اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 19, 2013
9:43 سه شنبه، 28ام آبانماه 1392
کد خبر: 58882

شرق: «نذری‌یاب» فیلتر شد

کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی در جدید‌ترین اقدام خود سایت نذری‌یاب را فیلتر کرد؛ سایتی که سال گذشته در تاسوعای حسینی راه‌اندازی شد تا راهنمایی باشد برای معرفی اماکنی که در روزهای عزاداری امام‌حسین(ع) اقدام به توزیع نذری می‌کنند.
 
به گزارش شرق،نذری‌یاب در حالی در سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد که طی یک‌ساله گذشته به‌خصوص در محرم و صفر با استقبال زیادی از سوی رسانه‌ها و کاربران ایرانی در اینترنت مواجه شد و برخی رسانه‌ها خلاقیت در راه‌اندازی این سایت را تحسین کردند و برخی دیگر اهداف آن را زیر سوال بردند. با این حال استقبال ‌میلیونی کاربران ایرانی در فضای مجازی مصداقی بر موفقیت این سایت بود.
 
در همین رابطه داوود مظفری جوان 20ساله تهرانی و طراح سایت نذری‌یاب با اشاره به دلایل فیلترشدن این سایت به «شرق» می‌گوید: سایت نذری‌یاب سال گذشته در روز تاسوعای حسینی راه‌اندازی شد و طی دو روز تعداد بازدید‌کنندگان آن به یک‌ونیم‌میلیون‌نفر رسید که حاکی از استقبال بالای کاربران فضای مجازی بود.
 
 او می‌گوید: تاکنون درباره فیلترشدن سایت ما هیچ توضیح و بحثی از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه داده نشده است و نمی‌دانیم دلیل این فیلترشدن چیست. چراکه در بسیاری از سایت‌ها وقتی این کارگروه می‌خواهد سایت را فیلتر کند، از قبل تذکراتی می‌دهد اما هیچ تذکری از سوی این کمیته به ما نرسیده است.
 
 مظفری می‌گوید: هفته پیش، هشت صبح تاسوعای حسینی سایت نذری‌یاب فیلتر شد و همزمان با فیلترشدن این سایت تعداد کاربران و بازدید از سایت نیز به شکل عجیبی کاهش پیدا کرد. در حالی که پیش‌بینی ما این بود در محرم امسال تعداد بازدید از سایت به دو‌میلیون‌نفر برسد که قبل از فیلتر یک‌ونیم‌میلیون‌نفر بود اما متاسفانه در روز عاشورا و یک روز پس از فیلترشدن تعداد بازدید‌ها به 45‌هزارنفر رسید.
 
فیلترشدن این سایت در حالی است که بر اساس قوانین مشخص‌شده از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه سایت‌ها بنا به دلایلی همچون هتک حیثیت و نشر اکاذیب، مسوولیت کیفری اشخاص، شنود محتوای ارتباطات رایانه‌ای، جاسوسی رایانه‌ای، شنود غیرمجاز و… فیلتر می‌شوند. مصادیقی که ارتباطی با کاربری خلاقانه این سایت ندارد.
 
 داوود مظفری در ادامه درباره چگونگی راه‌اندازی این سایت می‌گوید: «اولین‌بار ایده چنین سیستمی دو سال پیش به ذهن من رسید ولی فقط درحد فکر و ایده بود. مردم ما امام‌حسین(ع) را دوست دارند و نذری ایشان را نعمت و برکت می‌دانند. هسته ایده من هم تاسیس یک بانک‌ اطلاعاتی بود که با توجه به عرضه و تقاضا در وقت و مصرف سوخت و انرژی برای صرفه‌جویی به مردم کمک کند. 10سال قبل هم مردم همه می‌دانستند که در منطقه کجا چه نذری دارند و به همدیگر انتقال می‌دادند.
 
حالا من می‌خواستم این بخش از زندگی را به‌صورت آنلاین عرضه کنم.» او می‌افزاید: پارسال روز تاسوعا حوالی ظهر دوباره یاد آن افتادم و آن را در توییترم توییت کردم. علتش هم این بود که معمولا هر سال در روز تاسوعا برای ما نذری می‌آوردند و پارسال این اتفاق نیفتاد. بیرون‌رفتن ما و پیداکردن نذری کلی وقت از خانواده گرفت و اینجا بود که من دوباره یاد این ایده افتادم که از این طریق به مردم کمک شود.
 
مظفری ادامه می‌دهد: همان روز تاسوعا، استقبالی که از توییت من شد من را مصمم کرد و حوالی ساعت پنج بعدازظهر تاسوعا پیشنهاد کار را به یکی از دوستانم دادم و گفتم خیلی سرعتی باید کار را پیش ببریم و همین امشب باید نسخه اولیه را منتشر کنیم.
 
دوستم هم استقبال کرد و به موازات هم کار را تا ساعت هشت‌شب به سرانجام رساندیم و سایت را آپلود کردیم. طراح این سایت همچنین درباره صحت و سقم داده‌های این سایت می‌گوید: یکی از سخت‌ترین بخش‌های کار ما مربوط به همین بخش است. چون ما یک شرکت و یک تیم پشتیبانی نداریم و تنها دو نفر هستیم و عده‌ای از دوستانمان به ما مشاوره می‌دهند.
 
فعلا تنها کاری که در این زمینه می‌توانیم انجام دهیم اولا چک‌کردن مختصات ثبت‌شده‌ برای اطمینان از وجود آن و همخوانی بین نقشه و مختصات است و دوم رفتن خودم یا فرستادن یکی از دوستانم به محل برای چک کردن صحت اطلاعات آن است. برای نسخه‌ 2 سایت یک شماره‌ تلفن قرار است برای ثبت اطلاعات اضافه کنیم که بتوانیم با تماس اطلاعات ثبت‌شده را پیگیری کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.