اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

رگولاتوری

November 7, 2013
12:00 پنجشنبه، 16ام آبانماه 1392
کد خبر: 58637

گام اول برای اختصاص درآمد 2800 میلیارد تومانی به وزارت ارتباطات

نمایندگان مجلس امروز با کلیات طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی آن درآمدی 2800 میلیارد تومانی به صورت صد در صد به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص می‌یابد.
 
 
 
نمایندگان مجلس امروز با کلیات لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات موافقت کردند.
 
بر اساس این مبالغی  که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است بابت فعالیت‌های ارائه خدمات پستی، مخابراتی، فناوری اطلاعات و صدور مجوز ایجاد شبکه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات  به عنوان حق امتیاز و حق سهم دولت و جریمه جبران عدم انجام تعهدات وصول و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز،  صد در صد  به عنوان درآمد اختصاصی در لوایح بودجه سالانه برای وزارتخانه یاد شده منظور می‌شود. بر این اساس درآمد حاصله صرف هزینه‌های خدمات زیربنایی و فناوری اطلاعات در مناطق محروم و روستایی و ارائه کنندگان خدمات پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات و تامین هزینه‌های آزاد‌سازی و خصوصی‌سازی و تملک دارایی‌های سرمایه وزارتخانه مذکور می‌شود.
 
وزیر ارتباطات: با واگذاری مخابرات در توسعه زیر ساخت سیر نزولی پیدا کردیم
 
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در جلسه علنی امروز چهارشنبه پارلمان در جریان بررسی کلیات لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات گفت: شرکت مخابرات با وجود تمامی مشکلات توانست برخی از آنها را حل کند.
 
وی اضافه کرد: همانگونه که همگان شاهد بودند امروز در واگذاری‌های تلفن ثابت و زیرساخت‌ها رشد کرده‌ایم و بسیاری از مشکلات را پشت سر گذاشته‌ایم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین تصریح کرد: تا سال 86 که مجوز مجلس را داشتیم سالیانه زیرساخت‌ها را توسعه می‌دادیم اما با واگذاری مخابرات مجوز مجلس نیز واگذار شد و در چنین شرایطی ما نیز سیر نزولی پیدا کردیم.
 
وی با بیان اینکه در دنیای امروز، فناوری اطلاعات برای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دارای اهمیت فراوان است، تصریح کرد: به دلیل اهمیت فراوان این حوزه باید زمینه توسعه زیرساخت‌های آن را فراهم کنیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ضرورت رشد شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک تصریح کرد: برای گسترش حوزه‌های مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات در گام نخست باید زیرساخت‌ها را گسترش دهیم؛ ما نباید هیچگاه از دولت الکترونیک غافل شویم اما باید ابتدا زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.
 
واعظی با اشاره به لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات ادامه داد: از کل درآمد این لایحه 2800 میلیارد تومان به ما تعلق می‌گیرد که آن را برای زیرساخت‌ها هزینه خواهیم کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بنای تصدی‌گری در این حوزه را ندارد، خاطرنشان کرد: ما به دنبال حضور گسترده خودمان در این عرصه نیستیم و اصلا نگاهمان تصدی‌گری نیست.
 
واعظی با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال برطرف کردن عقب‌ماندگی‌های موجود در این بخش است خاطرنشان کرد: ما تمام تلاشمان را برای بهبود وضعیت زیرساخت‌ها به کار خواهیم بست.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش پایانی سخنانش آماری از وضعیت ایران در این حوزه ارائه کرد.
 
لزوم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات
 
در جریان رسیدگی به این لایحه ابراهیم کارخانه نماینده مردم همدان پارلمان، در موافقت با کلیات با بیان اینکه در دنیای امروز همه کشورها برای حفظ استقلال خود به دنبال دستیابی به فناوری‌های نوین هستند، فناوری اطلاعات را قلب ارتباطی کشور دانست و گفت: باید گام‌های جدی برای پیشرفت این حوزه برداریم.
 
وی اضافه کرد: جایگاه جمهوری اسلامی ایران باید در زمینه فناوری اطلاعات در منطقه 2 باشد اما ما اکنون جایگاه 16 را داریم.
 
کارخانه با اشاره به اینکه قبل از واگذاری مخابرات مبالغ زیادی برای زیرساخت‌ها هزینه می‌شد تصریح کرد: امروز این اعتبارات کاهش یافته است و این در حالی است که کشورهای در حال توسعه منابع زیادی را صرف توسعه زیرساخت‌های خود می‌کنند.
 
