سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 15, 2013
9:13 سه شنبه، 23ام مهرماه 1392
کد خبر: 58165

چه کسی مدیرعامل مایکروسافت می‌شود

ترجمه ندا لهردی – دنیای اقتصاد : 

مایکروسافت تصمیم دارد تا پایان سال جاری میلادی مدیرعامل جدیدش را انتخاب و استخدام کند.

غول نرم‌افزاری جهان در ماه‌های اخیر حسابی خبرساز بوده و تغییرات مختلفی را تجربه کرده است. درست بعد از انتشار خبر خرید نوکیا، مدیرعامل مایکروسافت اعلام کرد که تا سال آینده از سمت خودش کناره‌گیری می‌کند. این موضوع باعث شد احتمالات و شایعات مختلفی درباره گزینه‌های پیش روی مایکروسافت برای جانشینی استیو بالمر مطرح شود. 

در این میان استیو بالمر که همیشه به خاطر شخصیت احساساتی و هیجانی‌اش شناخته می‌شود، در یک مراسم ویژه با کارمندان مایکروسافت به صورت رسمی ازاین شرکت خداحافظی کرد. هر چند بالمر اعلام کرده است که تا سال آینده میلادی و تا زمان انتخاب جانشینش به عنوان مدیرعامل مایکروسافت به کارش ادامه می‌دهد، اما او هفته گذشته هم نامه‌ای برای خداحافظی با این شرکت نوشت و گویا مدیران مایکروسافت ترجیح می‌دهند که این اتفاق زودتر بیفتد.

این در حالی است که اعضای هیات‌مدیره مایکروسافت همچنان به تلاش برای انتخاب مدیرعامل آینده این شرکت ادامه می‌دهند و سعی دارند این کار را سریع‌تر به انجام برسانند. درست به همین دلیل هم هست که مجله خبری بلومبرگ چند روز پیش اعلام کرد که مایکروسافت تصمیم دارد تا پایان سال‌جاری میلادی مدیر عامل جدیدش را انتخاب و البته استخدام هم بکند. همین موضوع پیش‌بینی‌های مختلف درباره گزینه‌های احتمالی مایکروسافت را قوت بخشیده است. در حالی که این روزها شایعات زیادی درباره احتمال مذاکره مایکروسافت با مدیر عامل شرکت بزرگ  eBay منتشر شده بود، اما «جان دوناهو» به کلی این موضوع را رد کرده است. 

در مقابل اما بلومبرگ اعلام کرده که مایکروسافت با چهار گزینه احتمالی مورد نظر خودش مذاکره کرده است و مدیرعامل آینده مایکروسافت قطعا یکی از این چهار نفر خواهد بود که دو نفر از آنها از داخل شرکت و دو نفر از آنها از خارج شرکت هستند. این گزینه‌های احتمالی عبارتند از: «آلن موآلی» مدیر عامل شرکت فورد، «استفان الوپ» مدیر عامل قبلی نوکیا، «پل ماریتز» مدیر عامل شرکت فعال در زمینه رایانش ابری Pivotal و یکی از مدیران قبلی مایکروسافت و بالاخره «تونی بیتز» مدیر عامل قبلی اسکایپ و رییس بخش تبلیغات و توسعه تجارت مایکروسافت. حالا در همین راستا مجله

Business Insider به بررسی نقاط ضعف و قوت این چهار گزینه احتمالی برای تصدی سمت مدیر عاملی مایکروسافت پرداخته است که آن را در اینجا می‌خوانیم.

آلن موآلی، 

مدیر عامل شرکت فورد



او یکی از گزینه‌های احتمالی مایکروسافت برای تصدی پست مدیرعاملی آن از خارج این شرکت است. مدیر 68 ساله شرکت فورد سوابق خوبی در نجات این شرکت خودروساز از بحران‌های اقتصادی اخیر داشته است.

نقاط قوت: موآلی رابطه صمیمانه و دوستانه‌ای با استیو بالمر دارد و در جریان سازماندهی مجدد مایکروسافت در ماه‌های مشاوره‌های مختلفی به او داده است. به همین دلیل او به خوبی می‌تواند درباره اتفاقات آینده مایکروسافت پیش‌بینی کند و می‌داند که مایکروسافت در چه شرایطی قرار دارد و به چه تغییراتی نیاز دارد تا در جهت صحیح و درست قرار بگیرد و حرکت کند. او سال‌هایی در شرکت هواپیمایی بوئینگ به عنوان معاون کار کرده است و تجربه‌های خوبی برای پیروز شدن در بازارهای رقابتی دارد. او در فورد هم موفقیت‌های زیادی به دست آورده که مهم‌ترین آنها تبدیل فورد به تنها شرکت خودروساز آمریکایی است که هیچ کمک مالی از دولت این کشور دریافت نمی‌کند.

نقاط ضعف: یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف موآلی از نظر کارشناسان سن بالای اوست. او در حال حاضر 68 ساله است و نگرانی‌هایی درباره این موضوع وجود دارد که آیا او انرژی یا علاقه کافی برای هدایت شرکت بزرگی مانند مایکروسافت را دارد. از طرفی او هیچ تجربه‌ای از حضور در صنعت تکنولوژی ندارد و همچنین به عنوان یک شخص آینده نگر شناخته نمی‌شود. با این اوصاف این سوال مطرح است که آیا او می‌تواند در مقابل شرکت‌های‌ رقیب بزرگی مانند اپل و گوگل مقاومت کرده و مایکروسافت را با موفقیت هدایت کند یا حتی آیا او هیچ تصوری از آینده صنعت تکنولوژی‌های شخصی دارد.

