سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 22, 2013
23:24 سه شنبه، 30ام مهرماه 1392
کد خبر: 58271

۱۰ قابلیت سیستم عامل Mavericks اپل

با نزدیک شدن به مراسم رونمایی از آی‌پد جدید شرکت اپل برای عرضه نسخه جدید سیستم عامل کامپیوترهای رومیزی موسوم به OS X Mavericks آماده می‌شود.
 
این سیستم عامل احتمالا همزمان با رونمایی از آی‌پد جدید برروی لپ‌تاپ جدید اپل عرضه می‌شود. البته برنامه نویسان اپل چند هفته‌ای است به نسخه آزمایشی این سیستم عامل دسترسی دارند. وب‌سایت تلگراف ۱۰ قابلیت جدید این سیستم عامل را جمع بندی کرده‌است:
 
۱) iBooks:
 
کاربران iOS چند سالی است که می‌توانند از فروشگاه آی‌تیونز کتاب بخرند یا فایل‌های PDF خود را برروی آی‌پد یا آی‌فون بخوانند. برای این کار اپل نرم‌افزار iBooks را معرفی کرده بود. اکنون در سیستم عامل کامپیوترهای شخصی اپل نیز این نرم‌افزار وجود دارد. کاربران می‌توانند کتاب‌هایی که می‌خرند را از طریق سرویس iCloud برروی آی‌فون و آی‌پد خود نیز مشاهده کنند.
 
۲) Apple Maps:
 
شرکت اپل بعد از انتشار نسخه ۶ سیستم عامل موبایل خود سرویسی به نام نقشه اپل یا Apple Maps را معرفی کرد. این سرویس برروی آی‌فون و آی‌پد جایگزین نقشه گوگل شد. اکنون این سرویس نیز برای کاربران کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ اپل از طریق نرم‌افزاری به همین نام قابل استفاده خواهد بود.
 
۳) Shared Links:
 
این قابلیت چند وقتی است با انتشار سیستم عامل iOS7 در اختیار کاربران آی‌فون و آی‌پد قرار گرفته‌است. با استفاده از آن می‌توان در مرورگر سافاری لینک‌هایی که دوستان شما در شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر و فیس‌بوک به اشتراک گذاشته‌اند را مشاهده کنید. این قابلیت باعث می‌شود تا سرعت دسترسی به این لینک‌ها بالا رود و دیگر نیازی به باز کردن چندین اپلیکیشن نباشد.
 
این قابلیت در سیستم عامل Mavericks در مرورگر سافاری وجود دارد.
 
۴) AirPlay
 
با این قابلیت اگر دستگاه Apple TV در منزل دارید، به راحتی و از طریق شبکه بی‌سیم می‌توانید نمایشگر مک‌بوک یا آی‌مک خود را به آن متصل کنید. اگر نمایشگر مک‌بوک شما کوچک است و قصد خرید مانیتورهای اپل که بسیار گران نیز هستند را دارید، با این قابلیت هزینه کمتری را می‌پردازید.
 
قیمت یک مانیتور ۲۷ اینچ اپل ۹۹۹ دلار است در مقابل قیمت دستگاه Apple TV تنها ۹۹ دلار است.
 
۵) Finder Tabs
 
در برنامه Finder سیستم عامل Mavericks می‌توان چندین فولدر را به صورت پرونده‌ای باز کرد و دیگر نیازی به باز کردن چندین پرونده برای مرور فولدرهای مختلف نیست.
 
۶) Tags
 
در سیستم عامل Mavericks می‌توان با استفاده از برچسب‌ها جستجوی فایل‌ها را سرعت بخشید. برای مثال می‌توانید یک سری از عکس‌های خود را با برچسب «مسافرت سال نو» برچسب گذاری کنید و در زمان جستجو به راحتی به کل عکس‌هایی که با این برچسب علامت گذاری شده‌اند دسترسی پیدا کنید.
 
۷) iCloud Keychain
 
در نسخه‌های قبلی OS X ابزاری به نام Keychain وجود داشت که نام کاربری و کلمات عبور مختلف نظیر ایمیل را ذخیره می‌کرد و ورود به نمایه‌های مختلف را آسان می‌ساخت. در نسخه جدید OS X این ابزار بهینه شده و می‌توان اطلاعات ورود به نمایه‌ها را با استفاده از سرویس ذخیره ابری iCloud برروی آی‌فون و آی‌پد نیز به اشتراک گذاشت.
 
برای مثال اگر یکبار اطلاعات حساب بانکی یا کارت اعتباری را برروی مک‌بوک خود وارد کنید، بار دیگر که می‌خواهید برروی آی‌پد یا آی‌فون خریدی انجام دهید فقط کافیست از Keychain سیستم عامل iOS7 استفاده کنید و به طور خودکار به نمایه بانکی خود وارد می‌شوید.
 
۸) بهینه شدن نرم‌افزار دیکته
 
نسخه قبلی سیستم عامل OS X دارای نرم‌افزار دیکته بود. همزمان با خواندن متن کلمات برروی کامپیوتر نقش می‌بندند. در سیستم عامل Mavericks این ابزار بهینه شده و سرعت و دقت آن افزایش یافته است.
 
۹) بهینه شدن اخطارها
 
اپل در نسخه‌های قبلی سیستم عامل OS X اخطارها یا همان Notification را معرفی کرد. در این نسخه جدید کاربردهای این قابلیت افزایش یافته است. برای مثال اگر ایمیل جدیدی دریافت کردید می‌توانید از طریق مستطیل اخطاری که بالای صفحه باز می‌شود این ایمیل را پاک کنید و دیگر نیازی به رفتن مستقیم به نرم‌افزار مدیریت ایمیل نیست.
 
۱۰) به‌روزرسانی خودکار نرم‌افزارها
 
با استفاده از این قابلیت نرم‌افزارهایی که برروی کامپیوتر خود نصب کرده‌اید به طور خودکار و در زمان‌هایی که از سیستم استفاده نمی‌کنید به روزرسانی می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.