آیین‌نامه‌ها و فراخوان‌ها

اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

رگولاتوری

November 5, 2013
19:33 سه شنبه، 14ام آبانماه 1392
کد خبر: 58600

مجلس بازگشت تمام درآمدهای وزارت ارتباطات به وزارتخانه را خارج از نوبت بررسی خواهد کرد + متن لایحه

امروز نمایندگان مجلس مصوب کردند لایحه‌ای که اجازه می‌دهد تمام درآمد‌های وزارت ارتباطات به حساب وزارتخانه بازگشت داده شود، خارج از نوبت در مجلس بررسی کنند.
 
 
 
امروز نمایندگان مجلس به توافق رسیدند که لایحه «اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیر دولتی در زمینه پست و مخابرات» خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار گیرد.
 
این لایحه مربوط به بیش از یک سال گذشته است که در تاریخ 4 شهریور 91 ،کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گزارشی نتیجه بررسی و تصویب کمیسیونی آن را  به مجلس ارائه کرد.
 
در این گزارش آمده: این لایحه که به کمیسیون صنایع به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود در جلسه سوم مرداد 91 با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی ذیربط مطرح شد و با اصلاحاتی به تصویب رسید.
 
لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات مصوب کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به این شرح است:
 
در اجرای بند «ز» ماده 3 قانون وظایف وزارت ارتباطات، این وزارتخانه مکلف است بابت فعالیت‌های ارائه خدمات پستی، مخابراتی فناوری اطلاعات و صدور مجوز ایجاد شبکه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات با تصویب هیئت وزیران مبالغی به عنوان حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت و جریمه جبران عدم انجام تعهدات وصول و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.
 
صددرصد مبالغ مذکور به عنوان درآمد اختصاصی در لوایح بودجه سالانه برای وزارتخانه منظور می‌شود. اما پس از مبادله موافقت‌نامه با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور صرف هزینه‌های خدمات زیربنایی ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق محروم روستایی و ارائه کننده پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات و تامین هزینه‌های آزادسازی و خصوصی‌سازی و تملک دارایی‌های سرمایه‌های وزارتخانه مذکور شود.
 
کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی به عنوان کمیسییون فرعی بررسی‌کننده این لایحه به ریاست حمیدرضا فولادگر در سوم مهر 1391 ایراداتی را به این لایحه وارد کرده است.
 
در گزارش کمیسیون حمایت از تولید آمده: لایحه مذکور در دو جلسه با حضور کارشناسان نمایندگان دستگاه‌های ذیربط بررسی شد و کلیات آن در جلسه 3/7/91 به تصویب نرسید و رد شد.
 
این کمیسیون دلایل خود را برای رد این لایحه به این شرح اعلام کرده است:
 
1- تجمیع درآمد بر خزانه و تصمیم‌گیری دولت و مجلس در ارتباط با منابع و مصارف کل بودجه کشور از اصولی است که ایجاد درآمد اختصاصی توسط دستگاه‌ها می‌تواند این وحدت در بودجه‌ریزی را دچار اختلال کند.
 
2- این لایحه ابتدا در سال 81 و مستند به ماده 124 قانون برنامه سوم مطرح شد که ساختار وزارت ارتباطات به شکل دیگری بود ولی در وضعیت فعلی این روش مغایر با سایر سیاست‌ها نیست.
 
3- اختصاص این درآمد اختصاصی شاید در سال‌های بعد ضرورت نداشته باشد و با این نوع فعالیت دستگاه‌های حاکمیتی بزرگتر شده و از طریق منابع در اختیار می‌تواند در بخش تصدی‌گری دخالت کند.
 
4- طبق سیاست‌ها و قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، دولت فقط در حوزه شبکه‌های مادر مخابراتی،‌ امور واگذاری فرکانس و شبکه‌های اصلی تجزیه مبادلات و مدیریت توزیع خدمات پستی وظایف حاکمیتی دارد.
 
بر اساس این گزارش در صحن علنی امروز مجلس، رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس با درخواست تغییر دستور صحن علنی مجلس برای رسیدگی به این لایحه گفت: متأسفانه شرکت مخابرات به بخش خصوصی واگذار شده و در مناطق محروم سرمایه‌گذاری نمی کند.
 
رمضانعلی سبحانی‌فر در توجیه درخواست تغییر دستور  گفت: در آستانه لایحه بودجه سال 93 این قانون می‌تواند موثر باشد.
 
وی با اشاره به تکالیف قانونی که بر عهده وزارت ارتباطات قرار گرفته از جمله ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات افزود: شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی واگذار شده و در مناطق محروم و روستایی و کمتر توسعه یافته سرمایه گذاری نمی کنند و در حالی که این مهم در تعهدات دولت است و دولت هم برای این ها و انجام زیرساخت ها پولی نگذاشته است.
 
نمایندگان اکنون با بررسی خارج از دستور این لایحه موافقت کرده‌اند و باید دید که آیا این لایحه که نهایتا به حمایت بودجه‌ای از وزارت ارتباطات برای عمل به تعهداتش منتج می‌شود در مجلس به سرانجام خواهد رسید یا خیر؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.