امنیت

فناوری اطلاعات

October 22, 2013
23:40 سه شنبه، 30ام مهرماه 1392
کد خبر: 58277

بی‌علاقگی جوانان به مشاغل امنیت سایبری!

بازار کار حرفۀ امنیت سایبری که به هیچ وجه دوره‌ای و فصلی نیست و مدام رو به رشد است، به متخصصانی نیاز دارد که نیازهای امنیت آی­تی نوین را بشناسند. اما تحقیق جدیدی که انجام شده در کمال تعجب حاکی از تمایل اندک بزرگسالانِ جوان به کسب مشاغل امنیتی سایبری است.
 
 
بر اساس نظرسنجی‌ که در ماه سپتامبر بر روی 1000 نفر بزرگسال امریکایی 18 تا 26 ساله صورت گرفت، معلوم شد که تنها 24 درصد از افرادی که از آنان نظرسنجی شد به یافتنِ شغلی در حوزۀ امنیت سایبری تمایل دارند. در مقابل، 40 درصد از پاسخگویان به مشاغلی در حوزۀ صنعت سرگرمی، و 32 درصد به طراحی و تولید اپلیکیشن‌ها علاقه‌مند بودند.
 
بر اساس یافته‌های این تحقیق، در میان کسانی که به حوزۀ امنیت سایبری تمایل داشتند فاصلۀ جنسیتی زیادی وجود داشت. مردانِ جوان بیش­تر از زنانِ جوان به مشاغل امنیت سایبری گرایش داشتند.
 
جردن وینس، مسئول بخش مهندسی سایبری ریتیون می‌گوید: "در مقام پدر دختری جوان، از فاصلۀ جنسیتی در تمایل به مشاغل امنیت سایبری بسیار تعجب کردم و تا حدی نیز مأیوس شدم."
 
فقدان آگاهی یکی از دلایل احتمالی بی‌علاقگی به مشاغل امنیت سایبری است و 82 درصد از پاسخگویان خاطر نشان کردند که مشاور راهنمای دبیرستان‌شان در مورد امکان اشتغال در مشاغل امنیت سایبری هیچ اطلاعاتی به آنها نداده است.
 
به گفتۀ وینس، با توجه به نیاز شدید به عاملان امنیت سایبری، فقدان تلاش مدارس در ایجاد تمایل در دانش‌آموزان به مشاغل مذکور باعث تعجب است.
 
همچنین در نظرسنجی مذکور در مورد مشوق‌های تعیین‌کنندۀ انتخاب مشاغل در میان جوانان نیز پرسش‌هایی مطرح شد. 69 درصد از پاسخگویان به نیاز به کاری جالب توجه اشاره کردند و این در حالی است که 65 درصد دستمزدهای رقابتی برایشان مهم بود.
 
تأثیر کمبود جوانان علاقه­‌مند به امنیت سایبری ممکن است در نهایت به افزایش حملات سایبری منجر شود. ISC2، کنسرسیوم بین­‌المللی مجوز امنیت سیستم­های اطلاعات، در اوایل سال جاری در گزارشی اعلام کرد که متخصص‌های فعال در عرصۀ امنیت سایبری، به دلیل کمبود نیروی انسانی با بار کاری شدیدی مواجهند. این کمبود نیز بر نفوذ در داده‌ها تأثیر مستقیم دارد.
 
جالب این است که به رغم تمایل اندک به کسب مشاغل امنیت سایبری، پاسخگویان به نظرسنجی مذکور به اهمیتِ آگاهی از موضوع امنیت سایبری اذعان داشتند. بر اساس این تحقیق، 86 درصد از پاسخگویان به این نکته اشاره کردند که برنامه‌های آموزش رسمی برای ایجاد آگاهی از امنیت سایبری بسیار حائز اهمیت‌اند و نیروی کار مرتبط با این موضوع باید افزایش یابد.
 
بنا به گفتۀ وینس و بر اساس اطلاعات سایت سازمان فناوری اطلاعات، در کل، همه از تهدیدات ممکن آگاه­اند اما هنوز رفتارهای خود را با این احتمال منطبق نکرده‌اند.
 
او می‌گوید: "باید توصیه‌های امنیتی را در قالب گام‌هایی عملی ساده کنیم تا همه قادر به پیروی از آن‌ها باشند. اما از آن مهم‌تر، باید شک‌گرایی را در این زمینه افزایش دهیم. اغلب اقدامات ضعیفِ صورت گرفته در این زمینه در آزمون‌ پایه‌ عقل سلیم نیز امتیاز نمی‌آورند."
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.