پل ماریتز، مدیر عامل شرکت Pivotal





او یکی از مدیران قبلی شرکت مایکروسافت است که پس از جدا شدن از این شرکت توانست فعالیت خودش را به عنوان یک کارآفرین موفق در عرصه تکنولوژی ادامه بدهد و حالا به عنوان یکی از گزینه‌های مایکروسافت برای تصدی پست مدیر عاملی این شرکت از خارج از این شرکت مطرح است.

نقاط قوت: او زمانی مدیرعامل شرکت VMWare بود و در آنجا موفقیت‌های مختلفی را به دست آورد. او از این طریق تجربه‌های زیادی در زمینه کسب‌وکار شرکت‌های فعال در عرصه سرمایه‌گذاری به دست آورد و با سیستم‌های رایانش ابری به خوبی آشنا شد. او در حال حاضر هم مدیر عامل یک شرکت فعال در عرصه رایانش ابری است و به همین دلیل می‌تواند برای آینده مایکروسافت یک مدیر کلیدی به حساب بیاید. نکته جالب اینکه او قبلا در مایکروسافت کار کرده و مدیریت تیم توسعه ویندوز ۹۵ را بر عهده داشته است؛ محصولی که همیشه یکی از قله‌های بزرگ موفقیت مایکروسافت به حساب می‌آید.

نقاط ضعف: پل ماریتز در شرف بازنشستگی است و هنوز مشخص نیست که آیا علاقه و شوق کافی برای  به عهده گرفتن یک پست حساس و مهم مانند مدیر عامل مایکروسافت را دارد یا خیر. همچنین او تجربه کار در یک شرکت بزرگ در شرایط حساس را ندارد و این می‌تواند برای مایکروسافت در شرایط فعلی اهمیت زیادی داشته باشد. 

استفان الوپ، مدیر عامل نوکیا





او یکی از مطرح‌ترین گزینه‌های پیش روی مایکروسافت برای مدیر عاملی این شرکت است که بعد از خرید نوکیا توسط مایکروسافت شایعات پیرامون او برای جانشینی استیو بالمر بیشتر هم قوت گرفت.

نقاط قوت: از نظر فنی الوپ هم مانند دو گزینه قبلی یک گزینه خارج از مایکروسافتی به حساب می‌آید، چون نوکیا هنوز یک شرکت مستقل است و او در این صورت از نوکیا به مایکروسافت خواهد آمد. با این حال اما الوپ یک گزینه داخلی به حساب می‌آید، زیرا قبل از رفتن به نوکیا، او به مدت سه سال تیم توسعه نرم افزار آفیس را مدیریت می‌کرد و با رفتن به نوکیا و تمرکز بر تولید گوشی‌های ویندوزی هم وفاداری خودش به مایکروسافت را ثابت کرد. با این اوصاف او مایکروسافت را به خوبی می‌شناسد، سابقه مدیرعاملی شرکت بزرگ سهامی عام نوکیا را دارد و البته سابقه فعالیت در حوزه تکنولوژی را هم دارد. به این ترتیب است که استفان الوپ یک گزینه مهم به حساب می‌آید.

نقاط ضعف: مهم‌ترین دلیل بازگشت او به مایکروسافت، ناتوانی او در روند نجات و احیای نوکیا بود. این شرکت فنلاندی در زمان مدیریت او بخش بزرگی از ارزش خودش را از دست داد. الوپ هیچ دیدگاه و ایده خاصی برای ورود و حضور در بازار موبایل‌های هوشمند از خودش نشان نداد. به این ترتیب است که بسیاری فکر می‌کنند او چه چیزی می‌تواند برای رشد و ارتقای شرایط مایکروسافت با خودش به این شرکت بیاورد؟

تونی بیتز، مدیرعامل سابق اسکایپ



هر چند او در گذشته رییس بخش تبلیغات و توسعه تجارت مایکروسافت بوده است، اما از آنجا که مدیر عامل شرکت اسکایپ تا قبل از خریداری شدن آن توسط مایکروسافت بوده یک گزینه خارج از این شرکت به حساب می‌آید.

نقاط قوت: بیتز ترکیب خوبی از تجربه در حوزه کارآفرینی و خدمات رسانی به مصرف کنندگان را در اختیار دارد. او قبل از حضور در اسکایپ به عنوان مدیر عامل، در شرکت بزرگ Cisco فعالیت می‌کرد. او همچنین به اندازه کافی در مایکروسافت حضور داشته است تا بتواند فضای کاری آنجا را به خوبی درک کند، البته نه آنقدر که کاملا به کار و روش اداره آن آشنا باشد. همکاران او در اسکایپ او را دوست دارند و نقش فعلی او بعد از خرید اسکایپ، یافتن فرصت‌های تازه برای مایکروسافت است.

نقاط ضعف: او کمتر از یک سال اسکایپ را اداره کرده است و هرگز تجربه مدیریت یک شرکت سهامی عام را ندارد. به طور کلی بسیاری معتقدند که مهارت‌های مدیریتی او برای شرکتی به بزرگی مایکروسافت کافی و مناسب نیست.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.