فناوری اطلاعات

October 31, 2013
13:43 پنجشنبه، 9ام آبانماه 1392
کد خبر: 58490

توسعه ترجمه ماشینی با محوریت زبان فارسی در دانشگاه امیرکبیر

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از توسعه ترجمه ماشینی با محوریت زیان فارسی در این دانشگاه خبر داد.
 
 
دکتر علیرضا رهایی در مراسم افتتاحیه مسابقه روباتیک و هوش مصنوعی جام امیرکبیر با اشاره به برگزاری همزمان هوش مصنوعی، روباتیک، کنگره روباتیک و هوش مصنوعی و فن بازار افزود: ویژگی خاص جشنواره امیرکبیر تخصصی بودن آن است به گونه‌ای که روبات‌های هر بخش جایگاه خاصی در بخش‌های صنعتی دارد.
 
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به کاربردهای روبات‌های حوزه شهری، اظهار داشت: در مجموعه خدمات شهری برای بخشی از خدماتی که به طور گسترده از نیروی انسانی استفاده می‌شود و بعضا با مشکلاتی نیز همراه است می‌توان با استفاده از روبات‌های شهری اقدام به ارائه خدمات شهری کرد.
 
وی حوزه پزشکی را از دیگر زمینه‌های کاربرد روبات‌ها ذکر کرد و ادامه داد: دراین راستا امروزه شاهد استفاده روز افزون از روبات‌های جراح در حوزه پزشکی هستیم.
 
رهایی با گلایه از عدم حضور بخش صنایع در این مسابقات خاطر نشان کرد: در این مسابقات نیز به مقولات مهمی چون شناسایی چهره، شناسایی فایل‌های ویروسی و به ویژه بحث مهم تقلبات بانکی که امری خطرناک در سیستم بانکی است توجه شده است.
 
وی از اجرای پروژه‌ای در این دانشگاه در زمینه ترجمه ماشینی خبر داد و یادآور شد: در این پروژه پژوهشگران این دانشگاه توانستند اقدام به توسعه ترجمه ماشینی با محوریت زبان فارسی کنند که با موفقت در حال انجام است.
 
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این ماشین دارای کاربردهای وسیعی است، ابزار امیدواری کرد که زمینه برای بهره برداری از این نوع طرح‌ها فراهم شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.