اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

November 10, 2013
19:21 یکشنبه، 19ام آبانماه 1392
کد خبر: 58692

ایران مالک دامنه اینترنتی خلیج‌فارس شد

internet user.jpg

ثبت پسوندهای اینترنتی .persiangulf و .Nowrouz بهعنوان دامنه سطح بالا، مراحل ارزیابی اولیه و شکایتهای رسمی کشورهای حاشیه خلیج فارس را با موفقیت پشت سر گذاشت و وارد فاز عملیاتی شد.

به گزارش عصر ارتباط، این پسوند با شکایت رسمی شورای کشورهای خلیج (GCC) روبهرو شده بود که طی آن شورای کشورهای خلیج بهعنوان یک سازمان رسمی ثبتشده در سازمان ملل و به نمایندگی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس شامل امارات، عربستان، قطر، بحرین و عمان، به طرح شکایت رسمی در مرجع حل اختلاف مربوط در اتاق بازرگانی بینالمللی از طریق یکی از معتبرترین موسسات حقوقی عرب واقع در مصر و با هزینهای بالغ بر ۴۵ هزار یورو اقدام کردند.

پس از گذشت حدود سه ماه از طرح این دعوی حقوقی، شکایت عربها پس از بررسی توسط قاضی استفن امشوبل رد شد و به شرکت درخواستدهنده دامنه .PersianGulf اجازه داده شد روند عمومی ثبت پسوند را پیگیری کند.

این درحالی است که این پسوند پیش از این تمامی مراحل فنی و مالی ارزیابی را با موفقیت پشت سر گذاشته بود و اکنون با رفع آخرین خطر، امکان عقد قرارداد با آیکن برای ورود این پسوند به بازار دامنه جهانی فراهم شده است.

پیش از این هم کمیته مشورتی دولتها در آیکن (GAC) ایران را بهعنوان مالک معنوی پسوند اینترنتی خلیج فارس شناخته بود، اما مورد اعتراض کشورهای عضو شورای همکاری‌‌های خلیج فارس قرار گرفته بود و نسبت به آن اعتراض کردند.

 پسوند اینترنتی داتپرشینگلف با اکثریت آرای کمیته مشورتی دولتی آیکن، در برابر اعتراض کشورهای عربی برای تایید نکردن ثبت این دامنه رای آورده بود، اما با وجود تلاش زیاد دولتهای عربستان سعودی، قطر، عمان، بحرین و امارات برای قرار نگرفتن پسوند اینترنتی خلیج فارس در فهرست دوم دامنههای اینترنتی سطح بالا مبنی بر توافق دولتها و اجماع آنها برای ثبت نشدن این دامنه و تعلیق موضوع به مدت بیش از یک سال، این پسوند اینترنتی با رای بالا وارد مراحل ارزیابی فنی و مالی شد.

 موسسه نامها و اعداد تخصیصیافته اینترنتی (ICANN) برای سومین بار در تاریخ اینترنت و پس از 9 سال وقفه، از 22 دیماه سال 90 اقدام به پذیرش درخواست ثبت دامنههای سطح بالا کرد.

پس از گذشت حدود سه ماه از طرح این دعوی حقوقی، شکایت عربها پس از بررسی توسط قاضی استفن امشوبل رد شد و به شرکت درخواستدهنده دامنه .PersianGulf اجازه داده شد روند عمومی ثبت پسوند را پیگیری کند.

پسوند اینترنتی داتپرشینگلف با اکثریت آرای کمیته مشورتی دولتی آیکن، در برابر اعتراض کشورهای عربی برای تایید نکردن ثبت این دامنه، رای آورد تا در ادامه بتواند مسیر ارزیابی را بر اساس پروپوزال ارائهشده طی کند و پیشبینی میشود طی سه هفته آینده اقدامات حقوقی و عملیاتی ثبت آن از سوی آیکن آغاز شود.

از مجموع کشورهای منطقه خاورمیانه ۶۲ درخواست به آیکن ارسال شد که از این تعداد ۳۶ درخواست مربوط به امارات، 10 درخواست مربوط به ترکیه، پنج درخواست مربوط به بحرین، پنج درخواست مربوط به عربستان، دو درخواست مربوط به کویت و یک درخواست مربوط به عراق بود. تعداد کل درخواستهای مبتنی بر اسکریپت عربی/فارسی ۱۵مورد بوده است، اما در این فهرست هیچ نامی از ایران ذکر نشده است.

در این میان، درخواست ثبت دامنههای سطح بالایی همچون ‌PersianGulf ،ISLAM ،SHIA ،HalalNowruz ،PARS ،TCI  و همراه از جمله دامنههایی بودند که بهدلیل شرکتندادن ایران در این معامله بینالمللی بهدلیل تحریم علیه کشور، یک شرکت آیتی در ترکیه نسبت به ارائه پیشنهاد ثبت آنها اقدام کرد.

