اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 13, 2013
21:43 چهارشنبه، 22ام آبانماه 1392
کد خبر: 58766

غرضی: دولت‌ها از ترس شبکه‌های اجتماعی را فیلتر می‌کنند

سیدمحمد غرضی که با حضور خود در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری خردادماه سال جاری دوباره به سرخط اخبار برگشت، کهنه کار عرصه ارتباطات و فناوری است که نظرات خود را در این زمینه و چند عرصه دیگر در یک نشست دانشگاهی مطرح کرده است.
 
به گزارش ایسنا،محمد غرضی در نشستی که به عنوان بررسی کارکرد تکنولوژی در ارتباط بین دولت ها در دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد، با بیان این که میان کودتای 28 مرداد و 22 بهمن یک تفاوت عمده وجود دارد، اظهار کرد: در 28 مرداد ماه مردم با دیدن یک تانک جلوی درب منازل خود فرار کردند، اما در 22 بهمن ماه آن ها ارتش شاهنشاهی را قبضه کردند. در نتیجه تفاوت این دو انقلاب از لحاظ اجتماعی آشنایی بیشتر مردم با تکنولوژی بود.
 
وی در ادامه به بیان چگونگی برخورد مردم با تکنولوژی های جدید پرداخت و گفت: همانطور که ویل دورانت نیز در کتاب خود گفته است طبیعت توسعه و تکنولوژی در این است که همواره با مقاومت روبرو شود. اولین مقاومت ها نیز از سوی انسان ها صورت می گیرد.
 
این فعال سیاسی با بیان این که من در دوران وزارت خود بر وزارتخانه های پست و تلگراف و نفت پیشرفته ترین تجهیزات را وارد کشور کردم، اظهار کرد: در آن زمان همواره ما با نیروهای خود بر سر استفاده از این تجهیزات و تکنولوژی ها درگیری داشتیم. به طور مثال زمانی که من دستگاه فکس را وارد کشور کردم بسیاری از مردم از جمله وزارتخانه های اطلاعات و امور خارجه از استفاده از این دستگاه ها امتناع می کردند و مخالف وارد کردن این دستگاه ها به داخل کشور بودند اما امروزه مشاهده می کنیم که همه ارگان های کشور از این دستگاه استفاده می کنند.
 
وی با بیان این که من در دوران وزارت در وزارتخانه نفت طرح گازسوز کردن خودروها را مطرح کردم، ادامه داد: در آن دوران همگان به مخالفت با طرح گازسوز کردن خودروها پرداختند، ولی ما مشاهده می کنیم که از دهه هشتاد به بعد طرح گازسوز کردن خودروها در کشور به اجرا درآمده است. در کل هشت سال طول کشید تا من بتوانم دیدگاه های منفی در زمینه استفاده از تکنولوژی را در دوران وزارت خود به حداقل برسانم.
 
غرضی با تاکید بر این که هیچ گاه نباید نگران مقاومت هایی که در مقابل تکنولوژی های جدید ایجاد می شود باشیم، اظهار کرد: همان گونه که در دوران من همه به وجود دستگاه فکس کنار آمدند، از این پس نیز این گونه است. من معتقدم تکنولوژی ودیعه یی الهی است که خداوند برای پرستش در بین مخلوفات خود قرار داده است.
 
وی در ادامه با بیان این که تکنولوژی های مخابراتی بدون حمایت سرمایه توانستند راه خود را پیدا کنند، اظهار کرد: همزمان با تعریف شبکه های دیجیتالی در کشور ما مشاهده کردیم که کم کم حاکمیت سرمایه از توسعه تکنولوژی برداشته شد. چرا که در مورد شبکه های مخابراتی مغز انسان بیشتر از پول کارکرد دارد.
 
غرضی با بیان این که در توسعه شبکه مخابراتی کشور همواره سه گروه نفع می برند، اظهار کرد: گروه اولی که از توسعه شبکه های مخابراتی در کشور به نفعی می رسند مردم هستند؛ چرا که آن ها می توانند با توسعه این شبکه ها با یکدیگر ارتباط بهتر و بیشتری برقرار کنند.
 
وی گروه دوم را سازندگان این گونه تولیدات دانست و گفت: این افراد به دلیل سودی که از توسعه شبکه های مخابراتی در کشور حاصل می شود می توانند به ثروت اندوزی بپردازند. گروه سوم نیز گروه های سیاسی ، دولت ها و مراکز اطلاعاتی هستند که آن ها می توانند از این شبکه ها به نحو احسن در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.
 
