اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

November 19, 2013
20:14 سه شنبه، 28ام آبانماه 1392
کد خبر: 58891

کاربران رایتل برای قطع تماس‌های تصویری خسارت می‌گیرند؟!

حدود شش ماه از قطع سرویس تماس‌های تصویری رایتل می‌گذرد و همچنان آینده این سرویس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و در این میان مشخص نیست حقوق افرادی که برای خرید سیم کارت رایتل به امید بهره‌مندی از تماس تصویری هزینه کرده‌اند چه می‌شود؟!
 
 
بحث حقوق کاربر و مشتری و رعایت آن نه تنها در اصول تجارت از اهمیتی ویژه برخوردار است بلکه در تعلیمات مذهبی هم مورد توجه قرار گرفته است با این وجود در حوزه ارتباطات و فن آوری اطلاعات تا کنون خیلی دیده نشده که برای کاربران حقی در نظر گرفته شود.
 
در واقع، گویی رعایت حقوق کاربران در این حوزه به طور کامل به فراموشی سپرده شده یا تنها به یک تعارف لفظی تبدیل شده است چراکه طی سال‌های گذشته چه در مواردی که اینترنت افراد دچار قطعی و اختلال شده، چه زمانی که یک اپراتور به هر دلیل در سرویس دهی به کاربران خود برای دوره‌ای چند ساله دچار مشکل شده و چه زمانی که خدمت ویژه یک اپراتور برای ماه های متمادی قطع شده هیچ حرفی از پرداخت خسارت به کاربران مطرح نیست و هربار به بهانه‌ای از زیر بار این مسئولیت شانه خالی می‌شود.
 
اکنون در ارتباط با کاربران رایتل نیز همین قاعده صدق می‌کند؛ حالا حدود شش ماه از محرومیت جمعیت یک و نیم میلیون نفری مشترکان اپراتور سوم از تماس تصویری می‌گذرد و این در حالی است که تماس تصویری در کنار اینترنت پرسرعت وجوه تمایز سیم کارت های نسل سه به شمار می‌روند و بی شک افراد برای بهره مندی از این موارد بوده که اقدام به خرید سیم کارت های نسل سوم کرده‌اند.
 
با این وجود هیچ صحبتی از سوی بخش قانونگذار مبنی بر پرداخت خسارت به کاربران مطرح نمی‌شود و مدیر عامل این شرکت نیز بر این نکته تاکید دارد که اگر قرار باشد ما به کاربرانمان خسارتی پرداخت کنیم ابتدا باید خودمان از مراجع مربوطه این مبلغ را دریافت کنیم.
 
اما زمانی به طور غیر رسمی این گونه عنوان می‌شد که بیش از همه مخالفت‌های دبیر شورایعالی فضای مجازی بوده که باعث قطع تماس‌های تصویری شده است. در دوره‌ای نیز این گونه مطرح بود که قطع تماس‌های تصویری به دلیل نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری رخ داده و پس از انتخابات این محدودیت‌ها برطرف خواهد شد اما حالا که تمام این موانع برطرف شده و مدتهاست گفته می شود پیوست فرهنگی رایتل به شورای عالی فضای مجازی ارائه شده مشخص نیست چرا همچنان اهتمامی جدی برای وصل این سرویس وجود ندارد و تکلیف کاربران در این زمینه مشخص نمی شود.
 
همچنین این مسئله نیز معلوم نیست که آیا ممکن است کاربران مجبور باشند برای همیشه با این سرویس خداحافظی کنند؟ آیا در کل برای محدودیت ایجاد شده هیچ مرجعی موظف به پرداخت خسارت به کاربران نیست؟!
 
البته ممکن است گاه این گونه عنوان شود که بحث تماس تصویری به عنوان یک بخش جذاب برای ورود به بازار در نظر گرفته شده بود اما براساس تجربه‌ای که در دنیا هم وجود دارد، اغلب مشترکان پس از خرید سیم‌کارت‌های نسل سه چند بار از تماس تصویری استفاده کرده و پس از آن سایر مزیت‌های نسل سوم را بیش از تماس تصویری مورد استفاده قرار می دهند؛ حتی ممکن است این گونه گفته شود که در دنیا کمتر از یک درصد اپراتورها به تماس های تصویری آنها مربوط می‌شود اما با تمام این تفاسیر وقتی سیم کارتی به طریق قانونی و با شرط بهره مندی از تماس تصویری به فروش می‌رسد قطعا این حق خریدار و مشترک سیم کارت است که بابت هزینه‌ای که کرده از این خدمات استفاده کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.