پس از دریافت درخواستهای ثبت و ارائه مهلت کافی به دولتها برای بیان نگرانیها و مخالفتهایشان برای ثبت دامنههای مورد تقاضا، در نهایت چهار فهرست مختلف از دامنهها تشکیل شد که در دسته اول دامنههای مورد اجماع همه دولتها و در دسته دوم دامنههایی که بیشتر دولتها بر ثبت نشدن آنها اجماع دارند، قرار گرفتند. در دسته سوم نیز دامنههایی قرار گرفتند که که اجماع خاصی روی آنها بهوجود نمیآید و برخی کشورها نسبت به آن معترض‌‌اند و در دسته سوم دامنههایی قرار گرفتند که با اجماع کمیته مشورتی و اعمال تغییراتی در آنها، امکان ثبتشان وجود دارد.

 در این میان با توجه به درخواست یک شرکت ترکیهای برای ثبت دامنه Persiangulf، اماراتیها نخستین اعتراضها را از سال گذشته آغاز کردند و خواستار ثبتنشدن این دامنه با توجه به مخالفت دولتهای شش کشور حاشیه خلیج فارس شدند.

از آنجایی که اعراب مدتی است تبلیغات گستردهای را برای جعل نام خلیج فارس آغاز کردهاند، برای جلوگیری از حذف این دامنه نیز اقدام و ادعای مجعول خود را باز هم تکرار کردند که در صورت مخالفت 60 درصد کشورهای منطقه حذف این دامنه ممکن بود و به همین دلیل هم کشورهای عضو شورای همکاری‌‌های خلیج فارس با ارسال نامهای خواستار حذف این دامنه شدند که با اقدام بهموقع ایران مواجه شد.

در این میان با توجه به درخواست یک شرکت ترکیهای برای ثبت دامنه Persiangulf، اماراتیها نخستین اعتراضها را از سال گذشته آغاز کردند و خواستار ثبتنشدن این دامنه با توجه به مخالفت دولتهای شش کشور حاشیه خلیج فارس شدند.

سعید مهدیون، رییس کمیته تخصصی نامهای دامنه سطح بالا در اینباره گفته بود: «با ارسال نامهای به GAC، سندهای تاریخی برای رد ادعای اعراب ارائه دادیم تا در نهایت در اجلاسی که در نوروز 92 در چین برگزار شد، GAC نسبت به بررسی ادعا اقدام کرد و امارات که توانسته بود علاوه بر کشورهای عربی منطقه، مصر و ترکیه را نیز با خود همراه کند، عنوان کرد که در منطقه نقطهای با نام خلیج فارس وجود ندارد که دوباره با اعتراض ایران مواجه شد که اعضای GAC برای حل این اختلاف محور جدیدی را باز کردند.»

او افزوده بود: «از آنجایی که درخواست شرکت ترکیهای و اعتراض ایران برای فراهم شدن امکان ثبت دامنه persiangulf بود و عربها آن را با نام مجعول عربی میخواندند، اعضای GAC اعتراض آنها را بینتیجه توصیف و اعلام کرد در صورتی امکان اعتراض برای ثبت نشدن دامنه خلیج فارس را دارند که بر سر نام فعلی آن یعنی خلیج فارس متفقالقول باشند.»

به گفته مهدیون، با رد این درخواست از سوی عربها مبنی بر پذیرش چنین درخواستی از سوی دولتهای آنها برای خلیج فارس خواندن این نقطه از جغرافیای ایران، موضوع بدون نتیجه باقی ماند و در اجلاس دوربن آفریقا دوباره به بحث و بررسی گذاشته شد.

ایران در اجلاس آفریقا با ارائه مستندات قانونی و تاریخی که از سوی وزارت امور خارجه تهیه شده بود و با استناد به کنوانسیون دریاهای آزاد مبنی بر اینکه خلیج فارس جزو دریاهای آزاد است و هیچکس حق حاکمیتی روی آن ندارد و با توجه به اینکه این نام جغرافیایی است که حاکمیت جغرافیایی ندارد، یک نام با مالکیت معنوی معرفی شد که از قدیمالایام با نام ایران شناخته شده است و جز ایران هیچکس حقی روی آن ندارد. به این ترتیب، حق هرگونه اعتراضی از عربها سلب شد و در صورت موافقت ایران نسبت به ثبت این دامنه، هیچ شخص، شرکت و دولتی حق مخالفت با ثبت دامنه ‌Persiangulf را نداشت.

به این ترتیب، دامنه Persiangulf توانست سختترین مرحله برای ثبت را پشت سر بگذارد و وارد مرحله ارزیابی مالی و فنی برای ثبت شود و بهرغم شکایت عربها در دادگاه و شکست آنها، با دریافت تاییدیههای مالی و فنی بهزودی دامنه Persiangulf وارد فضای مجازی میشود.


 

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.