این فعال سیاسی با بیان این که دولت ها همواره به استعدادهای خود و کشورهای همسایه خود نگاه می کنند، اظهار کرد: زمانی که دولتی احساس کند از نظر تکنولوژی به برتری نسبی نسبت به همسایگان خود دست یافته است اقدام به تجاوز به خاک کشورهای همسایه های خود می کند.در نتیجه می توان گفت که هر قدرتی در هر منطقه یی که احساس کند استعدادهای بیشتری نسبت به دیگران دارد با صرف هزینه، اقتدار بیشتری را برای خود بدست می آورد.
 
وی در ادامه در مورد چرایی فیلتر شدن بسیاری از شبکه های اجتماعی توسط دولت ها اظهار کرد: چنانچه دولتی با آرائی بالغ بر 80 درصد مردم روی کار بیاید شبکه های اجتماعی می توانند مفید واقع شوند، ولی چنانچه دولتی با آراء کمتر از 80 درصد روی کار بیاید به دلیل ترسی که از شبکه های اجتماعی دارد اقدام به فیلتر آن ها می کند.
 
غرضی با بیان این که تا حدود دهه 80 در کشور یک انسجام عمومی وجود داشت و مردم هیچگونه معارضه یی با دولت ها نداشتند، خاطرنشان کرد: از زمان روی کار آمدن دولت آقای خاتمی به بعد کم کم تعداد معارضین اجتماعی افزایش یافت و این باعث شد که دولت اقدام به فیلتر کردن بسیاری از شبکه های اجتماعی – مخابراتی کند.
 
وی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر این که چرا آقای احمدی نژاد که بیش از 60 درصد آراء را در سال 88 بدست آورد اقدام به فیلتر کردن شبکه های اجتماعی کرد؟ با بیان این که من اتفاقاتی که از سال های 78 تا سال 88 افتاد را اتفاقاتی سیاسی نمی دانم اظهار کرد: من به عنوان یک گزارشکر سال های 78 تا 88 را سال های سیاسی نمی دانم چرا که معتقدم مردم برای مبارزه با گرانی هایی که در این مدت به وجود آمده بود در این ده سال به خیابان ها آمدند.
 
این فعال سیاسی ادامه داد: سال 88 نیز مردم برای مبارزه با گرانی ها به خیابان ها آمدند چرا که در ابتدای کار دولت نهم قیمت مرغ 1200 تومان بود ولی در سال 88 به یکباره قیمت مرغ به 5 هزار تومان افزایش یافت و ما مشاهده کردیم که خیابان ها بار دیگر شلوغ شد.
 
غرضی با تاکید بر این که شلوغی های سال 88 بیشتر جنبه اقتصادی داشت، ادامه داد: زمانی که مردم با دولت درگیر بودند بیش از 3 میلیون نفر به خیابان ها می آمدند، ولی زمانی که درگیری ها با نظام بود و مردم مشاهده کردند که عده یی قصد سوءاستفاده از این شلوغی ها را دارند به خانه هایشان رفتند و تنها حدود 20 الی 30 هزار نفر در خیابان ها حاضر می شدند.
 
وی در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان این که در سال های اخیر روسای جمهور با سلام و صلوات روی کار آمدند و با بی آبرویی رفته اند با بیان این که فقر به معنای جلوگیری از رشد استعدادها است، خاطرنشان کرد: دولت های اصولگرا و اصلاح طلب هر دو دست در جیب مردم کرده و به آن ها ظلم کردند.در نظام اسلامی دولت ها مکلف به افزایش فرصت های سیاسی هستند اما این دولت ها همواره در راستای کاهش دادن این فرصت ها عمل کردند.
 
این فعال سیاسی هر دو دولت اصولگرا و اصلاح طلب اقدام به خالی کردن جیب فقرا کرده اند، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ما بالغ بر 98 درصد آراء مردم را داشت. ولی دولت ها از این آمار کاستند و ما در انتخابات اخیر ریاست جمهوری مشاهده کردیم که با وجود 55 میلیون نفر صاحب رای تنها 18 میلیون نفر از مردم پای صندوق های رای آمدند.
 
غرضی با بیان این که دولت های صد ساله اخیر علی رغم مسلمان بودن نه اسلامی بودند و نه ملی با تاکید بر این که دولت اسلامی هیچ گاه در جیب فقرا دست نمی کند، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ما انقلابی ضد استعماری و ضد استکباری بود ولی متاسفانه دولت های پس از انقلاب توان اعمال این اهداف را نداشتند. دولت های پس از انقلاب گرچه همگی قانونی و مسلمان بودند ولی هیچ گاه از روش های اسلامی استفاده نکردند.
 
وی در پایان با بیان این که من هیچ گاه از هیچ دولتی طرفداری نکرده ام و هیچ گاه نیز از دولتی ایراد نگرفته ام اظهار کرد: من معتقدم با تورم نمی توان انقلاب را به کشورهای دیگر صادر کرد. من معتقدم دانشگاه و صنعت با وجود تورم نمی تواند توسعه پیدا کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.