا 3.5 ماکرو و همچنین امواج الکترومغناطیس در رنج تراهرتز تابانده شد که با اندازه گیری پارامترهای مختلف، مشاهده شد آشکار سازهای گرافینی پاسخ دهی بالاتری دارد نسبت به آشکار سازهای دیود شاتکی ساخته شده از مواد دیگر داشته است.
 
وی به بیان کارایی این آشکار سازهای دارای کابردهای مختلفی هستند، خاطر نشان کرد: آشکارسازهای IR در تولید دوربین‌های دید در شب قابل استفاده است به این گونه که بدن انسان در رنج IR شروع به تابش می‌کند و این ویژگی باعث می‌شود که دوربین‌های دید در شب قادر به تصویر برداری از اشخاص در شب باشند.
 
مجری طرح کاربرد دیگر آشکار سازی IR را در تعیین دما دانست و یادآور شد: این فناوری در بخش صنایع قادر به تعیین دمای بخش‌های مختلف برای جلوگیری از آتش هستند.
 
وی با تاکید بر اینکه از آشکار سازهای تراهرتز در مخابرات فرکانس بالا استفاده می‌شود، اظهار داشت: این آشکارسازها در حوزه نظامی استفاده می‌شود؛ چراکه امکان شنود برای پایگاه مخابرات داده وجود ندارد.
 
این محقق اضافه کرد: در جنگ اخیر آمریکا در عراق، آمریکا سیگنال‌هایی برای اختلال در مخابرات عراق ارسال و در عین حال سیگنال‌های خود را که دارای فرکانس بالاتر و موج میلیمتری تراهرتز بود را منتقل کرد بدون آنکه امکان شنود آن برای کسی باشد که این اقدام توسط دستگاه آشکار ساز ایجاد شد.
 
وی همچنین به کاربردهای پزشکی این دستگاه برای آشکار سازها و تشخیص تومورهای سرطانی اشاره کرد وتوضیح داد: تومورهای سرطانی در طیف تراهرتز از خودشان تابش دارند از این رو این دستگاه ما را در آشکار سازی و تشخیص محل دقیق تومورها کمک می‌کند.
 
مزدوانی با تاکید بر اینکه این دستگاه در مخابره داده‌ها در ماهواره‌ها کاربرد دارد، ادامه داد: مخابره داده‌ها در ماهواره در فرکانس بالاتر و سرعت بیشتری است ضمن آنکه به پهنای باند بیشتری نیاز دارد از این رو مخابرات ماهواره‌ها در رنج تراهرتز است. در حال حاضر ماهواره دانشگاه علم و صنعت به مرحله‌ای رسیده است که برای آشکار ساز تراهرتز نیاز دارد و امیدواریم بتوانیم که مسئولان از این دستگاه برای مخابره داده در این ماهواره‌ استفاده کنند.
 
به گفته این محقق پروژه طراحی و ساخت دستگاه آشکار ساز امواج الکترومغناطیس با همکاری دانشگاه صنعتی مالک اشتر اجرایی شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.