اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

November 6, 2013
13:18 چهارشنبه، 15ام آبانماه 1392
کد خبر: 58621

واعظی در مجلس: در مقابل افزایش تعرفه‌ها ایستادگی کرده‌ام

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این که بر کاهش تعرفه‌ها اصرار دارد گفت که از ابتدای کارش تا کنون در مقابل افزایش تعرفه تلفن ثابت و همراه ایستاده است و اجازه افزایش این تعرفه را نداده و نمی‌دهد.
 
 
محمود واعظی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) و در جریان بررسی جزئیات لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیر دولتی در زمینه پست و مخابرات به توضیحی در مورد ابهامات مطرح شده در مجلس مبنی بر این که این لایحه باعث افزایش فشار به مردم می‌شود، پرداخت.
 
وی گفت: در صورت تصویب این لایحه به هیچ وجه قرار نیست پولی از مردم گرفته شود تا صرف سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌ها شود، ما با این لایحه می‌خواهیم حق السهم از اپراتورها بگیریم تا صرف هزینه‌های خدمات زیربنایی در مناطق محروم و روستایی کنیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ما بعد از فراهم کردن زیرساخت‌ها پروانه‌یی به بخش خصوصی می‌دهیم تا بخش خصوصی بتواند فعالیت کند، می‌خواهیم سهمی را از این بخش در ازای فراهم کردن زیرساخت‌ها بگیریم تا درآمد وزارتخانه برای هزینه‌های مختلفش تامین شود که این به معنای وارد کردن فشار به مردم نیست.
 
واعظی خاطرنشان کرد: اعتقاد بنده این است که اگر زیرساخت‌ها آماده باشد تعرفه ها باید پایین آید همانطور که در کشورهای پیشرفته تعرفه های استفاده از اینترنت و تلفن همراه و ثابت در حال پایین آمدن است باید این کار در کشور رخ دهد، بنده در دو ماه و نیم گذشته در مقابل افزایش تعرفه تلفن ثابت و همراه ایستادگی کرده‌ام تا این اتفاق رخ ندهد و به دنبال آن به مردم فشار وارد نشود.
 
وی با تاکید بر این که نباید کشور از تکنولوژی‌های روز دنیا عقب باشد،‌گفت: اگر این لایحه به تصویب برسد سالانه این وزارتخانه درآمد 2 هزار و 800 میلیارد تومان را کسب می‌کند، این در حالی است که طبق قانون برنامه پنجم باید این درآمد به 13 هزار و 800 میلیارد تومان برسد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که به موضوع اشتغال در این صنعت کمتر توجه شده است، افزود: اگر زیرساخت‌ها را آماده کنیم اشتغال برای کشور به وجود می‌آید، در حال حاضر 700 هزار فارغ‌التحصیل در رشته‌های الکترونیک، مخابرات و آی تی داریم که باید بتوان به نوعی آن‌ها را جذب کرد.
 
واعظی تاکید کرد: می‌توان با سرمایه‌گذاری کم و از طریق بنگاه‌های کوچک اشتغال‌زایی کرد که این مستلزم فراهم شدن زیرساخت‌ها است.
 
وی با تاکید برا ین که این وزارتخانه به دنبال تصدی‌گری نیست، گفت: ما به دنبال فراهم کردن زیرساخت‌های لازم هستیم که به نظرم با عنایت به وضعیت کشورهای توسعه یافته کاری معقول و درست است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین اظهار کرد: رقبای ما در منطقه سالی 3 میلیارد دلار معادل 10 هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری می‌کنند که طبیعتا ما نیز باید اقدامات لازم را انجام دهیم، اگر این لایحه با شکل کنونی به تصویب نرسد تحقق انتظارات شما نمایندگان برای توسعه زیرساخت‌ها در مناطق محروم و مرزی شاید به صورت کامل محقق نشود.
 
گفتنی است در لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات آمده است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبالغی به عنوان حق امتیاز و حق السهم دولت و جریمه جبران عدم انجام تعهدات بابت فعالیت‌های ارائه خدمات پستی، مخابراتی، فناوری اطلاعات و صدور مجوز ایجاد شبکه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات کسب کند و 100 درصد این مبالغ را صرف هزینه‌های خدمات زیربنایی ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق محروم روستایی و ارائه کنندگان خدمات پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات و تامین هزینه‌های آزاد سازی و خصوصی سازی و تملک دارایی‌های سرمایه‌یی این وزارتخانه کند.
 
ادامه بررسی جزئیات این لایحه به دلیل پایان جلسه امروز مجلس به جلسه بعدی مجلس جهت سرکشی به حوزه‌های انتخابیه موکول شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.