اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

October 22, 2013
10:32 سه شنبه، 30ام مهرماه 1392
کد خبر: 58233

درآمد 138 هزار میلیارد ریالی دولت از ایرانسل

ایرانسل وارد هشتمین سال فعالیت خود شد و به همین مناسبت و بنا به رسم هر ساله میزبان خبرنگاران بود تا هم فعالیت‌های جاری و یک سال گذشته خود را بازگو کند و هم برنامه‌های سال آینده خود را تشریح کند. 
 
علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل این اپراتور با اشاره به سهم 46 درصدی ایرانسل از کاربران تلفن همراه در ایران گفت:‌ درآمد مستقیم و غیرمستقیم دولت از محل پروژه ملی ایرانسل 138 هزار میلیارد ریال است که از این میزان 85 هزار میلیارد ریال درآمد مستقیم دولت از ایرانسل طی هفت سال گذشته بوده است که اگر بخواهیم این رقم را بر سال‌های فعالیت ایرانسل تقسیم کنیم، به‌طور متوسط سالانه حدود دو هزار میلیارد تومان سهم دولت از پروژه‌ای بوده که ریالی در آن سرمایه‌گذاری نکرده است.وی، منافع ملی حاصل از سرمایه‌گذاری ایرانسل را تحقق خصوصی‌سازی و اجرای سیاست‌های اجرایی اصل 44 و ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر و تحقق 1/2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی و اطمینان سرمایه‌گذاران خارجی از سرمایه‌گذاری در کشور توصیف کرد. دزفولی با اشاره به تعهدات پوششی پروانه اپراتور دوم تلفن همراه کشور گفت: براساس پروانه ایرانسل در سال هشتم قراردادی خود باید 9 هزار و 89 کیلومتر از جاده‌های کشور را تحت پوشش قرار دهد که با عملکرد 247 درصدی، 22 هزار و 412 کیلومتر از جاده‌ها را تحت پوشش قرارداده است. وی ادامه داد: همچنین پوشش جمعیتی ایرانسل نیز باید 29/74 درصد در سال هشتم باشد که درحال حاضر 53/82 درصد است.
به گفته دزفولی، متوسط نرخ قطعی مکالمات براساس تعهدات پروانه در سال هفتم قراردادی باید 5/1 درصد و در سال هشتم باید یک درصد باشد، اما وضعیت فعلی شبکه 77/0 درصد است و نرخ موفق انتقال تماس 2/98 درصد است.وی اظهار کرد: 5/98درصد پوشش دیتا در مناطق تحت پوشش شبکه تلفن همراه ایرانسل با فناوری EDGE است که حداکثر سرعت فعلی آن 220 کیلوبیت بر ثانیه و متوسط سرعت تجربه شده توسط مشترکان بیش از 100 کیلوبیت بر ثانیه است.
وی، رشد ترافیک محتوا را از ابتدای سال تا مهر ماه جاری، در مقایسه با سال 91، رشد 37 درصدی عنوان کرد و از رشد صد درصدی تعداد ارائه‌کنندگان محتوا در مقایسه با سال گذشته خبر داد. مدیرعامل ایرانسل با ارائه گزارشی درخصوص وضعیت شبکه وایمکس این اپراتور از وجود 420 هزار مشترک با رشد 33 درصدی در یک سال گذشته، 786 نمایندگی فروش، 765 سایت وایمکس و 35 شهر تحت پوشش خبر داد.
 
رونمایی از 7 سرویس جدید 
ایرانسل همچنین در هفتمین سالروز راه‌اندازی شبکه اپراتور تلفن همراه خود، از هفت محصول و سرویس جدید رونمایی کرد.
باقر صمدی، مدیر کل بازاریابی ایرانسل، در همایش رسانه‌ای هفتمین سالروز راه‌اندازی شبکه تلفن همراه ایرانسل، خدمات و محصولات تعرفه پویا (جزیره ایرانسل)، سامانه ارتباط تعاملی، سامانه جامع ارائه خدمات، پورتال پیشرفته پیام کوتاه انبوه، پوشه ایرانسل، آهنگ پس‌زمینه و میزبان پیامک را رونمایی و معرفی کرد.
صمدی در توضیح سرویس پوشه این اپراتور اظهار کرد: سرویس پوشه ایرانسل یا ایرانسل درایو نیز پل ارتباطی بین شبکه ارتباطی و اینترنت است که اولین سرویس خدمات ابری شخصی در ایران محسوب می‌شود و ذخیره‌سازی و مدیریت دفترچه تلفن، مدیریت پیام و ارسال و دریافت پیام‌ها از طریق وب، مدیریت فایل‌ها با اشتراک‌گذاری و اصلاح و امکان به اشتراک‌گذاری نظرات را فراهم می‌کند.
 
