اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

October 30, 2013
23:21 چهارشنبه، 8ام آبانماه 1392
کد خبر: 58473

۴ درخواست کلیدى فعالان اینترنتى از دولت تدبیر و امید

نشست خبری کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با موضوع طرح و  بررسی مشکلات اینترنت و مطالبات بخش خصوصی در این حوزه برگزار شد.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در این نشست که دوشنبه 6آبان‌ماه جاری، با حضور رئیس سازمان، رئیس و اعضا کمیسیون اینترنت و انتقال داده‌ها برگزار شد، ضمن تشریح مسائل و چالش‌های حوزه اینترنت، درخواست‌های بخش خصوصی از نهادهای حاکمیتی برای حل مشکلات این حوزه مطرح شد.
 
اینترنت؛ پرچالش‌ترین حوزهICT
در ابتدای این نشست آزاده داننده، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، با اشاره به اینکه  اینترنت، پرچالش‌ترین حوزه فناوری اطلاعات است، گفت: برخلاف سایر شاخه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، تک تک افراد جامعه به نوعی با اینترنت درگیر هستند و مطالباتی در این حوزه دارند.
 داننده با توضیح نقش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در رابطه با اینترنت و مسائل آن ادامه داد: رویکرد ما در سازمان به عنوان تریبون صنف ICT، درارتباط با دستگاه‌های متولی اینترنت، تعامل بوده و  تلاش کردیم مسائل و مشکلات موجود را مطرح و پیگیری ‌کنیم.
 او افزود: ما در سازمان به عنوان تشکلی مردم‌نهاد، مشکلات حوزه اینترنت را با دولت جدید مطرح کردیم و امیدواریم بیش از قبل نتیجه بگیریم، چرا که وعده‌ها نسبت به گذشته تغییر کرده و امیدواریم در این زمینه نتایجی حاصل شود. مهم‌ترین قولی که ما از دولت جدید گرفته‌ایم، ایجاد اتاق‌های فکر باحضور نمایندگان سازمان در معاونت‌هاى مرتبط است و امیدواریم این ارتباط تداوم پیدا کند.
مجید صدری، رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با بیان ماموریت این کمیسیون درخصوص پیگیری مسائل حوزه گفت: کمیسیون اینترنت و انتقال داده‌ها، تلفیقی از شرکت‌های اینترنتی و PAP است. طی این مدت تلاش شده حقوق و مطالبات هر دو گروه شرکت‌ها، از سوی کمیسیون پیگیری شود.
 
