سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 6, 2013
9:16 چهارشنبه، 15ام آبانماه 1392
کد خبر: 58611

ثبات قیمت، آرامش را به بازار آورد

بازار کامپیوتر از زمان ثبات تقریبی قیمت دلار آزاد تا کنون روزهای متفاوتی را نسبت به حدود 6 ماه قبل سپری می‌کند.
 
روزهایی که از نظر برخی از فعالان بازار نوید بخش شروع روزهای بهتر و پررونق‌تر است و از نظر گروه دیگری از فعالان بازار کامپیوتر ممکن است مقدمه‌ای برای آغاز روزهای سخت‌تر باشد.
در هر حال در بازار این روزهای کامپیوتر شاهد اتفاقاتی هستیم که موجب رضایت فعلی خریداران و فعالان بازار این کالا شده است.
اتفاقاتی نظیر رشد تقاضا برای تمام گروه‌های کالایی، ثبات تقریبی قیمت‌ها و در پی آن ایجاد تعادل نسبی بین عرضه و تقاضا برای کالاهای گروه کامپیوتر و دیجیتال.
با توجه به بروز این تغییر و تحولات، ما به بررسی وضعیت بازار این کالا طی 6 ماه اخیر پرداخته‌ایم.اگر شما هم به این موضوع علاقه‌مندید این گزارش را بخوانید:
 
ثبات قیمت ،آرزویی که محقق شد
تا پیش از این ،یعنی تا قبل از اینکه نرخ دلار آزاد روی رقم حدودی سه هزار تا سه هزار و 50 تومان ثابت بماند، اکثر فعالان بازار کامپیوتر (از واردکننده گرفته تا فروشنده) بی‌ثباتی قیمت‌ها را دلیل اصلی تمام آشفتگی‌های بازار می‌دانستند و معتقد بودند، در صورتی که روند قیمت‌ها در بازار کامپیوتر ثابت شود بازار از حالت رکود خارج می‌شود. از نظر آنها مشتری در نهایت به قیمت‌های گران راضی می‌شود، اما اگر قیمت‌ها مدام در حال نوسان باشد، مشتری در انتظار کاهش قیمت از خرید خودداری می‌کند و به این ترتیب بازار رنگ رونق به خود نمی گیرد.
حالا گویا (طی سه تا چهار ماه) و مخصوصا یکی دو ماه گذشته در بازار شاهد ثبات تقریبی قیمت‌ها هستیم. ثبات قیمتی که ناشی از ثبات تقریبی نرخ دلار آزاد است.
به گفته فعالان بازار کامپیوتر،این ثبات قیمت چنان بر بازار تاثیر گذاشته است که برخی از کسبه اعلام کرده‌اند در صورت بروز نوسانات احتمالی (البته جزئی) برای تغییر قیمت اقدام نمی‌کنند. زیرا هم محموله‌های جدید با دلار حدود سه هزار تومانی وارد بازار شده‌اند و هم اینکه فعالان بازار حاضر به از دست دادن رونق (البته نه در حد بسیار مطلوب) نیستند. 
محمد سهیلی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت در این باره به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد، ثبات قیمت در مورد کالاهای گران قیمتی نظیر تبلت، لپ تاپ، کامپیوترهای چندمنظوره یا AIO ،هارددیسک‌های اکسترنال و تجهیزات شبکه و… بیش از کالاهای ارزان‌قیمت به چشم می‌آید. 
این فعال بازار با تایید این موضوع که اوضاع بازار با 6 ماه قبل و حتی بازار شب عید قابل مقایسه نیست به «دنیای اقتصاد» گفت: البته ممکن است شرایط از نظر برخی از فعالان بازار مساعد نباشد و آنها انتظار بیشتری از بازار داشته باشند، اما با توجه به اینکه بازار روزهای بسیار سختی را سپری کرده است اکثر فعالان بازار به این حد تغییرات راضی هستند.
 
ایجاد تعادل نسبی در عرضه و تقاضا
این موضوع هم طی 6 ماه گذشته به شدت موجبات نگرانی کارشناسان را فراهم آورده بود، چرا که از نظر کارشناسان؛ اگرچه میزان واردات به بازار کاهش یافته بود، اما میزان تقاضا در بازار کامپیوتر به ویژه برای کالاهایی نظیر لپ‌تاپ و تبلت، هارددیسک‌های اکسترنال و… به شدت کاهش یافته بود.
اما به گفته فعالان بازار ،طی شش ماه گذشته میزان تقاضا در بازار کامپیوتر برای گروه‌های گوناگون کالایی از گران تا ارزان تا حدودی افزایش یافته است و این موضوع در مواجهه با حجم واردات کالاهای این حوزه به بازار خوشایند است.
محسن طهوری، یکی از فعالان بازار کامپیوتر با بیان این مطلب که حجم تقاضا برای انواع تبلت، هارددیسک اکسترنال، لپ‌تاپ و همچنین قطعات کامپیوتری نظیر رم، کارت گرافیک و… افزایش یافته است که در این بین حجم تقاضای تبلت‌ها بیش از سایرین رشد کرده است.
این فعال بازار گفت: نکته اینجا است که بر خلاف سایر موارد که پس از یک دوره رکود بازار با رونق مواجه می‌شد و تنها برخی از کالاها مانند لپ‌تاپ  پرفروش می‌شدند، اینک تقریبا تمام کالاهای حوزه با رونق نسبی مواجه شده‌اند.
 وی تاکید کرد، البته این رونق کلی که شامل حال بازار شده است با توجه به میزان واردات کالاها به بازار محاسبه شده است. به همین دلیل کارشناسان به ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا معتقدند.
 
سرعت گرفتن ورود تکنولوژی‌های جدید
فعالان بازار کامپیوتر همچنین به سرعت گرفتن روند واردات کالاهای جدید به بازار داخلی کامپیوتر اشاره کرده و می‌گویند، برخلاف ماه‌های قبل (چهار تا شش ماه گذشته) در بازار کامپیوتر شاهد سرعت گرفتن روند واردات محصولات جدید هستیم. به طوری‌که این روزها شاهد هستیم محصولاتی نظیر لپ‌تاپ، تبلت و کامپیوترهای هیبریدی، تجهیزات شبکه و… که از تکنولوژی‌های نوین بهره‌مندند به سرعت وارد بازار می‌شوند. 
حتی اگر به دلیل قیمت گران مخاطبان چندانی نداشته باشند. به گفته فعالان بازار، ورود کامپیوترهای همراه مجهز به پردازنده‌های هاسول، ورود سریع تبلت‌های هیبریدی جدید، ورود سریع گوشی‌های جدید و محصولات جدید اپل و… برخی از نمونه‌های سرعت گرفتن روند ورود تکنولوژی‌های نوین به بازار است.
 این درحالی است که تا همین شش ماه قبل حتی اگر فعالان بازار و واردکنندگان توان واردات محصولات جدید را داشتند ترجیح می‌دادند، یا خطر نکرده و اصلا کالایی وارد بازار نکند یا اینکه نسبت به واردات محصولا ارزان و قدیمی که مخاطب دارند اقدام کنند.
فعالان بازار می‌گویند: شاید از نظر برخی بروز این اتفاقات در بازار چندان مهم جلوه نکند.اما اینها موضوعاتی بودند که موجب نگرانی کارشناسان و فعالان از وضعیت آتی بازار شده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.