اپراتورها

اینترنت و شبکه

باندپهن سیار

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

November 10, 2013
19:23 یکشنبه، 19ام آبانماه 1392
کد خبر: 58693

صدور پروانه وای‌فای به تعویق افتاد

رگولاتوری واگذاری پروانه اپراتوری وایفای را تا پایان دوره انحصار رایتل به تعویق انداخت.
 
به گزارش عصر ارتباط، بهدلیل ارایه خدمات باند پهن وسیع از سوی هر دو اپراتور ارایهکننده خدمات نسل سوم تلفن همراه و وایفای مقرر شده است مجوز ارایه خدمات وایفای بهصورت اپراتوری به پایان دوره انحصار ارایه خدمات فناوری نسل سوم تلفن همراه در شهریور سال 93 موکول شود.
در همین حال کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در آخرین جلسه خود اصول پروانه اپراتوری وایفای را مورد بررسی قرار داد و مقرر شد بررسیهای بیشتری در کمیتههای تخصصی درباره آن صورت بگیرد.
پیش از این برخی اپراتورهای ارایهکننده خدمات اینترنتی از ارایه خدمات اینترنت پرسرعت با استفاده از فناوری WiFi در اماکن عمومی شهر تهران خبر داده بودند که رگولاتوری ارایه این دسته از خدمات را نیازمند مجوز رگولاتوری دانسته و هیچ شرکتی را مجاز به راهاندازی نکرده بود.
در صورت تصویب این پروانه، رگولاتوری نسبت به شناسایی و ثبت فعالان مجاز و غیرمجاز و متخلفان در بازار برای ساماندهی خدمات وایفای اقدام خواهد کرد. در همین حال تمامی اپراتورهای ارایهدهنده خدمات موبایل، وایمکس و ADSL کشور نیز متقاضی دریافت پروانه وایفای هستند تا ارایه خدمات وایفای را نیز به سبد خدمات خود بیفزایند.
با صدور پروانههای اپراتوری وایمکس، بخشی از نیاز کاربران به اینترنت بیسیم مرتفع شد، اما هیچگاه نیاز به وایفای برونساختمانی پوشش داده نشده است. شبکههای وایفای فقط یک ابزار در کنار ابزار دیگر برای تامین اینترنت کاربران بوده و اگرچه WiFi برونساختمانی راهکار نهایی تامین اینترنت بیسیم برای کاربران نیست، اما با تمام معایبی که به آن نسبت داده میشود، تکمیلکننده چرخه ارایه خدمات اینترنت در بازار ارایهکنندگان قانونی خدمات اینترنت محسوب میشود.
اخیرا نیز تعداد زیادی از تقاضاهای بهرهبرداری از این فناوری بهعنوان مکمل روشهای دیگر عرضه خدمات اینترنت در سطح شهر به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارایهشده و در برخی از موارد نیز استفاده غیرمجاز در گوشه و کنار تهران به رگولاتوری گزارش شده است.
به همین منظور پیشنهاد شده تصویب تاسیس و بهرهبرداری از ایستگاههای برونساختمانی در باندهای فرکانسی 2/40 و 5/80 گیگاهرتز برای ارتباط نقطهبهنقطه یا ایجاد پوشش برونساختمانی نقطهبهسطح یا نقطه به چند نقطه برای عرضه خدمات اینترنت از طریق فناوری وایفای به کاربران نهایی ثابت بدون تحرکپذیری توسط دارندگان یکی از پروانههای مشمول ارایه خدمات اینترنت با رعایت موازین امنیتی و ضوابط فنی تعیینشده از سوی رگولاتوری بدون اخذ پروانه مجاز باشد.
معاف بودن از پرداخت حق استفاده از فرکانس توسط بهرهبرداران از این تکهباندهای فرکانسی برای عرضه خدمات اینترنت از طریق فناوری WiFi با ضوابط فنی تعیینشده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و عدم دریافت حق استفاده از فرکانس از تمام بهرهبرداران بستر انتقال داده از طریق فناوری طیف گسترده در این تکهباندهای فرکانسی که از رگولاتوری در سالهای گذشته مجوز بهرهبرداری دریافت کردهاند، به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیشنهاد شده است.
به اپراتور ارایهکننده این خدمات برای امکان استفاده از فناوری موسوم به WiFi تحت استانداردهای شبکهای رایانهای بیسیم، پروانه عمومی شامل شرایط تعیینشده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارایه میشود.
از آنجا که پروانهای برای بهرهبرداری از تجهیزات مربوطه صادر نمیشود، ترخیص تجهیزات سریع بوده و در عمل تاکنون هیچگونه مبلغی بهعنوان حق استفاده از فرکانس توسط سازمان تنظیم مقررات دریافت نشده است. از طرف دیگر، بهرهبرداران با روش تامین ارتباط نقطهبه چند نقطه (pointtomulti-point) بهنوعی اقدام به شبیهسازی ارتباط برونساختمانی از طریق WiFi کردند که البته به علت نیاز به ارتباط نوع دید مستقیم و نیاز به آنتنهای برونساختمانی، راهکار چندان آسان و مقرون بهصرفهای محسوب نمیشود.
بهواسطه محدود کردن توان تشعشعی، بُرد پوششی این فناوری تا حدود هزار متر قابل تنظیم بوده و امکان استفاده مکرر از فرکانس در فواصل کوتاه نیز میسر است و هوشمندی تجهیزات و انعطاف بازار مانع از کارایی نداشتن تکهباندها برای کاربران خواهد شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.