4 مطالبه اینترنتی‌ها از دولت یازدهم
در ادامه این نشست، محمودرضا خادمی، عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران،  به تشریح مطالبات بخش خصوصی حوزه اینترنت پرداخت و از دولت یازدهم خواستار رفع مشکلات موجود شد.
خادمی درخصوص این مطالبات گفت: رفع انحصار تامین و توزیع پهنای باند اینترنت، رفع محدودیت سرعت 128 کیلوبیتی اینترنت، رفع انحصار سیم مسی، اصلاح پروانه های فعالیت در این بخش، شفاف سازی شاخص ها و آمارهای توسعه و رفع مشکلات نصب دکل های اینترنت بی سیم از مهم‌ترین مشکلات موجود در این حوزه هستند.
خادمی با اشاره به درخواست رفع انحصار تامین و توزیع پهنای باند اینترنت گفت: از سال 85 به بعد که انحصار پهنای باند به شرکت زیرساخت داده شد ، همواره نسبت به این موضوع اعتراض داشتیم و این  انحصار باعث شد جلوی توسعه و پیشرفت شرکت‌های اینترنت گرفته شود.
او با تاکید براینکه رفع انحصار تامین و توزیع پهنای باند، منجر به ایحاد بازار رقابتی  و توسعه این بخش می شود، ادامه داد:  رفع این انحصار، یک انتظار ملی است تا شرکت‌های خصوصی هم بتوانند با نظارت و حفظ حق حاکمیت در دروازه‌های بین المللی، پهنای باند را تامین کنند. امیدواریم دولت به این موضوع به صورت جدی بپردازد.
عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران درخصوص انحصار سیم‌های مسی از سوی مخابرات و درخواست برای رفع آن گفت: انحصاری  که در سیم‌های مسی شرکت مخابرات وجود دارد ، مشکلاتی را برای ارائه دهندگان اینترنت به وجود آورده است.
 خادمی خواستار پایان یافتن و اصلاح ساختار انحصار سیم مسی در کشور شد تا سرویس دهندگان اینترنتی بتوانند سرویس مناسب ارائه کنند.
 او درتشریح خواسته شرکت های اینترنتی در رفع محدودیت 128 کیلوبیت  و بالا‌بردن کف سرعت افزود: از میان برداشتن این محدودیت در پهنای باند باعث توسعه و پیشرفت در تمامی حوزه‌ها خواهد شد.
خادمی اصلاح پروانه‌های بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات را از دیگر مطالبات کمیسیون اینترنت عنوان کرد و گفت: پیش از این، اصلاح پروانه در دستور کار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دولت قبل بود و در این زمینه از نظرات کارشناسی بخش خصوصی و دانشگاهی نیز بهره گرفته شده بود اما در حال حاضر به نظر می رسد این پروژه، متوقف شده است.
وی ادامه داد: در این راستا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می خواهیم اصلاح پروانه های فعالیت این بخش را با محوریت ارتقای پروانه ها از تکنولوژی محوری به سرویس محوری در دستور کار قرار دهد.
خادمی شفاف‌سازی آمار و ارقام در حوزه اینترنت را خواسته دیگر کمیسیون اینترنت خواند و گفت: آمارهای ارائه شده در حوزه اینترنت،در برخی مواقع به اشتباه و ناصحیح اعلام می شود که از متولیان این امر انتظار می رود نسبت به شفاف سازی و رفع نهادهای موازی اعلام کننده این آمارها اقدام کنند.
عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با اشاره به معضل دکل‌های شهر تهران گفت: از  شهرداری تهران می خواهیم برای ساماندهی دکل های ارتباطی، تنها به ساختار اپراتورهای موبایل توجه نکنند و ساختار شرکتهای اینترنتی را نیز درنظر بگیرند؛ چرا که هم اکنون شرکت‌های اینترنتی برای ارائه سرویس های وایرلس دچار مشکلاتی دراین بخش هستند.
 
درخواست حضور نماینده بخش خصوصی درکمیسیون تنظیم مقررات
در ادامه این نشست عبدالمحمد بیدختی نژاد،عضو کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران، خواستار حضور نماینده بخش خصوصی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات شد و بر لزوم سیاست‌های حمایتی دولت از بخش خصوصی در این حوزه تاکید کرد.
بیدختی نژاد با بیان اینکه دردولت‌های گذشته، مصوبات و قوانین این بخش ضمانت اجرایی نداشت، مطالبه روشن بخش خصوصی در حوزه اینترنت را ضمانت نامه اجرایی قوانین و مصوبات عنوان کرد و گفت: شفاف سازی حوزه سیاستگذاری در ICT از دیگر مسائلی است که باید ساماندهی شود ؛ چرا که هم اکنون ورود نهادهای موازی به عرصه سیاستگذاری در این بخش، مشکلاتی را برای ارائه سرویس، نرخ های مصوب و نظارت براین حوزه به وجود آورده است.
بیدختی نژاد سیاست خرید و تهیه پهنای باند اینترنت توسط شرکت ارتباطات زیرساخت از تامین‌کنندگان بین المللی را نادرست خواند و گفت: انعقاد قرارداد 5 ساله با تامین کنندگان بین المللی برای تامین پهنای باند اینترنت سیاستگذاری غلط شرکت ارتباطات زیرساخت است که منجر به گرانی نرخ پهنای باند و عدم تغییر این نرخ ها می شود و این سیاستگ‌ذاری باید اصلاح شود.
او ادامه داد: سیاست‌های حمایتی دولت از بخش خصوصی در عرصه تامین پهنای باند می تواند مشکلات این بخش را رفع کند؛ چرا که تاکنون حمایتی از شرکت پیشگامان به عنوان تنها بخش خصوصی تامین کننده پهنای باند صورت نگرفته و این موضوع باعث شده  شرکت‌های دیگر وارد این عرصه نشوند.
عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، خواستار ایجاد اپراتور در حوزه انتقال شد و گفت: این اپراتور صرفا باید بتواند بستر انتقال را در اختیار ارائه دهندگان اینترنت قرار دهد و خودش به هیچ وجه صاحب سرویس و ارائه دهنده اینترنت نباشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.