پاسخ به سوالات خبرنگاران
مدیرعامل ایرانسل در ادامه‌ این نشست نیز به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران پرداخت و در پاسخ به سوالی که درباره‌ اختلاف‌نظر مخابرات و ایرانسل در زمینه‌ سودده یا زیان‌ده بودن مکالمات بین دو اپراتور مطرح شده بود، اظهار کرد: براساس اعداد و ارقام موجود اینترکانکشن ضرر‌ده نیست و اگر این موضوع توسط مخابرات بیان نمی‌شد، ما علاقه‌ای به بیان این مباحث در مطبوعات نداشتیم. او ادامه داد: اما زمانی که شرکت مخابرات ضرر‌ده بودن این بخش را اعلام کرد، ما یادآور شدیم این شرکت تاکنون 9400 میلیارد تومان از ارتباط با ایرانسل درآمدزایی داشته است که کل هزینه‌های این بخش برای مخابرات حدود 1900 میلیارد تومان می‌شده که اگر این رقم‌ها را در نظر بگیریم، متوجه آن می‌شویم که میزان درآمد این بخش نسبت به هزینه‌ آن حدود پنج برابر است. حال مگر کل حاشیه سود مخابرات چند درصد است که رشد 500 درصدی را زیان‌ده می‌داند.
دزفولی همچنین در پاسخ به انتقاد دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه برخی از سرویس‌های جدید رونمایی شده در حقیقت برنامه‌های کاربردی هستند که کاربر می‌تواند به راحتی آنها را روی گوشی خود نصب کند، گفت: این موضوع درست است اما این برنامه‌ها روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود و بسیاری از کاربرانی که گوشی‌های ساده دارند از استفاده از آنها بی‌بهره هستند که با این کار آنها هم می‌توانند از این امکانات استفاده کنند. وی همچنین به دیگر سوال دنیای اقتصاد پیرامون سهم پایین تولید‌کنندگان محتوا از فروش خدمات خود بر بستر ایرانسل، گفت: نزدیک به 35 درصد از درآمد فروش این محصولات به حساب دولت واریز می‌شود، بخشی نیز هزینه شبکه و زیرساخت‌ها است و بخشی دیگر به شرکت‌های تامین‌کننده محتوا تعلق می‌گیرد که بین این شرکت‌ها و صاحبان محتوا تقسیم می‌شود. وی تاکید کرد که اگر صاحبان محتوا با شرکت‌های همکار ایرانسل بر سر میزان درآمد خود یا تعداد واقعی استفاده شده از سرویس توسط کاربران اختلاف دارند، ما می‌توانیم به طور شفاف آمارها را در اختیار آنها بگذاریم و اگر تخلفی از سوی شرکت‌های CP‌ صورت گرفته باشد، به شدت با آنها برخورد خواهیم کرد. 
مدیر عامل اپراتور دوم در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ ارائه‌ خدمات نسل سوم در اپراتور دوم هم گفت: پروانه ما از نظر ارائه‌ امکانات در نظر گرفته نشده است، اما ما برای ورود به این بخش حوزه اعتراض خود را مطبوعات و رسانه‌ها قرار نداده و قرار نیست قرار دهیم، چرا که بر این باوریم که باید این نوع موضوعات قانونی را از طریق مراجع قانونی و از چارچوب قانون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات پیگیری کنیم. دزفولی در پاسخ به سوالی که درباره‌ مزاحمت‌های تلفنی با ایرانسل بود هم گفت: مزاحمت خاص ایرانسل نیست و در دیگر اپراتورها نیز این موضوع وجود دارد و آیین‌نامه خاص خود را دارد که طبیعتا با این موضوع مطابق با آیین‌نامه برخورد خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.