امنیت

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

گوشی

October 27, 2013
20:51 یکشنبه، 5ام آبانماه 1392
کد خبر: 58383

گوشی هوشمند، بانک اطلاعاتی محرمانه کاربران

گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های لوحی به بخش مهم زندگی روزمره مردم تبدیل شده‌اند. کاربرد این قبیل دستگاه‌ها از برقراری ارتباط با اطرافیان فراتر رفته است و بسیاری از مردم حساس‌ترین و محرمانه‌ترین اطلاعات خود را در آن ذخیره می‌کنند.
 
به گزارش فارس به نقل از آر‌تی‌تی‌ نیوز، شرکت مخابراتی Sprint مطالعه گسترده‌ای را روی عادات و رفتارهای موبایلی کاربران ترتیب داده و به این نتیجه رسیده است که آن‌ها به جز تصاویر و اطلاعات شخصی، اطلاعات مهم دیگری از جمله رمزهای عبور بانکی را در این دستگاه‌ها نگه می‌دارند که این مسئله می‌تواند یک نگرانی امنیتی جدی را به وجود آورد.
 
این مطالعه توسط مرکز تحقیقاتی Harris Interactive روی 1003 آمریکایی بالاتراز 18 سال که صاحب گوشی هوشمند بودند انجام شده است.
 
در پایان بررسی مشخص شد که 63 درصد این افراد دست‌کم ساعتی یک بار گوشی هوشمند خود را چک می کنند و حدود 9 درصد این افراد هم هر 5 دقیقه یک بار سراغ گوشی خود می‌روند. این بررسی همچنین نشان داد که 33 درصد افراد ترجیح می‌دهند محتویات گوشی خود را روی نمایشگر بزرگتر در اختیار بگیرند.
 
کاربران در حال کلی از مشکلات امنیتی آگاهی دارند. اما طبق آمار منتشر شده تنها 44 درصد مردم یک رمز عبور ویژه برای گوشی خود در نظر گرفته بودند.
 
همان طور که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد، در این بررسی مشخص شد که کاربران جوان بیش از افراد کهنسال سراغ گوشی خود می‌روند و آن را بررسی می‌کنند. حدود دوسوم آمریکایی‌ها اعلام کردند که اگر گوشی هوشمند را در خانه جا بگذارند بسیار ناراحت می‌شوند. همچین مشخص شد که بدون این دستگاه 29 درصد مردم قابلیت ارسال پیام متنی را از دست می‌دهند و 26 درصد هم نمی‌توانند هیچ تماس تلفنی برقرار کنند.
 
کارشناسان همچنین دریافتند که 42 درصد مردم نگران آن هستند که دیگران اطلاعات ذخیره شده در گوشی آن‌ها را ببینند، 33 درصد نگران دسترسی دیگران به اطلاعات بانکی و مالی خود در گوشی هوشمند خود هستند، 29 درصد مردم تمایل ندارند که شخص دیگری به لیست شماره تلفن‌های آن‌ها دسترسی داشته باشند و 23 درصد هم ترجیح می‌دهند هیچ کس پیامک‌های آن‌ها را مطالعه نکند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.