وی با اشاره به جنگ سایبری که امروز کشورمان نیز در آن فعال است تصریح کرد: برای پیشرفت در این جنگ نیاز به سرمایه‌گذاری در این بخش داریم.
 
وی با اشاره به دانشجویان کشور و جمعیت در حال تحصیل در حوزه‌های مرتبط با کامپیوتر و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد که باید از این ظرفیت‌ها و منابع انسانی به درستی بهره برد.این نماینده مردم در مجلس بر لزوم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد.
 
مخالفت با واگذاری مخابرات از سوی نمایندگان همچنان پیگیری می‌شود
 
احمد توکلی دیگر موافق کلیات این  لایحه گفت: ما همچنان پیگیر بحث واگذاری مخابرات هستیم و به این مسئله همچنان منتقدیم؛ البته با جمعی از نمایندگان این موضوع را پیگیری می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه واگذاری شرکت مخابرات باعث گرفته شدن منبع درآمد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شد، خاطرنشان کرد: همین موضوع باعث شد آنها از بودجه عمومی استفاده کنند که استفاده از بودجه عمومی باعث پدید آمدن مشکلات و در نهایت عدم پیشرفت و توسعه زیرساخت‌ها شد.
 
توکلی به بخشی از جزئیات لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات اشاره کرد و از لزوم توجه به ارتقاء زیرساخت‌ها در این زمینه سخن گفت.
 
وی مهمترین عامل افزایش بهره‌وری را توسعه فناوری اطلاعات دانست و افزود: با توسعه فناوری اطلاعات نرخ رشد بالا می‌رود، با بالا رفتن نرخ رشد دولت می‌تواند مالیات دریافت کند که همین اقدامات باعث افزایش درآمد دولت می‌شود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همین زمینه تصریح کرد: بالا رفتن درآمد دولت باعث می‌شود تا پول‌های بیشتری برای کشور خرج شود و همین موضوع توسعه را با خود می‌آورد.
 
بودجه اختصاصی به جای اختصاص بودجه
 
در این جلسه همچنین  مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه اجازه تبیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات گفت: ما بر اساس این لایحه دولت را مکلف می‌کنیم که درآمدی در حدود 2800 میلیارد توانی را به این حوزه اختصاص دهد.
 
وی اضافه کرد: یکی از دلایل مخالفت من با کلیات این لایحه این است که امکان دارد این رقم در سالهای بعد نیاز نباشد.
 
لاهوتی همچنین تصریح کرد: شاید در سالهای آینده به این نتیجه برسند که بهتر بود دولت را مکلف به هزینه بودجه در این حوزه نمی‌کردند و پول در جاهای دیگری خرج می‌شد.
 
علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان نیز در مخالفت گفت: اگر امروز مشکلات کشور را جمع‌آوری کرده و بخواهیم اولویت‌بندی کنیم به نظرم دولت الکترونیک یکی از اولویت‌ها است.
 
وی به بخشی از مشکلات امروز کشور اشاره کرد و اظهار داشت: اگر امروز نمی‌توانیم دهک‌ها را شناسایی کنیم این ضعف دولت الکترونیک است.
 
خسروی وجود مشکلات متعدد را به دلیل ضعف دولت الکترونیک دانست و از لزوم توجه به دولت الکترونیک سخن گفت.
 
غلامعلی جعفر‌زاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت به عنوان یکی دیگر از مخالفان  گفت: تصمیم‌گیری دولت و مجلس در خصوص مصارف بودجه کل کشور از مباحثی است که ایجاد درآمد اختصاصی از سوی دستگاه‌ها می‌تواند وحدت در بودجه‌ریزی را دچار اختلال کند.
 
وی اضافه کرد: واریز درآمد اختصاصی در لایحه بودجه حتی در صورت ذکر آن در لایحه ممکن است در سالهای بعد نیاز به واریز نباشد.
 
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چنین شرایطی دستگاه‌های حاکمیتی ممکن است در بخش‌ها دخالت کرده یا تصدی‌گری کنند.
 
وی همچنین گفت: طبق اصل 44 قانون اساسی دولت تنها در حوزه شبکه‌های مادر مخابراتی، شبکه‌های اصلی تجزیه مبادلات و همچنین مدیریت توزیع خدمات می‌تواند اقداماتی را دنبال کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.