تلفن همراه

گوشی

November 7, 2013
11:43 پنجشنبه، 16ام آبانماه 1392
کد خبر: 58633

رفتارشناسی سرقت یا از دست دادن موبایل

ندا لهردی- موبایل‌ها سال‌ها است که به عنوان محبوب‌ترین ابزار تکنولوژی همراه شناخته می‌شوند و حالا با ورود انواع هوشمند آنها به بازار در سال‌های اخیر، این دستگاه‌های هوشمند شخصی به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره کاربرانشان تبدیل شده‌اند. 
محبوبیت موبایل‌های هوشمند حالا آنقدر زیاد شده است که کاربران آنها به خاطر ذخیره بعضی اطلاعات شخصی، برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مورد علاقه‌شان نمی‌توانند دوری این ابزارهای کوچک و قابل حمل را تحمل کنند. با این همه اما با رونق بازار این محصولات و عرضه موبایل‌های هوشمند متنوع و گران قیمت به بازار، میزان سرقت این ابزارها هم افزایش یافته است. این در حالی است که از آنجا که موبایل‌های هوشمند به خاطر کاربردهای مختلف‌شان در اوقات زیادی در طول روز در دست کاربرانشان هستند، احتمال گم شدن و جا گذاشتن این محصولات محبوب هم بیشتر شده است. در همین راستا شرکت Lookout که در زمینه امنیت موبایل فعالیت می‌کند، تحقیقاتی درباره موبایل‌های گم شده انجام داده است.
این تحقیقات نشان می‌دهد که در ایالات متحده آمریکا که موبایل‌های هوشمند بازار پر رونقی دارد. به طور متوسط در هر دقیقه 113 گوشی موبایل در ایالات متحده گم یا دزدیده می‌شود. بر اساس این تحقیقات، رفتار و عملکرد کاربران مهم‌ترین عامل موثر در گم شدن گوشی‌های موبایل آنها است. 
«کوین ماهفی» یکی از موسسان و کارشناسان شرکت Lookout در این زمینه می‌گوید: «ارزش موبایل‌های هوشمندی که هر روز در سراسر دنیا گم می‌شوند به هفت میلیون دلار می‌رسد. فکر می‌کنم رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از دزدیده شدن و تمرکز بر زمان و مکان کار با گوشی، می‌تواند تا حد زیادی از گم شدن این ابزارها جلوگیری کند.» این در حالی است که آمارهای منتشر شده از سوی این شرکت تحقیقاتی نشان می‌دهد که ارزش موبایل‌های هوشمند گم یا دزدیده شده در جهان تاکنون به بیش از 30 میلیارد دلار رسیده است. این آمار همچنین نشان می‌دهد که میزان گم شدن موبایل‌های هوشمند در میان کاربرانی با سن پایین‌تر بیشتر است، تا جایی که از هر پنج کاربر هشت تا 16 ساله، گوشی موبایل یک نفر گم شده یا توسط یک کودک یا گروهی دیگر از کودکان دزدیده می‌شود.
در این میان نکته جالب توجه و مهم این است که کارشناسان این شرکت اعلام کرده‌اند که موبایل‌های هوشمندی که مبتنی بر یکی از سیستم‌عامل‌های آندروید یا iOS هستند، به خاطر امکانات نرم‌افزاری و اپلیکیشن‌های خاصی که دارند امکان پیدا شدن بیشتری هم دارند. این موضوع حتی در تقاضای خریداران برای خرید این موبایل‌ها هم تاثیر گذاشته است. این آمار نشان می‌دهد که تعداد موبایل‌های گم شده در شب بیش از دو برابر موبایل‌های گم شده در روز است، تا جایی که 67 درصد موبایل‌های گم شده بین ساعت 9 شب تا 2 بعد از نیمه شب گم می‌شود.
از آنجا که رفتار و نحوه کاربری افراد تاثیر زیادی بر میزان و شیوه گم شدن گوشی موبایل آنها دارد، این اتفاق در مکان‌های مختلفی ممکن است، رخ بدهد. با این حال اما به طور کلی این تحقیقات نشان می‌دهد که مکان‌هایی که بیشترین تعداد موبایل گم شده در آنها به ثبت رسیده است به ترتیب عبارتند از: کافی شاپ، دفتر کار، رستوران، آپارتمان و خانه محل سکونت، خواربار فروشی، پمپ بنزین و جایگاه سوخت، داروخانه، پارک، پارکینگ و تعمیرگاه.
با این حال اما بد نیست بدانید که در شهرهایی مانند نیویورک که رستوران‌های فست فود طرفداران زیادی دارند، این مکان‌ها بیشترین تعداد موبایل‌های گم شده برای خودشان به ثبت رسانده‌اند. در حالی که این مکان در شهری مانند لندن به کافی شاپ‌ها اختصاص دارد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.