بازار سرمایه

باندپهن

باندپهن ثابت

November 7, 2013
12:43 پنجشنبه، 16ام آبانماه 1392
کد خبر: 58645

وزیر ارتباطات: برای تبدیل شدن به هاب منطقه به 14هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم

vaezi4.jpg

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای تبدیل شدن به هاب منطقه به 14 هزار میلیارد تومان بودجه نیازمندیم که ظرف 28 ماه آینده باید این مبلغ را جذب کنیم.
 
محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دفاع از کلیات لایحه اجازه تعیین و وصول حق‌ امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات، گفت: لایحه مذکور همان درخواستی است که در سال 60 به مجلس اعلام کردم و مجلس شبیه این موافقت را قبول کرد و شرکت مخابرات توانست مشکلاتی که از قبل از انقلاب که به ارث رسیده بود را رفع کند.
 
وی افزود: اکنون در واگذاری تلفن ثابت به‌روز هستیم و زیرساخت‌ها توسعه معناداری یافته است. در سال 1386 که این مجوز را داشتیم سالانه 2173 میلیارد تومان در زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری می‌شد اما با واگذاری شرکت مخابرات به بخش خصوصی این مجوز مجلس نیز عملا واگذار شد و روند سرمایه‌گذاری‌ها نزولی شد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سرمایه‌گذاری انجام شده در زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 91، گفت: در سال گذشته 141 میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری کردیم در حالی که در دنیای امروز ICT‌ برای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جزو زیرساخت‌ها محسوب می‌شود بنابراین جمهوری اسلامی ایران نیز باید زیرساخت‌های این حوزه را توسعه دهد.
 
واعظی تحقق دولت الکترونیک، سلامت الکترونیک، آموزش الکترونیک و شبکه ملی ارتباطات را نیازمند توسعه زیرساخت‌ها در این حوزه‌ها دانست و افزود: اول باید زیرساخت‌ها فراهم شود بعد ایجاد دولت الکترونیک به راحتی امکان‌پذیر می‌شود.
 
وی با اشاره به درآمد ناشی از حق امتیاز و حق‌السهم دولت و جریمه جبران عدم انجام تعهدات از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: درآمدی که از این ناحیه حاصل می‌شود بالغ بر 2800 میلیارد تومان است که تماما صرف توسعه شبکه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد شد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات متذکر شد: اگر نتوانیم زیرساخت‌ها را در روستاها و مناطق محروم فراهم کنیم بخش خصوصی نمی‌تواند در این مناطق خدمت‌رسانی کند.
 
واعظی تاکید کرد: در پی رفع عقب‌ماندگی‌ها و انجام تکالیف برنامه پنجم توسعه هستیم. دو سال و هفت ماه از تکلیف قانون برنامه پنجم توسعه گذشت ولی فقط 14 درصد کار انجام شد. ما باید طی دو سال و چهار ماه آینده 86 درصد بقیه کار را انجام دهیم ولی نیازمند 14 هزار میلیارد تومان بودجه هستیم.
 
وی با اشاره به رتبه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه باید نفر دوم منطقه می‌بودیم، ولی اکنون رتبه شانزدهم را در اختیار داریم. در حوزه دولت الکترونیک نیز در رتبه 100 جهان قرار داریم و در حوزه پهنای باند در منطقه رتبه دوازدهم را داریم. باید 6800 کیلومتر فیبر نوری و چهار میلیون ایوان نصب می‌شد ولی انجام نشده است. سرعت پهنای باند در حال حاضر 600 کیلو بیت است که باید به 4000 کیلو بیت بر ثانیه افزایش یابد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه در صدد تبدیل جمهوری اسلامی ایران به هاب منطقه هستیم، گفت: متوسط حق امتیاز و حق‌السهم دولت و جریمه جبران عدم انجام تعهدات 2800 میلیارد تومان در سال گذشته بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.